Baldur’s Gate: Dark Alliance

Baldur’s Gate: Dark Alliance (Engels f:.. Baldur’s Gate: Dark Alliance ) is een actie role-playing de Amerikaanse game-ontwikkelaar Snowblind Studios namens American Publishers Interplay Entertainment . Het werd uitgebracht in december 2001 voor PlayStation 2 en op 22 oktober 2002 voor Xbox en op 18 november 2002 voor GameCube . De titel van het spel verwijst naar de succesvolle computerspel-serie Baldur’s Gate , waarop het geen relatie heeft behalve de naam.

Actie

In het spel wordt de bedreiging voor de stad Baldur’s Gate beschreven door Eldrith the Betrayer en haar duivelse game Dark Alliance . De voormalige generaal van de stad probeert met behulp van haar bondgenoten de hertogen van de stad te wreken voor hun dood en het gebrek aan hulp bij hun strijd tegen de orks.

De introductievideo van het spel beschrijft de aankomst van de drie mogelijke spelers in de stad Baldur’s Gate en hoe ze het slachtoffer worden van een raid in het Thieves Guild. Deze dieven gilde meesters pas onlangs de nacht straten van de stad en het vormt een toenemende bedreiging voor de veiligheid van de bewoners. Uitgaande van de Elfenlied taverne in Baldur’s Gate, de speler begint aan een zoektocht naar de donateurs van de organisatie en komt over de grootschalige Samenzwering die verder reikt dan de directe omgeving van de stad. Met behulp van reisportalen bereikt de speler andere gebieden in het omringende westelijke binnenland van Baldur en komt terecht in de Chelimber Moor op de zogenaamde Onyx-toren. In ballingschap moet de speler Eldrith verslaan om het spel te beëindigen.

Een bijzonderheid van het verhaal is dat, hoewel de speler zich toewijdt aan een van de drie personages en ze alleen door de spelwereld leidt, er altijd van wordt uitgegaan dat de drie heldenkarakters een gemeenschappelijke aanpak hebben.

Spelprincipe

Baldur’s Gate: Dark Alliance is een console van het computer-rollenspel Baldur’s Gate in de rollende wereld van Dungeons & Dragons . Er is echter geen gemeenschappelijkheid met betrekking tot de plot of stijl van spelen. Dark Alliance is een actie role-playing game in de stijl van Diablo . [1] Aan het begin selecteert de speler zijn hoofdpersoon uit drie voorgedefinieerde figuren: de Arcane Archer Vahn, de Elven Mage Adrianna en de Dwarf Warrior Kromlech. Nadat het spel met succes is voltooid met Drizzt Do’Urden, wordt bovendien een bonuskarakter ontgrendeld. Een gratis karaktergeneratie zoals in Baldur’s Gate ofIcewind Dale is grotendeels geëlimineerd.

De speler stuurt zijn enige personage rechtstreeks vanuit de GamePad vanuit een overzichtsperspectief, met een vrij draaibare en zoom in drie stappen camera. Het gevecht wordt in realtime gespeeld. Door het uitvoeren van taken en het doden van vijanden van de spelers als rollenspel verzamelt gebruikelijke ervaringspunten waarmee het behalen van bepaalde punten grenzen aan de mogelijkheden van de speler karakter uit te breiden. De ontwikkelingsmogelijkheden van de karakters worden gegeven door een zeer beperkte vaardigheidsboom binnen relatief nauwe limieten. De selectie van vaardigheden is meestal vechtgericht. In het voordeel van het actiegerichte spelprincipe en dus in tegenstelling tot de onderliggende D & D-Regulatie wordt verbruikt voor het gebruik van mana-energie spreuken. De voorbereiding van spreuken is daardoor geëlimineerd. Naast actiegerichte gevechten zijn er vaardigheids- en springpassages en eenvoudige schakelpuzzels. Om het spel op te slaan, moet de speler speciale geheugenpunten in de gamewereld bezoeken.

Indien gewenst kan de campagne voor één speler ook worden gespeeld met een tweede speler in een coöperatieve modus.

Ontwikkeling

Release jaar van de Infinity Games en Dark Alliance-serie
1998 Baldur’s Gate
1999 Baldur’s Gate: Legends of the Sword Coast
Planescape: Torment
2000 Icewind Dale
Baldur’s Gate 2
2001 Icewind Dale: Heart of Winter
Baldur’s Gate 2: Throne of Bhaal
Baldur’s Gate: Dark Alliance
2002 Icewind Dale 2
2003
2004 Baldur’s Gate: Dark Alliance 2
~
2012 Baldur’s Gate: verbeterde editie
2013 Baldur’s Gate 2: Enhanced Edition
2014 Icewind Dale: Enhanced Edition
2015
2016 Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear
2017 Planescape: Torment: Enhanced Edition

De game is een samenwerking tussen Interplay en Snowblind Studios. Terwijl de techniek werd ontwikkeld door Snowblind zelf, is het ontwerp van het spel afkomstig van de toenmalige Black Isle- medewerker Chris Avellone . De role-playing afdeling Interplays hield ook toezicht op de productie van de titel.

Versies

De game werd oorspronkelijk uitgebracht voor PlayStation 2 op 3 december 2001. Pas op 17 mei 2002 maakte Interplay bekend dat het de game samen met de Snowblind Studios op Xbox zou porten. [2] Op 19 september kondigde de uitgever ook een GameCube-poort aan, die werd geïmplementeerd door High Voltage Software. [3] De Xbox-release werd uitgebracht op 22 oktober 2002 en de GameCube-release op 18 november 2002.

Kort na de release van de opvolger titel verscheen Baldur’s Gate: Dark Alliance 2 na een lange vertraging op 5 februari 2004, een Magic Pockets aangepaste versie van Dark Alliance voor de Game Boy Advance. [4] In tegenstelling tot de consoleversie heeft deze versie een leeftijdsclassificatie van 6+.

Technologie

Dark Alliance maakt gebruik van een zeer hoogwaardige grafische engine die is ontwikkeld door Snowblind Studios onder leiding van Ezra Dreisbach. In het bijzonder waren de watereffecten bij de eerste optredens zeer geavanceerd in vergelijking met eerdere games. [1] Door het verlenen van licenties aan andere bedrijven en gebruik in andere spellen die het werd vervolgens vaak aangeduid als Dark Alliance of Snowblind motor. [5]

Voor de Game Boy Advance werd de game geporteerd naar een tweedimensionale grafische engine, die de actie vanuit een stabiel isometrisch perspectief toont. Vanwege de lagere hardwareprestaties zijn er enkele wijzigingen aangebracht in vergelijking met de consoleversies. Hoewel de gameplay hetzelfde bleef en het visuele ontwerp van de 2D-niveaus zichtbaar vergelijkbaar was met het origineel, moesten sommige niveaus worden aangepast of aangepast. Onder meer goed voor de sprongpassages. De motor beheerste de realtime berekening van de schaduwzwering van pionnen. [6]Ongeacht geslacht en type, bestond er maar één personagemodel voor het personage van de speler. Een individueel uiterlijk kan worden bereikt door apparatuur die het uiterlijk van het personage verandert. Vanwege de beperking van de opslagruimte van de gegevensdrager is alleen het maken van een gamestand mogelijk. In tegenstelling tot de consoleversie kan de speler op elk moment opslaan. Een soundtrack, zoals in de consoleversies, bestaat niet. [7]

Muziek

De muziek aan het spel is van Jeremy Soule . [8]

Ontvangst

Recensies

Dark Alliance werd zeer goed ontvangen door de pers. Het best beoordeelde was de PS2-versie (Metacritic: 87 van de 100), [9] voor de Xbox- en Gamecube-versies (Metacritic: 83 (Xbox) / 79 (GC)). [10] [11]

Naast de graphics en de soundscape prezen de awards ook de succesvolle variëteit in de gameplay en de grote keuze aan apparatuur. [12] [13] Bekritiseerd was echter de korte speeltijd en de lage opties voor het selecteren en ontwikkelen van karakters. [14] Vele reviewers wijzen er ook op dat ondanks de titel van Baldur’s Gate bestond niets gemeen met de Baldur’s Gate-serie.

De GameCube-versie kreeg beduidend slechtere beoordelingen dan de andere versies. Het werd een slechte poort van een goed spel genoemd. De verminderde grafische afbeeldingen werden bekritiseerd met regelmatige onderbrekingen in de beeldsnelheid. [8] [15]

De aangepaste versie voor Game Boy Advance ontving een gemiddelde score van 76 van de 100 op Metacritic. [16] De grafische prestaties, de nabijheid van het origineel en de vele verschillende apparaten en tegenstanders werden geprezen. Aan de andere kant werd kritiek geuit op de beperking tot opslagruimte en het ontbreken van kaarten met een overzicht van het niveau en een multiplayer-gedeelte. [6] [7]

Prijzen

In 2002 eerde de Academie voor Interactieve Kunst en Wetenschappen Baldur’s Gate: Dark Alliance als de beste console rollenspel van 2002. [17]

De game ontving ook de Editors ‘Choice Award van IGN. [1]

Verkoopcijfers

In een persbericht van 24 maart 2003 maakte Interplay bekend dat de game op alle platforms samen een miljoen exemplaren had verkocht. [18] De PS2-versie alleen was, meer dan 500.000 exemplaren verkocht. [3]

Opvolger

→ Hoofdartikel : Baldur’s Gate: Dark Alliance 2

De directe opvolger van Baldur’s Gate: Dark Alliance is ontwikkeld door de Black Isle Studios en verscheen op 6 februari 2004 in Duitsland voor PlayStation 2 en Xbox .

Webkoppelingen

  • Baldur’s Gate: Dark Alliance bij MobyGames (Engels)
  • Baldur’s Gate: Dark Alliance (GBA) bij MobyGames (Engels)

Individuele proeven

  1. ↑ springen om:a c David Smith: Review: Baldur’s Gate: Dark Alliance ( Engels ) In: GameSpy . IGN . 3 december 2001. Gearchiveerd vanaf origineel op 23 september 2004. Retrieved op 10 september 2011.
  2. Jumping Up↑ Interplay Entertainment : Black Isle Studios kondigt Baldur’s Gate: Dark Alliance for Xbox ( Engels ) in: PR Newswire . 17 mei 2002. Betreden op 10 september 2011.
  3. ↑ springen om:a b Interplay Entertainment : Black Isle Studios kondigt Baldur’s Gate: Dark Alliance voor de Nintendo GameCube ( Engels ) in: PR Newswire . 19 september 2002. Retrieved op 10 september 2011.
  4. Jumping Up↑ Tor Thorsen: Ubisoft om GBA Dark Alliance verdelen ( Engels ) In: GameSpot . CNET . 15 januari 2004. Retrieved op 10 september 2011.
  5. Jumping Up↑ JP_Hurh: Justice League Heroes Beoordeling ( Engels ) In: Game Revolution . Atomic Online. 11 januari 2006. Betreden op 10 september 2011.
  6. ↑ springen om:a b Frank Provo: Baldur’s Gate: Dark Alliance Beoordeling ( Engels ) In: GameSpot . CNET . 28 januari 2004. Opgehaald op 10 september 2011.
  7. ↑ springen om:a b Craig Harris: Baldur’s Gate: Dark Alliance Beoordeling ( Engels ) In: IGN . IGN . 29 januari 2004. Teruggevonden op 10 september 2011.
  8. ↑ springen om:a b Greg Kasavin : Baldur’s Gate: Dark Alliance Beoordeling ( Engels ) In: GameSpot . CNET . 28 augustus 2002. Betreden op 10 september 2011.
  9. Spring omhoog↑ Metacritic.com , gemiddelde PS2-score, opgehaald op 10 september 2011.
  10. Jump up↑ Metacritic.com , gemiddelde Xbox-rating, opgehaald op 10 september 2011.
  11. Jump up↑ Metacritic.com , gemiddelde GameCube-classificatie, toegankelijk op 10 september 2011.
  12. Jump up↑ Sascha Szopko: Baldur’s Gate: Dark Alliance – Review . In: Games World . Web Media Publishing AG. 31 december 2001. Betreden op 10 september 2011.
  13. Spring omhoog↑ Tobias Gehring: Baldur’s Gate: Dark Alliance – Review . In: Looki . Looki Germany GmbH. 27 mei 2003. Opgehaald op 10 september 2011.
  14. Jump up↑ Marc Rehder: Test: Baldur’s Gate: Dark Alliance . In: 4 spelers . freenet AG . 9 januari 2002. Betreden op 10 september 2011.
  15. Jumping Up↑ Christian Nutt: Review: Baldur’s Gate: Dark Alliance (GCN) ( Engels ) In: GameSpy . IGN . 13 december 2002. Gearchiveerd vanaf origineel op 4 januari 2008. Betreden op 10 september 2011.
  16. Jump up↑ Metacritic.com , gemiddelde waardering van de Game Boy Advance, toegankelijk op 10 september 2011.
  17. Jump up↑ Academie voor interactieve kunst en wetenschappen : Winnaar “Beste console-rollenspel 2002” . Officiële website. Voor het laatst geopend op 10 september 2011.
  18. Jumping Up↑ Interplay Entertainment : Baldur’s Gate: Dark Alliance II … De Epic Continues ( Engels ) in: PR Newswire . 24 maart 2003. Betreden 10 september 2011: “ Baldur’s Gate: Dark Alliance, die in 2001 uitgebracht op de PlayStation 2, Xbox en de Nintendo GameCube in 2002 en heeft meer dan een miljoen verkochte exemplaren wereldwijd in alle drie de platforms. 

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *