Counter-Strike

Counter-Strike [ kaʊntəˌstɹaɪk ], korte CS (. Engels voor, vergelding ) is een computerspel voor de PC uit het genre van online – tactische shooter . De game, die op 19 juni 1999 voor de eerste keer werd uitgebracht, is een aanpassing van de first-person shooter Half-Life en werd bekend bij LAN-partijen en internet . Counter-Strike is gemaakt door een groep hobbyisten onder leiding van Minh Le (“Gooseman”) en Jess Cliffe (“cliffe”), waarvan sommige leden nu deel uitmaken van het bedrijf Valvewerk. Het spel gaat over botsingen tussen terroristen en een antiterreureenheid , waar bepaalde orders moeten worden vervuld.

Sinds de release van versie 1.0 op 8 november 2000 is Counter-Strike al meer dan een decennium een ​​van de meest populaire en meest gespeelde online actiegames en meest gespeelde e-sportspel . Vanwege het hoge profiel, werd het spel regelmatig gebruikt door de massamedia als een voorbeeld van “killer games” en ook geassocieerd met rampen zoals de moordpartij in Erfurt . Ongebruikelijk is en was de langdurige populariteit van Counter-Strike, ondanks de ouderdom van het spel en het einde van de duidelijk verouderde grafische weergave. [1] [2] [3] [4] [5]

game content

Basics

De inhoud van het spel is een tactisch gevecht tussen twee groepen, de terrorist (“T”) en de terrorismebestrijdingseenheid (“CT”), een speciale politie-eenheid. Afhankelijk van het scenario ontvangen de teams verschillende orders waarvan de vervulling door het andere team moet worden voorkomen. [1]

Door spelers van de tegenstander te elimineren of missiedoelen te vervullen, ontvangt de individuele speler punten en virtueel geld. De missiedoelen zijn meestal ofwel voor de antiterreureenheid die gijzelaars bevrijdt of voor de terroristen die een bom leggen ( C4 ). [1] Voor moorden op eigen teamleden of gijzelaars worden geld en punten afgetrokken van de betreffende speler.

De game is gebaseerd op individuele rondes. De twee groepen starten in twee gedefinieerde gebieden op de kaart , de spawn-zones . Elke speler kan aan het begin van elke ronde wapens en uitrusting ( handgranaten , kogelvrije vesten , enz.) Kopen van zijn virtueel-geldrekening . Een ronde eindigt meestal wanneer de missiedoelen zijn bereikt, na een tijdslimiet van meestal 5 minuten [6] of wanneer een van de teams is uitgeschakeld. In tegenstelling tot deathmatch-Players die tijdens één ronde zijn neergeschoten, kunnen alleen in de volgende ronde spelen en zijn tot die tijd toeschouwers. Spelers die de ronde hebben overleefd, kunnen hun resterende wapens, uitrusting en munitie in de volgende ronde blijven gebruiken. Het geld blijft behouden zelfs na de virtuele dood van het personage en wordt alleen gereset als de speler, bijvoorbeeld, het team verandert of deelneemt aan een nieuwe wedstrijd.

Elke speler begint aan het begin van een ronde met 100 leven . Zodra de levenspunten tot nul zijn teruggebracht, betekent dit de dood van het personage. Levenspunten worden meestal verminderd door beschietingen, maar kunnen ook worden beïnvloed door de val van grote hoogte, door explosies of door andere gevaren voor het milieu in de afzonderlijke kaarten. De schade hangt af van het gebruikte wapen en de hitbox . Een hoofdfoto, die vaak dodelijk is, veroorzaakt bijvoorbeeld aanzienlijk meer schade dan een klap in de benen. Zolang het personage nog in leven is, heeft een loutere vermindering van de gezondheid geen schadelijke bijwerkingen.

interface

Counter-Strike wordt gespeeld met toetsenbord en muis . Voor de verplaatsing van het spel karakter dat typisch is voor het genre WASD toetsprogrammering gebruikt: Met W is naar voren loopt, met S naar achteren. Met A en D ga je zijwaarts. Met andere toetsen kunnen spelers springen, bukken, sluipen, objecten gebruiken en chatten met andere spelers . De speler kan de key mapping volgens zijn eigen wensen aanpassen.

De muis wordt gebruikt om de gezichtsrichting te wijzigen en te richten. Door op de linkermuisknop te drukken, wordt het wapen geactiveerd, met de rechtermuisknop kan de speler, afhankelijk van het wapen, bijvoorbeeld de opnamemodus schakelen, een geluiddemper monteren of door het bereik kijken . De beschikbare wapens kunnen worden gewijzigd met een scrollwiel of de knoppen 1 tot 5 .

Tijdens het spel wordt verschillende informatie op het scherm weergegeven. In de linkerbovenhoek staat de “Radar”, die de posities van de teamleden toont in vergelijking met hun eigen positie. Rechtsboven is een pictogram dat aangeeft of de zaklantaarn aan staat, met alle moorden, de betrokken spelers en het gebruikte wapen. In het onderste deel van het scherm kunt u de gezondheidspunten zien, de pantsermaat die de status van het vest, de resterende rondetijd en de hoeveelheid munitie die in het huidige wapen is of aan de rechterrand in reserve is.

Scenario’s en kaarten

Met Counter-Strike zijn verschillende niveaus (de zogenaamde “kaarten”, die ook vaak “kaarten” worden genoemd, inbegrepen. Elke kaart bevat een relatief realistische driedimensionale weergave van elke site. Naast straten, gebouwen, kamers en andere objecten bevat elke kaart ook de beginpunten van de respectieve teams en, afhankelijk van het scenario, bijvoorbeeld de startpunten van de gijzelaars of de posities voor de plaatsing van de bom. De naam van het niveau begint meestal met een afkorting, die het gebruikte scenario aangeeft. Er zijn vier officiële scenario’s in Counter-Strike. Van deze hebben alleen het gijzelaars reddingsscenario en het bom onschadelijk makende scenario de overhand gehad. [7]

In het geval van Hostage-Rescue (cs_ card name ) zijn er drie of vier computergestuurde gijzelaars in de buurt van het startpunt van de terrorist , die moeten worden vrijgesproken van de antiterreureenheid en moeten worden geëscorteerd naar een reddingszone. Voor dit doel moet de antiterreureenheid de gijzelaars bereiken en ze aanspreken door op een knop te drukken, waarna ze achter de speler aan rennen. De slechte kunstmatige intelligentie en gebrek aan controle over de gijzelaars betekende dat dit scenario werd vermeden in competities. Het gijzelaars reddingsscenario was de eerste en enige in de vroege bètaversie van het Counter-Strike-scenario. [7]

De Defuse scenario (Engl. “Defusion” de_ kaart naam ) is geïmplementeerd als de tweede en belangrijkste scenario, dat ook in competities werd gebruikt en wedstrijden meestal. Een van de terroristen begint met een C4 explosieve lading , die op een van de twee speciaal gemarkeerde plaatsen kan worden geplaatst. Het doel van de terroristen is om de bom te leggen en te verdedigen totdat de tijdverdrijf is verstreken. De antiterreureenheid moet voorkomen dat de bom wordt gelegd of de geplaatste bom onschadelijk maken. Dit vermindert een defusieset, die aan het begin van de ronde kan worden gekocht, de vereiste tijd.

Naast deze twee scenario’s zijn tijdens de ontwikkeling twee andere scenario’s geïmplementeerd, maar deze waren niet erg populair: in het ontsnappingsscenario starten de terroristen zonder de mogelijkheid om apparatuur te kopen en moeten ze een aangewezen reddingszone bereiken. In het moordscenario is het doel van de terroristen om te voorkomen dat een VIP in het anti-terroristenteam een ​​aangewezen reddingszone bereikt. [7]

Omdat de game kan worden gemaakt met behulp van de eigen kaarten van Hammer Editor , hebben veel hobbyontwerpers extra kaarten beschikbaar gemaakt om te downloaden . Sommige komen overeen met de gebruikelijke tegenaanvalscenario’s, terwijl andere de gameplay aanzienlijk veranderen.

tekens

Afgezien van de VIP in het scenario van de moord, zijn er acht speelbare personages in Counter-Strike, waarvan er vier per team kunnen worden geselecteerd. De tekens verschillen niet in hun functies en mogelijkheden, behalve hun uiterlijk, dus het zijn geen tekenklassen .

In het team van de antiterreureenheid kan de speler kiezen tussen de Franse Groupe interventie d ‘la gendarmerie nationale (GIGN), de British Special Air Service (SAS), de Navy SEALs van de Verenigde Staten en de Duitse GSG 9 . De selecteerbare personages in het kamp van de terroristen corresponderen echter niet met een echt rolmodel. [8]

Wapens en uitrusting

De wapens van Counter-Strike zijn onderverdeeld in drie categorieën: primaire wapens ( jachtgeweren , machinepistolen , aanvalsgeweren , sluipschuttergeweren en machinegeweren ), secundaire wapens ( pistolen ) en andere uitrusting (zoals granaten ). Bovendien heeft elke speler een gevechtsmes , die in een gevecht in de buurt kan worden gebruikt. Kan gedragen worden hooguit een primaire wapen, een secundair wapen en vier granaten (maximaal één brisant granaat , twee granaten ( “Flash Bangs”) en een rookgranaat ).

Het arsenaal is gebaseerd op echte wapens en uitrusting. In de winkelversie werden de wapennamen gedeeltelijk vervreemd om redenen van merkenrecht . De SIG 552 werd bijvoorbeeld de ‘War 552’ en de Steyr Scout de ‘Schmidt Scout’.

Niet elk wapen kan door beide teams worden gekocht. Bijvoorbeeld, het aanvalsgeweer AK-47 (in sommige versies aangeduid als “CV-47”) kan alleen worden gekocht door de terroristen, terwijl de M4A1 is gereserveerd voor de antiterreureenheid. Uitgehaalde wapens van het andere team kunnen echter worden geannuleerd, gebruikt en mogelijk opnieuw worden gebruikt in de volgende ronde. Ook, aan het begin van een nieuwe ronde, kan de speler munitie kopen voor dergelijke “buitwapens”.

Ballistiek en het effect van de modellen die in het spel worden gebruikt komen niet overeen met die van echte wapens, maar beide factoren zijn aangepast aan de behoeften van het onderliggende spelmechanisme. Projectielen hebben een oneindige snelheid en worden niet beïnvloed door zwaartekracht en wrijving, bovendien kunnen ze gedeeltelijk doordringen in zelfs dikke muren.

mededeling

Klassiek biedt Counter-Strike een chatfunctie . Zoals in alle bekende multiplayer-titels, wordt de taal van de speler vaak afgekort .

Een andere communicatieoptie is de geïntegreerde spraakcommunicatiesoftware, waarmee spelers rechtstreeks met hun teamgenoten kunnen communiceren via een microfoon of headset . Daarnaast zijn kant-en-klare stemvoorbeelden (radiocommando’s) beschikbaar, die kunnen worden geactiveerd via een menu in het spel of rechtstreeks met een druk op de knop. Voorbeelden zijn “Roger dat!” Ter bevestiging of “Need backup!” Voor hulp. Deze worden dan teruggespeeld naar de andere teamleden en het wekt de indruk van radioverkeer.

Een andere mogelijkheid voor communicatie wordt geboden door externe spraaksoftware zoals TeamSpeak , Skype , Ventrilo , Mumble of af en toe Battlecom , die u naast het spel kunt lanceren en met hen kunt communiceren in plaats van de in-game communicatietools.

ontwikkeling

De ontwikkeling van Counter-Strike begon als een vrijetijdsproject voor een kleine groep rond Minh Le (“Gooseman”) en Jess Cliffe. De eerste bètaversie van de Half-Life Modification werd gratis vrijgegeven na een paar weken ontwikkeling op 19 juni 1999. Dit bevatte alleen het originele gijzelaarscenario, weinig wapens en vier niveaus . Dit werd gevolgd door verdere bètaversies waarin veel bugs werden opgelost en meer wapens en kaarten werden geïntegreerd. Met Beta 4 werd het bomblinde scenario geïntegreerd, met Beta 6 de resterende twee scenario’s. [7]

Versie 1.0 werd uitgebracht op 8 november 2000 en omvatte drie nieuwe wapens en verbeterde spelersmodellen, terwijl het team van Valve werd gerekruteerd. Vanaf dat moment was Counter-Strike beschikbaar in twee versies: Verder als een gratis mod van Half-Life, maar ook als een aankoopversie, die via Sierra Entertainment werd gedistribueerd als een stand-alone game. Versie 1.1 ontving verder verbeterde spelersmodellen en nieuwe kaarten, evenals een toeschouwermodus. Versie 1.2 is alleen vrijgegeven voor de koopversie en bevatte de Half-Life Mod Deathmatch Classic , de gebruikers van de mod-versie hadden al een Half-Life- patch ontvangen . Versie 1.3 stond de spelers toe, via microfoon ofHeadset om met elkaar te communiceren tijdens het spel en bevat verdere kleine verbeteringen. Versie 1.4 was de eerste versie die ook op Steam te spelen was . Daarnaast heeft Valve het anti-cheatsysteem VAC geïntegreerd . Versie 1.5 was de laatste versie die zonder Steam kon worden gebruikt. Het repareerde veel problemen met Mod Ricochet en voegde een nieuwe kaart toe. [7]

De definitieve versie van Counter-Strike heeft versienummer 1.6, werkt alleen onder Steam en vat alle verdere versie-updates samen. Draagbare schilden voor de antiterreureenheid, andere nieuwe wapens en in-game reclame werden geïntegreerd . [7]

Succes en invloed

kritiek

De PC-versie van Counter-Strike werd goed ontvangen door de pers ontvangen, bereikte een Metascore van 88% [9] en ontving de volgende prijzen en plaatsingen (in chronologische volgorde):

  • Beste online spel (2000). – Gaming Age [10]
  • Actiegame van het jaar (2000). – Gamepen.com [11]
  • Actiegame van het jaar (2000). – Actiontrip.com [11]
  • Online spel van het jaar (2000). – GameSpot UK en VS [11]
  • Speciale Award voor Multiplayer Gaming (2000). – Gamespy.com [11]
  • Actiegame van het jaar (2000). – GameSpot US , Reader’s Choice [11]
  • Game of the Year (2000). – VoodooExtreme, Reader’s Choice [11]
  • Beste multiplayer (2000). – Elektronische speelplaats [11]
  • Revolutionair pc-spel (2000). – Game Revolution [11]
  • Beste online spel (2000). – Game Revolution [11]
  • Online spel van het jaar (2000). – Computerspellen [11]
  • Game of the Year (2000). – Gamers.com [11]
  • Beste multiplayer-game (2001). – Game Developer Spotlight Awards [11]
  • Special Achievement in Gaming (2001). – Game Developer Spotlight Awards [11]
  • Game Innovation Award (2001). – Game Developers Choice Awards [12]
  • Rookie Studio Award (2001). – Game Developers Choice Awards [13]
  • # 29 in de Top 50 Games of All Time van GameSpy in 2001. – GameSpy [14]
  • # 83 in IGN’s 2003 Lijst met 100 geweldigste games aller tijden. – IGN [15]
  • # 49 in de 100 populairste games aller tijden van GameFAQ. – GameFAQ’s [16]
  • # 71 in IGN’s 2005 Lijst met 100 beste games aller tijden. – IGN [17]
  • 12e plaats in de top 2007 van de 105 Meilleurs FPS de tous les temps. – NoFrag [18]

verkoopcijfers

Vanaf november 2008 werden 4,2 miljoen exemplaren van de Windows-versie van Counter-Strike verkocht in winkels. Niet inbegrepen zijn de 9,3 miljoen exemplaren verkocht door Half-Life, waarop Counter-Strike gratis kan worden geïnstalleerd. Volgens de ontwikkelaar bedraagt ​​het aantal sinds de release in 1999 verkochte licenties in augustus 2012 25 miljoen. [19] [20]

Verkoopcijfers van de opvolgers in november 2008:

  • Xbox-versie : 1,5 miljoen
  • Counter-strike: voorwaarde nul : 2,9 miljoen
  • Counter-Strike: Bron : 2,1 miljoen

Positie in e-sports

Counter-Strike was de best verkochte online shooter voor ongeveer tien jaar, met ongeveer 50.000 tot 200.000 spelers die het spel op elk moment online speelden. Dit is niet veel veranderd totdat Team Fortress 2 op 24 juni 2011 gratis beschikbaar kwam en sindsdien een groter aantal gebruikers heeft gehad dan Counter-Strike. [22] [5] [21] [23] Aan het einde van 2012 werd de klassieke Counter-Strike grotendeels vervangen door zijn opvolger Counter-Strike: Global Offensive .

Counter-Strike werd wereldwijd professioneel gespeeld en het was een van de meest beroemde e-sportspellen. De internationale doorbraak bereikte Counter-Strike toen het op 14 maart 2001 Quake III Arena onderdrukte als een officiële toernooispel van het CPL Wereldkampioenschappen . [24] Naast de amateur – en recreatieve competities bestond internationale professionele competities waarin hij erkende kampioenschappen en internationale wedstrijden waren. Buiten speciale Counter Strike- competities hadden bijna alle multigame-competities de game in het programma. In de professionele competities werden internationale prijzen ter waarde van enkele tienduizenden euro verdeeld. In de Counter-Strike-wedstrijden 2006 en 2007[25] prijzengeld van in totaal meer dan US $ 1.000.000 werd uitgedeeld aan de teams. [26] $ Met een prijzengeld van 200.000 Amerikaanse goederen CPL de zomer van 2003 is de meest lucratieve Counter-Strike toernooi. [27]

Grote wedstrijden (internationaal)
  • Wereld Cyber ​​Games
  • Elektronische Wereldbeker Sport
  • ESL Intel Extreme Masters
  • KODE5
  • Cyberathlete Professional League
Grote wedstrijden (nationaal)
  • ESL Pro-serie

bedrog

Counter-Strike was een populaire bestemming voor valsspelers vanwege zijn populariteit . Programma’s en modificaties zijn bijvoorbeeld geprogrammeerd om spelers door muren heen te laten kijken (zoals “wallhacks” of gemanipuleerde extra grote spelersmodellen), verblindende en rookgranaten uit te schakelen of automatisch naar vijanden (“Aimbots”) te richten. ). [28]

Naast Valve’s eigen anti-cheatsysteem bestaat VAC voor cheatcontrole en buitenlandse programma’s zoals Cheating-Death , PunkBuster en anderen.

Extra faciliteiten in Counter-Strike Error (zogenaamde bugs ), die vaak te wijten aan het falen van de Half-Life engine of Mapdesigns zijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op sommige plaatsen de beoogde speelruimte te verlaten door vaardig te springen (vergelijkbaar met een roverleider ), of overweldigende granaten in bepaalde hoeken te gooien, waardoor eigenlijk niet-betrokken spelers toch verblind zijn. De Electronic Sports League verbiedt de exploitatie van dergelijke fouten. [29] [30]

De beschuldiging “Killer play”

Zie ook : Fictief geweld

Counter-Strike werd in de media vaak bestempeld als een ” moordenaarsspel “, terwijl je schiet met wapens op personages die er uitzien als mensen. Met het toenemende bewustzijn van Counter-Strike werd het spel regelmatig aangehaald als een voorbeeld van geweld in computerspellen. [1]

In 2002 heeft het voormalige federale onderzoeksbureau voor minderjarigen (vandaag: Bundesprüfstelle für Jugendgefährdende Medien ) een indexaanvraag voor Counter-Strike bewerkt . Na de rampspoed van Erfurt op 26 april 2002 kwam de publieke discussie over dit onderwerp op de voorgrond, hoewel later bleek dat de schutter andere first-person shooters prefereerde. [31]Voor de eerste keer nodigde de BPjS vertegenwoordigers van de spelersgemeenschap uit. Op 16 mei 2002 maakte BPjS bekend dat het een bepaald jeugdrisico had geïdentificeerd, maar dat het niet voldoende was voor indexering. De opgegeven reden was bijvoorbeeld dat je het doel van het spel kunt bereiken zonder de tegenstanders te doden en dat er in de gemeenschap van spelers verschillende communicatie-opties worden gebruikt, met name op LAN-feestjes . Tegelijkertijd drong BPjS aan op een wijziging van de Jeugdbeschermingswet , die in juni 2002 werd aangenomen en op 1 april 2003 werd geïmplementeerd. [1] [32]

De schutter uit Emsdetten op 20 november 2006 zou regelmatig naast Counter-Strike naast andere ego-shooters hebben gespeeld en zijn eigen school hebben nagebouwd als tegenstaking, volgens krantenberichten. [1] [33] [34] Zelfs de schutter van Winnenden zou volgens krantenverslagen veel tijd moeten spenderen aan ‘moordenaarspellen’. Counter-Strike is op zijn computer geïnstalleerd. [35]

opvolger

Xbox-versie

Vanwege het grote succes van Counter-Strike Valve gepubliceerd op 5 december 2003 voor 60 euro een poort voor de Xbox . Deze versie bevat computergestuurde tegenstanders (bots) waartegen kan worden geconcurreerd, of het is mogelijk om op internet te spelen via het betaalde Xbox-Live- systeem. Bekritiseerd was de hoge prijs, evenals het gebrek aan precisie van de besturing met de gamepad , wat duidelijk inferieur was aan de klassieke besturing met muis en toetsenbord. [36] [37]

Counter-Strike: Condition Zero

Na een lange periode van ontwikkeling kwam in 2004 Condition Zero (short CS: CZ ) in de handel, in de eerste plaats ontworpen voor enkele spelers , naar zijn voorganger grafisch verbeterde versie van het spel.

Tijdens het programmeren werd het ontwikkelteam vaker gewijzigd: nadat Rogue Entertainment en Gearbox Ritual Entertainment het project hadden overgenomen . De Turtle Rock Studios hebben het voltooid .

CS: CZ biedt twee modi voor één speler:

  • In het hoofdspel voor één speler moet de speler vooraf bepaalde taken uitvoeren om een ​​hogere rang ( toernooi ) in het spel te bereiken . Elke rangupgrade wordt beloond met virtueel geld dat de speler in staat stelt om extra gecomputeriseerde strijders te verwerven. Deze bieden verschillende vaardigheden en wapens en zijn nuttig als de moeilijkheidsgraad met elk nieuw niveau toeneemt.
  • De tweede single player game is de zogenaamde “Deleted Scenes”. De “Verwijderde Scènes” is een modus voor één speler van Counter-Strike, die is ontwikkeld door Ritual Entertainment en aanvankelijk tijdens de ontwikkeling werd afgewezen door Valve. Na massale kritiek op computertijdsspellen werd de game echter opnieuw geïnstalleerd voor de definitieve release. In de loop van het spel is de speler in de rol van elitemilitair, vooral in oorlogsgebieden, en moet hij vooraf bepaalde missiedoelen vervullen. Als gijzelaars gebouwen redden of infiltreren.

Bovendien biedt CS: CZ ook multiplayer- bots met selecteerbare moeilijkheidsgraden. Deze genereren automatisch de AI- waypoints voor de kaart en kunnen dus in elke kaart worden geïntegreerd. De intelligentie van de gijzelaars is aanzienlijk verbeterd, bijvoorbeeld in Condition Zero kunnen ze ook ladders gebruiken om te springen, te bukken en op eigen kracht te ontsnappen. [39] [40]

Alhoewel Condition Zero enige populariteit bereikte, maar nooit de populariteit van de originele Counter-Strike, omdat het in wezen een grafische update was en veel spelers afstand deden vanwege de noodzakelijke gewenning en de nieuwe acquisitiekosten bij een switch of direct naar de net iets later Verscheen Counter-Strike: Source changed. Begin 2009 speelden bijvoorbeeld slechts een paar honderd tot een paar duizend spelers tegelijkertijd Condition Zero op de openbare servers, terwijl de originele versie spelersaantallen van ruim 50.000 bereikte. [21] [41]

Counter-Strike: Source

→ Hoofdartikel : Counter-Strike: Source

Counter-Strike: Source (afgekort CS: S ) heeft een paar maanden na Condition Zero haven van Counter-Strike op die ontwikkeld door Valve gepubliceerd Source – grafische enginegebruikt in de Half-Life 2 wordt gebruikt. Dit maakte de grafische weergave van de game veel gedetailleerder en realistischer. Ook kan dankzij het gebruik van de Havok – physics engine gebeurtenissen in de game wereld, voor. Als vallende en rollende vaten, afgedankte wapens, Ragdoll of zelfs slingerende kabelbanen en dergelijke kunnen realistisch worden weergegeven. Dit was niet mogelijk in de vorige versies en heeft ook een spelbeïnvloedingseffect.

Counter-Strike Neo

Counter-Strike Neo is een Japanse arcade- aanpassing door Counter-Strike. Het werd vrijgegeven door Namco . Volgens een rapport van Gamasutra vertoont deze versie die specifiek is aangepast voor de Japanse markt enkele belangrijke verschillen. In het bijzonder gaat het achtergrondverhaal weg van het klassieke terrorismescenario, naar meer cultureel aangepaste spelersmodellen (bijv. Anime ), en omvat het een “karma-systeem” dat spelers beloont, rechtstreeks tegenstanders aanpakt en degenen straft die zich verbergen en kamp . [42]

Counter-Strike: Global Offensive

→ Hoofdartikel : Counter-Strike: Global Offensive

Op 12 augustus 2011 publiceerde Valve voor de eerste keer informatie over een andere opvolger genaamd Counter-Strike: Global Offensive . De game is ontwikkeld door Hidden Path en in de zomer van 2012 uitgebracht voor de pc, Mac , PlayStation 3 en Xbox 360 . Het bevat nieuwe wapens, personages en kaarten en maakt gebruik van de source-engine zoals Counter-Strike: Source . [43] Voor de definitieve versie was het in eerste instantie de bedoeling om PC- , Mac- en PS3- spelers in en tegen elkaar te laten spelen in speciale gamemodi .[44] Deze functionaliteit werd geannuleerd toen duidelijk werd dat de beperkte patch politiek Sony niet mogelijk zou zijn geplande frequente patchen de PC en Mac-versie voor de PS3. [45]
Met ingang van 21 augustus 2012 van start Global Offensive officieel, [46] pre-order kon deelnemen aan de laatste beta fase ingang van 14 augustus 2012th [47]

Ontvangst van de opvolgers

metascore
Counter Strike (Xbox) : 74% [48]
Counter-Strike: Condition Zero : 65% [49]
Counter-Strike: Bron : 88% [50]
Counter-Strike: Global Offensive (PC) : 83% [51]
Counter-Strike: Global Offensive (360) : 79% [52]
Counter-Strike: Global Offensive (PS3) : 80% [53]

modificaties

Er zijn verschillende plug-ins voor beheerders die, geïnstalleerd aan de serverzijde, het karakter van het spel fundamenteel veranderen of de spelervaring beïnvloeden met aanvullende informatie en effecten. Sommigen laten je bijvoorbeeld stemmen op welke kaart je het volgende wilt spelen. Een ander toepassingsgebied is het voorkomen van verstoring van individuele spelers op openbare servers. Servers die grote veranderingen in de gameplay ervaren via Mods hebben vaak een notitie in hun naam.

Zie ook

  • gamers jargon

web Links

  • Counter Strike-pagina in de Steam Shop
  • Officiële ontwikkelaarspagina

Referenties

  1. ↑ Jump up to:a f Oliver Klös: Killer Games – De gebruikelijke verdachten. In: Today News. 22 november 2006, gearchiveerd vanaf het origineel op 15 januari 2007 , geopend op 4 september 2012 .
  2. Spring omhoog↑ Top 50 games aller tijden van GameSpy. In: GameSpy.com. GameSpy Industries, , geraadpleegd op 4 september 2012 (Engels): “met inbegrip van de meest populaire multiplayer-actie titel van alle tijden: Counter-Strike”
  3. Jump up↑ Kevin Bowen, Spenser Norrish: Counter-Strike 1.6. In: GameSpy.com. GameSpy Industries, 15 januari 2003, teruggehaald op 4 september 2012 : “‘s werelds populairste online actiespel”
  4. Spring omhoog↑ Torsten Kleinz: Actieve atleten of onsportieve spelers? (Niet meer online beschikbaar.) In: ZDF.de. 6 februari 2009, voorheen origineel , teruggehaald op 4 september 2012 : “, ongeveer 80 tot 85 procent van alle e-atleten spelen Counter-Strike”, legt Frank Pinter uit “
  5. ↑ Ga naar:a Steam: Game- en Player-statistieken. Ventiel, gearchiveerd vanaf het origineel op 17 september 2011 , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  6. Jump up↑ Hoe servers het spel beïnvloeden. mods.de netwerk, toegankelijk op 4 september 2012 .
  7. ↑ Ga naar:a Counter-Strike: geschiedenis. In: Half-Life Portal. Betreden op 4 september 2012 .
  8. Jump up↑ CounterStrikeFrance.com: Les Personnages de Counter-Strike ( Memento van 3 mei 2012 in het internetarchief )
  9. ↑ Ga naar:a Half-Life: Counter-Strike. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  10. Spring omhoog↑ Beste online game (2000). In: Gaming-Age.com. Gearchiveerd vanaf het origineel op 21 juni 2008 , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  11. ↑ hoogspringen door:a Prijzen en onderscheidingen. Valve Corporation, teruggevonden op 4 september 2012 (Engels).
  12. Spring omhoog↑ Game Innovation Award (2001). Game Developers Choice Awards, gearchiveerd vanaf het origineel op 4 maart 2008 , toegankelijk op 4 september 2012 (Engels).
  13. Jump up↑ 1e jaarlijkse Game Developers Choice Awards. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  14. Spring omhoog↑ Top 50 van GameSpy 2001. In: GameSpy.com. Gearchiveerd vanaf het origineel op 12 mei 2010 , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  15. Spring omhoog↑ IGN’s Top 100-games aller tijden. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  16. Spring omhoog↑ Najaar 2005: 10-jarig jubileumwedstrijd – De 10 beste spellen ooit. In: GameFAQs. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  17. Spring omhoog↑ IGN’s Top 100-spellen. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  18. Spring omhoog↑ Half-Life élu Meilleur FPS De Tous Les Temps. In: NoFrag. 16 april 2007, toegankelijk op 4 september 2012 (in het Frans).
  19. Jump up↑ Chris Remo: analyse: levenslange verkoop van kleppen voor halveringstijd, contra-strike franchises. In: Gamasutra. 3 december 2008, toegankelijk op 4 september 2012 (Engels).
  20. Jump up↑ Sebastian Thöing: Counter-Strike 2: Valve kondigt nieuwe shooter aan voor 2012 – Release via Steam en op consoles. In: PCGames. 12 augustus 2012, toegankelijk op 15 juni 2013 (Engels).
  21. ↑ Ga naar:a Topgameservers door spelers. In: GameSpy.com. Gearchiveerd vanaf het origineel op 3 mei 2009 , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  22. Jump up↑ Fred Dutton: Team Fortress 2 ontslaat Counter-Strike. In: Eurogamer.net. 24 juni 2011, toegankelijk op 4 september 2012 (Engels).
  23. Spring omhoog↑ Geweld op het scherm – fotograferen in virtuele ruimte . In: Frankfurter Rundschau . Nr. 271, 21 november 2006.
  24. Jump up^ Tonya Welch: Geschiedenis van de CPL – Deel V. Cyberathlete Professional League, gearchiveerd vanaf het origineel op 31 december 2006 , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  25. Jump up↑ Jeff Suckow: de 2007 Counter-Strike Prize Money List. In: GotFrag eSports. 5 januari 2008, beschikbaar op 4 september 2012 (Engels).
  26. Jump up↑ GotFrag: 2006 Counter-Strike Jaaroverzicht ( Memento van 2 februari 2012 in het internetarchief )
  27. Spring omhoog↑ CPL Pentium® 4 Processor Kampioenschap zomer 2003 (Counter-Strike). In: esportsearnings.com. Betreden op 12 juli 2015 (Engels).
  28. Jump up↑ Counter-Strike and cheating ….. Inspired Gaming, gearchiveerd vanaf het origineel op 4 januari 2010 , teruggehaald op 4 september 2012 (Engels).
  29. Jump up↑ Counter-Strike – Bugs. In: ESL FAQ. Electronic Sports League, toegankelijk op 4 september 2012 .
  30. Spring omhoog↑ Mapspecifieke bugs. In: ESL FAQ. Electronic Sports League, toegankelijk op 4 september 2012 .
  31. Jump up↑ Verslag van de Commissie Gutenberg-Gymnasium. 19 april 2004, blz. 335-338 , teruggehaald op 4 september 2012 (PDF, 3MB).
  32. Jump up↑ »Counter Strike« Decision No. 5116 van 16.5.2002. Federaal onderzoeksbureau voor media dat schadelijk is voor minderjarigen , 16 mei 2002, teruggehaald op 4 september 2012 (PDF, 73KB).
  33. JumpUp ↑ Aanval op school eindigt met de dood van de overtreder. In: NZZ.ch. Neue Zürcher Zeitung AG, 20 november 2006, teruggehaald op 4 september 2012 .
  34. Spring omhoog↑ Holger Dambeck: Student Hobby Mapping: Mijn school in Counter-Strike. In: SPIEGEL ONLINE. 25 november 2006, toegankelijk op 4 september 2012 .
  35. Jump up↑ Computerspellen, wapens en schoolfrustratie. In: netzeitung.de. NZ Netzeitung GmbH, 12 maart 2009, gearchiveerd vanaf het origineel op 15 maart 2009 , geopend op 4 september 2012 .
  36. Spring omhoog↑ Counter-Strike, voltooi test op Xbox. In: Game Cult. 4 december 2003, toegankelijk op 4 september 2012 (in het Frans).
  37. Jump up↑ Counter-Strike Review door Greg Kasavin op GameSpot.com ( Memento van 11 september 2013 in het internetarchief )
  38. Jump up↑ Counter-Strike: Condition Zero. In: Stoom. Valve Corporation, teruggevonden op 4 september 2012 (Engels).
  39. Jump up↑ Counter-Strike: Condition Zero: Infos. In: Half-Life Portal. Betreden op 4 september 2012 .
  40. Spring omhoog↑ CS: Condition Zero 1.2 Update. In: Half-Life Portal. Betreden op 4 september 2012 .
  41. Jump up↑ Steam: Game en Player Statistics ( Memento van 24 januari 2009 in het internetarchief )
  42. Jump up↑ eric-jon waugh: The Localization of Counter-Strike in Japan. In: Gamasutra. 27 maart 2006, beschikbaar op 4 september 2012 (Engels).
  43. Jump up↑ Valve kondigt Counter-Strike: Global Offensive (CS: GO) aan. Valve Corporation, teruggevonden op 4 september 2012 (Engels).
  44. Jump up↑ Counter-Strike: Globale offensieve trailer onthult cross-platform-spel, Valve voor het hosten van officiële servers. In: PC Gamer. Future Publishing Limited, 26 augustus 2011, beschikbaar op 4 september 2012 (Engels).
  45. Jump up↑ Counter-Strike: Global Offensief losse cross-play. In: Joystiq. 5 maart 2012, toegankelijk op 4 september 2012 (Engels).
  46. Spring omhoog↑ Peter Steinlechner: Go, go, go! In: Golem.de . 21 augustus 2012, teruggehaald op 4 september 2012 .
  47. Spring omhoog↑ Peter Steinlechner: Wereldwijd aanstootgevend met vroege bèta-start. In: Golem.de . 8 augustus 2012, toegankelijk op 4 september 2012 .
  48. Spring omhoog↑ Counter-Strike. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  49. Jump up↑ Counter-Strike: Condition Zero. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  50. Spring omhoog↑ Counter-Strike: Source. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  51. Jump up↑ Counter-Strike: Global Offensive. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  52. Jump up↑ Counter-Strike: Global Offensive. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).
  53. Jump up↑ Counter-Strike: Global Offensive. In: Metacritic. Betreden op 4 september 2012 (Engels).

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *