1943: The Battle of Midway

1943: The Battle of Midway is een verticale rollende shoot-’em-up game voor arcade-machines , uitgebracht in 1987 door het Japanse bedrijf Capcom . 1943 was de directe opvolger van het in 1984 gepubliceerde spel in 1942 .

Capcom bracht in 1988 de poort naar het Nintendo Entertainment System uit . Verder werd de game ook aangeboden voor de thuiscomputer Atari ST , ZX Spectrum , Schneider / Amstrad CPC , Commodore 64 en Amiga . In 2005 werd de game vrijgegeven voor de Xbox en PlayStation 2 als onderdeel van de Capcom Classics Collection . De verschillende implementaties verschillen sterk in de mate van kwaliteit.

Een Japanse editie verscheen een jaar later Kai in 1943 of Midway Kaisen in 1943 , maar verschilt slechts marginaal van het originele spel.

De titel van het spel verwijst naar het oorlogsjaar 1943 (voortzetting van de vorige titel 1942 ) en de strijd om Midway , die plaatsvond in 1942.

Gameplay

1943: The Battle of Midway speelt tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de kust van Midway – atol . Het doel van het spel is om je eigen vliegdekschip te beschermen en de Japanse vloot te decimeren. Binnen 16 levels moet de speler het Japanse slagschip Yamato bereiken en vernietigen.

De game zelf speelt zoals zijn voorganger in 1942 , maar met enkele eigenaardigheden. Aan de ene kant, de gebruikelijke power-ups duren niet voor altijd, maar zijn een soort van extra wapensystemen die slechts een beperkte voorraad munitie hebben . Nadat deze voorraad is verlopen, moet de speler het standaardwapen opnieuw gebruiken. Aan de andere kant leidt het contact van 1943 met het spelersvliegtuig met kogels of vijanden niet meteen tot de ondergang, het spel gebruikt in plaats daarvan een energiebalk. Alleen wanneer deze energie wordt verbruikt, wordt het vliegtuig vernietigd. De game eindigt hier echter regelmatig en kan alleen doorgaan, of in de machineversie door de Nachwurf van munten, worden voortgezet.

De niveaus zijn verdeeld in twee secties. In het eerste deel vertrekt de speler met zijn vliegtuig, een P-38 Lightning , van het beschadigde vliegdekschip en vecht hij tegen een groot aantal Japanse vliegtuigen van verschillende grootte. In het tweede deel van de niveaus daalt het vliegtuig naar grondniveau om Japanse oorlogsschepen te bestrijden. Deze schepen hebben in 1943 de functie van de laatste vijand en zijn vernoemd naar de aanval met naam. Dit zijn echter niet alleen Japanse oorlogsschepen die zich daadwerkelijk in de Slag om Midway bevindenmaar ook schepen die opereren in andere oorlogstheaters, en fictieve vliegtuigen van enorme omvang. Aan het einde van het level landt het spelersvlak weer op het vliegdekschip en wordt de mate van vernietiging van de doelen berekend als een percentage. Vervolgens wordt de speler beloond met bijbehorende bonuspunten.

Opvolger

De 19xx-serie bestaat uit de volgende extra slotspellen:

  • 1942 (1984)
  • 1943 – Midway Kaisen (1988): De game werd alleen op de Japanse markt uitgebracht. Het was een snellere en grafisch herziene versie van de vorige game. De meeste geluiden en afbeeldingen zijn opnieuw ontworpen en er zijn nogal wat elementen uit het spel vervangen. Hoewel de game nog niet eerder in de VS was uitgebracht, werd Midway Kaisen in 2005 opgenomen in de Capcom Classics Collection voor de PlayStation 2 en Xbox .
  • 1941: Counter Attack (1990)
  • 19XX The War Against Destiny (1995)
  • 1944 – The Loop Master (2000)

Webkoppelingen

  • 1943 bij Arcade History
  • 1943: The Battle of Midway in de Killer van de Video Games (Engels)
  • 1943: The Battle of Midway op MobyGames (Engels)

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *