FlatOut

FlatOut (van Engels gemeenzaam FlatOut , vol gas ‘) is een racespel van de Finse ontwikkelaar Bugbear . Het werd eind 2004 vrijgegeven door de Britse uitgever Empire Interactivevoor de platforms Windows , PlayStation 2 en Xbox .

FlatOut is een Stockcar- spel. Naast het gebruikelijke voor racegames is het snelst mogelijke rijden van vooraf bepaalde routes die de omgeving schaden en de tegenoverliggende voertuigen een belangrijk onderdeel van het spel. Op en naast de routes, die zich voornamelijk in landelijke gebieden bevinden, bevinden zich verschillende vernietigbare objecten.

In 2006 verscheen de opvolger FlatOut 2 .

Spelprincipe

Algemeen

De speler neemt de rol aan van een racer. De game kan worden gespeeld in alle spelmodi die vaak worden gebruikt in racegames . Er zijn zestien verschillende voertuigen selecteerbaar, die allemaal een achterwielaandrijving hebben . Gevaren zijn exclusief op fictieve cursussen, waaronder een racebaan in aanbouw, een klein stadje met boerderijen rondom en een afgedankte grindgroeve. De rijervaring van de voertuigen zelf is redelijk realistisch.

FlatOut onderscheidt zich van andere racegames doordat het – vergelijkbaar met Destruction Derby – ongelukken in de race een speciale rol toekent. Een speciale physics-engine bootst op realistische wijze schade aan alle voertuigen en baanvoorwerpen na. [2]

Het volledig gesimuleerde schademodel vernietigt voertuigen en het milieu. Dit verhoogt tegelijkertijd het zogenaamde flat-out display. Als dit vol is, kun je een nitroboost activeren, wat een snelheidsvoordeel heeft. Het bestuurderscijfer is onderworpen aan fysieke wetten, die worden bepaald door een Ragdoll- simulatie. Dit maakt mini-games mogelijk, die onder meer tot doel hebben de bestuurder op een bepaalde afstand of hoogte of op doelen uit het voertuig te werpen.

In de Duitse versie zit een crashtestpop in plaats van de bestuurder in de auto. De Uncut-versie, die nog steeds menselijke drivers bevat, is alleen beschikbaar vanaf de leeftijd van 18.

Racemodi

De speler heeft de mogelijkheid in de single player aan de career mode, quick ras of een tijdrit starten. Daarnaast is er een hotseat-modus , waarmee je om de beurt een computer kunt bedienen , de verschillende mini-games, geïntegreerd. Het is ook mogelijk om een multiplayer- game te starten in het lokale netwerk .

In tijdritten is het belangrijk om het gegeven aantal ronden in de snelst mogelijke tijd af te ronden. Hier zijn ook alle zestien voertuigen en alleen de eerste drie routes en allemaal al ontgrendeld in loopbaantrajectroutes selecteerbaar.

De stunts zijn een nieuwigheid in het racegame-genre. De speler start in een stadion, versnelt zijn voertuig en werpt het personage uiteindelijk uit de auto om een ​​overeenkomstig doel te raken of om een ​​bepaalde breedte of hoogte te bereiken.

In de Fast Race- modus kun je het opnemen tegen zeven computergestuurde tegenstanders en kiezen uit alle zestien voertuigen, maar alleen de eerste drie Bronze Class-tracks en alle routes die al in de Career-modus zijn ontgrendeld, zijn beschikbaar.

Carrière- modus

Eerst moet de speler een van de vijf beschikbare voertuigmodellen kiezen, die qua gewicht en prestaties verschillen. Het begint in de bronzen klasse met drie ontgrendeld tracks. In het geval van een plaatsing in de top drie kunnen de volgende routes worden ontgrendeld. Als je in alle races van de klas op zijn minst derde was, klim je in de zilveren klasse, later in de gouden klasse, waarin dan alle betere voertuigen en verhuisklassen beschikbaar zijn. Elke succesvol voltooide race kan een aantal keer later worden herhaald om betere rankings en extra prijzengeld te verdienen. Afhankelijk van de plaatsing ontvangt de speler na de race een prijzengeld en een rammbonus voor het vernietigen van baanobjecten.[2]

In Carrière-modus zijn ook de minigames en bonustracks beschikbaar, de geslaagde voltooiing van de speler levert extra prijzengeld op.

Routes

Er zijn 36 verschillende renbanen verdeeld over vijf verschillende baantypen:

  • Race (6 tracks)
  • Forest (9 routes)
  • Bouwplaats (9 routes)
  • IJs (6 routes)
  • Stad (6 routes)

Daarnaast zijn er drie Demolition Arenas in het bonusgebied, waarin, net als Destruction Derby, het doel is om alle andere voertuigen te vernietigen. Ook inbegrepen zijn drie bonusroutes. Het is een 8-vormige koers, een circuit en een zogenaamde “crash steegje” (een straat met aan het eind twee bochten met links-hander).

Soundtrack

De soundtrack van het spel bestond voornamelijk uit songs uit het rock-, metal- en indie-assortiment. Voorafgaand aan de release van het spel, werkte uitgever Empire Interactive samen met overplay.com, de muzieksite, om een ​​wedstrijd te lanceren die naar nummers van niet-geregistreerde groepen zocht. De winnaar van de wedstrijd, waarvan de nummers zijn opgenomen in de soundtrack, waren de bands No Connection , Central Supply Chain , Sixer , Adrenaline en Circa: . [3]

De volledige soundtrack omvatte de volgende liedjes:

  • Adrenaline – Adrenaline, Dead Inside
  • Agent Blue – Something Else
  • Amplifire – Drown Together, Perfect Goodbyes, Heartless
  • Centrale toevoerketen – Flatout, ben je klaar?, De eeuwigheid
  • Over: – Levend!
  • Deponeye – Anger Management 101, Tick Tock
  • Volle diesel – No Man’s Land, King of Defeat
  • Kid Symphony – Hands on the Money
  • LAB – versla de jongens
  • Geen verbinding – Burnin, Living American, Love to Hate to Love
  • Sixer – The Race
  • Splatterheads – Viskoekje
  • Subroc – Sluit Windows
  • De April Tears – Little Baby is coming
  • The Hiss – Terug op de radio
  • The Killer Barbies – Down The Street, Baby met twee hoofden
  • Tokyo Dragons – Teenage Screamers
  • Whitmore – Nine Bar Blues

Ontvangst

Review in Game Magazines

Ivan Sulic van het Britse online magazine IGN Entertainment prijst de graphics. Vooral het detail van de raceomgeving onderscheidt zich van andere racegames. De visuele presentatie in de menunavigatie is echter slechts middelmatig en is onvoorstelbaar. Verdere kritiek wordt uitgeoefend op het geluid. Terwijl de motorgeluiden redelijk goed klinken, is de soundtrack slechts matig samengesteld. Het nieuwe spelprincipe beoordeelt Sulic als gevarieerd en uitdagend, maar beschrijft de moeilijkheidsgraad als zeer hoog. [2]Vanwege het nieuwe thema en de technisch goede implementatie ontving FlatOut talloze uitstekende recensies.

Alex Navarro van het tijdschrift GameSpot looft het creatieve spelconcept en de vele spelmodi. De grafische afbeeldingen die hij als uitzonderlijk goed beoordeelt, evenals de schademodellen. Hij bekritiseert de kunstmatige intelligentie, die inderdaad zeer krachtig maar ook zeer agressief is en onervaren spelers afslaat. Hij bekritiseert ook de soundtrack van het spel, dat slechts middelmatig is. [6]

Verkoopcijfers

Net als Rally Trophy , de vorige game van de ontwikkelaar, was FlatOut ook een groot commercieel succes. Op de startpagina van de ontwikkelaars worden meer dan 600.000 verkochte exemplaren van de game wereldwijd vermeld.

Trivia

Na een succesvolle afronding van de goudklasse zie je in de credits-video van de Duitse versie in plaats van de speciaal in de game-crashtest ingebouwde dummies, oorspronkelijk een menselijke bestuurder, waarvan er één ook uit zijn voertuig wordt gegooid.

Webkoppelingen

  • FlatOut bij MobyGames (Engels)
  • Beoordeling van PC Games door FlatOut

Individuele proeven

  1. Jump up↑ Publiceren van gegevens bij MobyGames
  2. ↑ Ga naar:a d Ivan Sulic: Test “FlatOut”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 15 juli 2005, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  3. Jumping Up↑ Game Daily: Unsigned bands zullen het OST om deze sloop derby spel te markeren … . 28 juli 2004. Betreden 17 mei 2008.
  4. Springen↑ Alex Navarro: Test “FlatOut”. In: GameSpot . CBS Corporation , 18 juli 2005, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  5. Jump up↑ 1UP-Redaktion: Test “FlatOut”. In: 1UP . Ziff Davis , 8 januari 2005, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  6. ↑ Ga naar:a b Alex Navarro: Test “FlatOut”. In: GameSpot . CBS Corporation , 18 juli 2005, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  7. Spring omhoog↑ http://www.ign.com/games/flatout-2005/pc-665277
  8. Springen↑ Alex Navarro: Test “FlatOut”. In: GameSpot . CBS Corporation , 18 juli 2005, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  9. Jump up↑ Ivan Sulic: Test “FlatOut”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 15 juli 2005, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  10. Jump up↑ Anders: Gemiddelde beoordeling voor “FlatOut” (PS2-versie). In: Metacritic . CBS Corporation , , geraadpleegd op 14 februari 2014 .
  11. Jump up↑ Diversen: Gemiddelde beoordeling voor “FlatOut” (Windows-versie). In: Metacritic . CBS Corporation , , geraadpleegd op 14 februari 2014 .
  12. Jump up↑ Anders: gemiddelde beoordeling voor FlatOut (Xbox-versie). In: Metacritic . CBS Corporation , , geraadpleegd op 14 februari 2014 .
  13. Jump up↑ Anders: Gemiddelde beoordeling voor “FlatOut” (PS2-versie). In: Game Rankings . CBS Corporation , , geraadpleegd op 14 februari 2014 .
  14. Jump up↑ Diversen: Gemiddelde beoordeling voor “FlatOut” (Windows-versie). In: Game Rankings . CBS Corporation , , geraadpleegd op 14 februari 2014 .
  15. Jump up↑ Anders: Gemiddelde beoordeling voor “FlatOut” (Xbox-versie). In: Game Rankings . CBS Corporation , , geraadpleegd op 14 februari 2014 .

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *