Breakdown (computerspel)

Breakdown is een first-person shooter die in 2004 is ontwikkeld en door Namco Beat is ontwikkeld voor de Xbox . [1] Het spel volgde een innovatieve aanpak in termen van de vertegenwoordiging van de hoofdpersoon in de game wereld. Alle acties worden dus realistisch weergegeven vanuit het perspectief van het ego, inclusief dingen als salto overslaan of voorwerpen oppakken. Breakdown werd door de ontwikkelaars van Mirror’s Edge [2] als een van de bronnen van inspiratie genoemd .

Actie

Het plot in Breakdown zal vergelijkbaar zijn met Half Life, volledig getoond vanuit het perspectief van het ego, zijn er geen tussentijdse sequenties met verschillende camerahoeken. Het spel begint met Derrick Cole, de hoofdpersoon van het spel, die wakker wordt in een ziekenhuisbed zonder herinneringen. Kort daarna wordt hij aangevallen door soldaten maar gered door een vrouw, Alex Hendrickson. Het blijkt dat hij zich in een onderzoeksfaciliteit bevindt en hem T’lan kreeg, een serum dat hem bovenmenselijke krachten zou moeten geven. Het serum is echter niet compleet en heeft bijwerkingen. Samen met Alex vecht hij zich een weg door de onderzoeksfaciliteit en komt uiteindelijk terecht in Site Zero, een ondergronds complex gebouwd door buitenaardse wezens en bevolkt door T’lan, bestuurd door Nexus. Het blijkt Nexus plant een invasie van de aarde en bereidt een groot aantal raketten voor op het opstijgen. Even later wordt Alex gevangen genomen door een T’lan genaamd Solus en de poging om ze te bevrijden en te voorkomen dat de raketten lanceren mislukt.

Derrick wordt dan 50 jaar in de toekomst gegooid, daar aangekomen ontdekt hij dat de wereld werd overspoeld door T’lan. Daar ontmoet hij de in de toekomst geboren Alex opnieuw en een groep wetenschappers vertelt hem dat hij binnenkort terug zal worden gegooid vanwege het slingereffect. Van hen ontvangt hij een infuus van het voltooide T’langen-serum en verkrijgt zo zijn volledige krachten. Kort daarna wordt hij met Alex in het verleden gegooid. Maar ze gaan uit van de tijdreizen en Alex landt aan het ziekbed van Derrick aan het begin van het spel. Derricks zelf kan opnieuw het gevecht tegen Solus aangaan en zowel hem als Nexus verslaan. Side Zero stort in terwijl Alex en Derrick per helikopter ontsnappen.

Kort daarna begint het slingereffect bij Alex en wordt ze teruggetrokken naar de toekomst, heeft de speler de keuze om met haar mee te gaan of in het heden te blijven.

Spelmechanica

Breakdown lijkt op het eerste gezicht op een gewone first-person shooter , maar als je er meer in detail naar kijkt, zul je enkele belangrijke verschillen opmerken. Een grote verandering voor andere genre-makers is dat in Breakdown het lichaam van de protagonist volledig betrokken is, dus niet alleen zijn armen en benen zichtbaar, maar ook interacties met de wereld vinden realistisch plaats. Gezondheid wordt vernieuwd, bijvoorbeeld met drankblikjes, maar het is niet gemakkelijk om eroverheen te rennen om ze te activeren, maar de hoofdpersoon tilt hem op met zijn hand en leidt ze vervolgens naar de mond. Ook wapens en munitie worden met de hand gegrepen en kunnen niet eenvoudig door drüberlaufen worden verzameld. Bij het beklimmen van ladders worden ook de handen gebruikt.

Breakdown bevat ook ongebruikelijke springmechanismen voor een first-person shooter, dus de protagonist kan niet alleen springen, maar ook vasthouden aan projecties en optrekken, vergelijkbaar met games uit de Tomb Raider-serie. Hij is ook in staat om backflips en salto’s uit te voeren, die allemaal worden getoond in het perspectief van de eerste persoon.

Vechten, wanneer uitgevoerd met het wapen, volgt in essentie de conventies van het genre, maar omvat ook het extra vermogen om vijanden te richten om het richten te automatiseren. Naast de vuurwapens heeft de speler ook een groot aantal melee-aanvallen en ontwijkende manoeuvres; Deze vaardigheden nemen in de loop van de geschiedenis toe en worden aangevuld met speciale aanvallen zoals een slow-motionfunctie.

Recensies

Uitsplitsingsbeoordelingen waren gemengd. Een van de belangrijkste kritieken waren de vrij eenvoudige vuurgevechten en de eentonige graphics en niveau-ontwerp, die vaak uit dezelfde cursussen bestonden. Het verhaal en de onderdompeling konden inspireren aan de andere kant en werd door sommige testers aangewezen als een van de beste in de afgelopen jaren. Op Metacritic wordt dit geleid met een ratinggemiddelde van 71%. [3]

Individuele proeven

  1. Jump up↑ Breakdown Productdetails ( Memento van 2 juni 2009 in het internetarchief )
  2. Jump up↑ Interview met Mirror’s Edge Producer, Tom Farrer
  3. Spring omhoog↑ Analyseoverzicht bij Metacritic

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *