Fahrenheit (computerspel)

De computerspel Fahrenheit verscheen 2005 voor Windows , Xbox en PlayStation 2 . In de VS verscheen het onder de titel Indigo Prophecy om verwarring met de film Fahrenheit 9/11 te voorkomen . Het is toegewezen aan het genre van adventure-games en wordt ook wel een interactieve film genoemd .

Actie

De bankbediende Lucas Kane ontwaakt uit een soort trance op een restauranttoilet en ziet voor zich een lijk met prikwonden. Het bloedige mes in zijn hand en de gegraveerde symbolen in zijn onderarmen maken hem duidelijk dat hij deze man moet hebben gedood. Lucas ontsnapt uit het restaurant.

Even later nemen de politie Carla en Tyler het onderzoek naar de moordzaak over. Ondertussen vertrouwt Lucas zichzelf toe aan zijn broer Marcus, die hem adviseert de politie onder ogen te zien. Lucas wil echter eerst weten wat er achter de mysterieuze trance zit. Ondertussen heeft hij angstaanjagende visies van vermoorde slachtoffers en monsters die hem achtervolgen. Hoewel Lucas bang is zijn verstand te verliezen, vallen de temperaturen rond de wereld sterk terug. Carla en Tyler maken dankzij de vele bewijzen en sporen in het restaurant snel vorderingen bij hun onderzoeken. Carla ontvangt een mysterieuze e-mail waarin een onbekende afzender haar naar een bepaalde ‘Kirsten’ verwijst. In de politiedossiers vindt ze een zaak die deze naam draagt ​​en die plaatsvond in de jaren negentig. Ze ondervraagt ​​de politieagent, die vervolgens het onderzoek heeft uitgevoerd en ontdekt dat er toen iets soortgelijks gebeurde: een man krabde symbolen in zijn onderarmen en doodde een persoon onmiddellijk daarna. Toen werd hij zonder tegenstand gearresteerd. Ondertussen heeft Lucas problemen met zijn ex-vriendin Tiffany, die onlangs met hem verhuisde. In zijn dromen ziet hij ook een klein meisje dat, naar het schijnt, hem om hulp vraagt. Hij zoekt hulp bij een blinde waarzegger genaamd Agatha, die zijn onderbewustzijn met hem binnendringt. Daar ontdekken ze dat een gemaskerde man in het restaurant mentaal de controle over Lucas overnam en hem de moord liet doen. Lucasvisioenen worden steeds reëler en gevaarlijker, zelfs de gemaskerde man uit het restaurant verschijnt nu in hen.

In de tussentijd kunnen Carla en Tyler Lucas als de boosdoener ontmaskeren. Ze zetten hem op de straat toen Lucas plotseling toont bovennatuurlijke vaardigheden: Hij schakelt alle politieagenten, hecht zich aan een vliegende helikopter, springen over een trein, en vluchtte op die manier. Hij wordt wakker in een kerk waar hij weer de dodelijke Agatha ziet die hij ziet van een oude MayaBeschaving vertelt. Hij is op zoek naar een professor die is een specialist in Maya-cultuur, en zo komt er achter dat hij het slachtoffer is van een oud ritueel dat moordenaars altijd onschuldige mensen kunnen worden. Het ritueel wordt uitgevoerd door een zogenaamd orakel, waarachter een clan staat die op deze manier de wereldheerschappij wil overnemen. Carla is het geheim van het spoor toen ze vroeg in een asiel Janos, de moordenaar in het geval van Kirsten, die haar ook van de clan verteld.

Het orakel ziet al snel een bedreiging voor de man in het gezicht van de verbluffende capaciteiten van Lucas. Lucas komt erachter dat het orakel het meisje uit zijn dromen nodig heeft om wereldheerschappij te verwerven. Lucas kan Carla opzij trekken en het meisje uit het orakel redden. Daarnaast onthult een tweede clan, zoekt de alwetende en dit heeft ook het meisje nodig. In een verlaten militaire basis komt het tot confrontatie. Lucas en Carla verslaan beiden Oracle, Lucas brengt het meisje naar een mysterieus artefact, waar hij zijn kennis aan toevertrouwt. Lucas leeft voort met deze kennis als een god-achtig wezen, terwijl Carla een kind van hem verwacht.

Gameplay en narratief perspectief

Speelbaar met een gamepad , op de pc of ook met toetsenbord en muis. Acties worden geactiveerd door bewegingen van de rechter analoge joystick op de gamepad. Ook gesprekken met andere personages je controle op deze manier, in welk geval slechts een beperkte tijd beschikbaar is om te beantwoorden, anders wordt het spel kiest één antwoord willekeurig uit. Zo nu en dan ontstaan actie sequenties waar je moet toetsen in te drukken op het toetsenbord of op de gamepad zo snel mogelijk en in een bepaalde volgorde, waardoor het programma bepaalt vooraf, de zogenaamde quick-time events .

De speler neemt afwisselend de controle over de verschillende pro- en antagonisten, zoals. Over de moordenaar Lucas Kane en de onderzoekende politieagenten Carla Valenti en Tyler Miles. Ook tijdelijke rollen, zoals de broer van Lucas, kunnen worden gecontroleerd. Met deze verandering in perspectief, de ontwikkelaars te bereiken authorial perspectief, dat wil zeggen, de speler voelt als een objectieve waarnemer, neer te kijken op de actie, is zich echter bewust van de gevoelens en gedachten van alle betrokken mensen, dus kent alle aansluitingen van de actie holistisch, in tegenstelling tot acteren Mensen zelf, dus het filmische karakter van het spel wordt sterk onderstreept, wat natuurlijk ook wordt versterkt door het verhaal van een derde persoon.

Het auteursperspectief vindt zijn limieten in het spel op het punt waar de kennis van één handeling van één persoon de actie of de taak van de actie van een andere persoon overbodig maakt. Bijvoorbeeld, als Lucas Kane moet je bewijs verbergen voor de politie, die hierna wordt aangeduid als Carla Valenti, een van de twee politieagenten. In een boek of film (een medium dat niet wordt gecontroleerd of beïnvloed door de consument), zou het gemakkelijk zijn om te beschrijven waar Lucas het bewijs verbergt en hoe de politie ernaar kijkt. In het spel maakt de vanzelfsprekendheid van de ene actie echter de andere voor de speler (!) Saai en onwerkelijk, d. h. wordt getoond of overgelaten aan de speler waar Lucas het bewijs verbergt, het is dan logisch dat de door de speler bestuurde Carla geen uitdaging heeft om dit te vinden. De enige oplossing voor dit probleem is om via de game op een van de twee acties te anticiperen. In Fahrenheit wordt de eerste actie eigenlijk verwacht. De speler kan niet bepalen hoe Lucas het bewijs verbergt en het niet kan zien.

Ook vanwege het objectieve perspectief is de resolutie van bipolaire structuren (goed – kwaad), zoals vaak het geval is bij computerspellen met een persoonlijke, subjectieve vertelling. Dit is logisch in Fahrenheit, aangezien de voor de hand liggende tegenstanders Lucas en de politie niet in dit patroon kunnen worden geperst. In een bipolair patroon moeten de politieambtenaren zeker de vertegenwoordiging van het goede zijn. Omdat ze de tegenstander van Lucas zijn, zou hij de ‘slechterik’ moeten zijn. Dit lijkt ongelooflijk, want Lucas heeft fysiek een moord gepleegd, maar zijn lichaam was niet onder zijn controle, zijn geest, zijn ‘ik’ is zo onschuldig – zijn lichaam was gewoon de uitvoerende pop. Het personageconstellatie in Fahrenheit is allesbehalve eendimensionaal in goed en kwaad. Men kan zelfs zo ver gaan om te suggereren dat in theorie Lucas en de functionarissen hetzelfde doel hebben – om de oorzaken van de moord op te helderen. Er zijn echter complicaties in de zoekactie wanneer de officieren landen bij Lucas Kane, van wie de fysieke schaal de moord heeft uitgevoerd.

Elementen van spel en film

In tegenstelling tot de meeste pc-games, gaat Fahrenheit niet over spelen op de voorgrond; Het gaat veeleer om het ervaren en voortzetten van het verhaal.

Adventure

Raadsels zoals klassieke adventure-games, bestaat bijna niet; de speler voert alleen voor de hand liggende en eenvoudige taken uit. Zo wordt de speler niet langer gestopt met het oplossen van puzzels, dit is om een ​​continue verhaallijn en uiteindelijk de spanning te dienen. Ervaren spelers worden echter niet vereist door de eenvoudige taken. Een inventaris waarmee Adventures items verzamelt en gebruikt op een geschikte locatie is ook niet beschikbaar op Fahrenheit. Gesprekken zijn aan de andere kant vergelijkbaar met andere adventure-games, maar hebben een tijdslimiet zodat een speler het zich niet kan veroorloven tijd te verspillen aan het kiezen van een antwoord. Bovendien zijn de antwoordopties beperkt tot ruwe onderwerpen, niet exacte zinnen die vervolgens door de protagonist worden gesproken.

Actie

Als het personage moeilijke en snelle acties, zoals veldslagen of achtervolgingen, moet uitvoeren, moet het spel snel op bepaalde toetsen worden gedrukt. De speler kan gevechts- of actiescènes veel minder beïnvloeden dan in het klassieke computerspel, waarbij sprongen en stoten door de speler onder tijdsdruk moeten worden uitgevoerd. Langere delen van het spel bestaan ​​uit reeksen waarin symbolen oplichten op het scherm en de speler moet onmiddellijk de juiste toetscombinatie zonder fouten invoeren. Als hij niet slaagt, sterft de held en is het spel afgelopen. Voor sommige spelers werd dit systeem, dat al bekend was van de Adventure Shenmue, goed ontvangen. Anderen vonden het echter verontrustend.

Film

De ontwikkelaars hebben veel meer waarde gehecht aan de enscenering van de afzonderlijke scènes. Het camerawerk, dat altijd een ondergeschikte rol heeft gespeeld in reguliere computerspellen, volgt in Fahrenheit meer de stijl van een speelfilm . Dus dialogen worden vaak weergegeven in close-ups, in actiescènes, de camera draait om de mensen heen, wat doet denken aan actiefilms . Slow-motion effecten, een stilistisch apparaat dat kenmerkend is voor actiefilms, worden ook gebruikt in Fahrenheit. In het bijzonder binnen de tussenfilmpjes worden voice-over- opmerkingen van de figuren weergegeven op basis van de vertelstrategieën van de bioscoop .

Effecten zoals Flashbacks of Split Screen (zoals 24 ) zijn functies die eerder zullen worden gebruikt in films dan in games. Net als computer-geanimeerde films, de personages zien er door het gebruik van bewegingsdetectie ( motion capturing ) levensecht en natuurlijk, de choreografie is van de vechtscènes in vergelijking met films, terwijl andere PC games vertonen vaak gescherpt bewegingen.

De gamefilm als referentiemedium wordt ook nominaal gerefereerd binnen het spel: het enkele spel dat door de speler moet worden geopend, wordt “film” genoemd in het menu. In een voorafgaande tutorial stelt chef-ontwerper David Cage zichzelf voor als regisseur en auteur.

Remastered

Op 28 januari 2015 verscheen onder de titel Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered een heruitgave van de game. Momenteel is de game alleen beschikbaar als download. De texturen zijn opnieuw ontworpen en het spel ondersteunt nu een hogere resolutie. Hoewel de originele game uit 2005 alleen een maximale resolutie van 1024 × 768 pixels ondersteunde, ondersteunt de herziene versie een maximale resolutie van 2880 × 1800 pixels. Het is mogelijk om tussen de oude en de nieuwe afbeelding te schakelen door op een knop te drukken. [2]

Webkoppelingen

  • Quantic Dream – ontwikkelaarspagina

Individuele proeven

  1. JumpUp ↑ Fahrenheit (PC) – Test, download, systeemvereisten, releasedatum, demo. GameStar , toegankelijk op 16 juli 2016 .
  2. Jump up↑ Tobias Ritter: Fahrenheit: Indigo Prophecy Remastered – HD-heruitgave vrijgegeven. GameStar, 29 januari 2015, toegankelijk op 16 juli 2016 .

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *