Freedom Fighters

Freedom Fighters is het derde computerspel van het Deense ontwikkelingsteam IO Interactive , dat bekend is geworden door de Hitman-serie. De game is beschikbaar voor Windows, Xbox , GameCube en PlayStation 2 . Het verscheen in 2003 tussen Hitman 2 en Hitman: Contracts , waar Easter Egg al zichtbaar is in Hitman 2 op een computerscherm, een van de eerste screenshots van Freedom Fighters.

De plot

Freedom Fighters speelt in een fictief verhaal. Daar werd de Tweede Wereldoorlog beëindigd door de Sovjets met een atoombombardement op Berlijn. Als gevolg hiervan begon de Sovjetunie zich onverbiddelijk in het Westen te ontwikkelen, en “vandaag” zijn Sovjet-troepen in 2003 de VS binnengevallen en trekken nu een niet te stoppen golf van vernietiging door het hele land. Een van de eerste doelen van de Sovjets: New York .

Het hoofdpersonage van het spel is de gewone loodgieter Christopher Stone, wiens broer Troy hem altijd vertelt over de verontrustende ontwikkeling en een mogelijke invasie, maar het kan Chris niet schelen. Hij gelooft niet in een invasie. Maar als soldaten zijn broer ontvoeren, helikopters in menigten schieten en tanks vernietigen, maakt hij een extreme verandering door. Hij treedt toe tot het verzet en wordt een vrijheidsstrijder, die samen met andere verzetende burgers van New York een groter, beter getraind en genadeloos leger zoekt met guerrillastrijdersVerspreid tactieken uit New York. Het ontwikkelt een verhaal over cohesie, liefde en verraad. Christopher Stone zelf wordt de meest gevreesde vijand van de Sovjet-Unie, bekend in de media als de “Vrijheidsfantoom”.

Een third-person shooter

Freedom Fighters is een relatief onbekende maar uitgebreid geënsceneerde en intelligent ontworpen TPS ( third-person shooter ) met tactische elementen. De speler gaat naar de eerder genoemde Christopher Stone en stuurt hem vanuit een ‘over-the-shoulder perspectief’ door de straten van het verwoeste New York. Je kunt de typische bewegingen doen zoals kruipen, springen en klimmen, en er is ook de mogelijkheid om nauwkeuriger te richten met “zicht en nerf”, maar dan langzamer. Dus qua gameplay kan het eigenlijk een egoshooter zijnact. Het geheel wordt nu interessant door de vijanden en kameraden. Het is belangrijk dat de game erg tactisch is, omdat het mogelijk is om een ​​team van maximaal twaalf man te besturen en het is noodzakelijk, althans op het hoogste niveau, om ze allemaal goed te gebruiken.

Het tactische element

Alle vechters in het spel worden gecontroleerd door een goede AI , die afhankelijk is van de moeilijkheidsgraad. Vijanden zoeken dekking, klimmen dozen op, gooien granaten en coördineren zelfs aanvallen. Evenzo vluchten ze soms en stormen voorwaarts. Ze worden bijvoorbeeld beïnvloed door officieren, die hen dwingen om agressiever te handelen. Daarnaast zijn er sluipschutters en later ook soldaten in zwaar pantser, die zelfs zwaar vuur kunnen weerstaan.

De kameraden zijn in eerste instantie gestationeerd en schieten alleen op binnenkomende vijanden, maar kunnen allemaal gerecruteerd worden door vrijheidsstrijders. Het aantal te rekruteren soldaten wordt beperkt door charisma-punten, die een soort tegenhanger vormen van ervaringsniveaus. Er zijn charisma-punten om verschillende missiedoelen te vervullen, met bijna iedereen in het spel die optioneel is. Als je een bepaald bedrag hebt bereikt, krijg je nog een slot voor een kameraad. Dus je kunt aanvankelijk niemand besturen, binnenkort twee vechters en tenslotte een heel team van 12 mannen (en vrouwen). Deze worden bestuurd met alleen de drie commando’s “Volgen”, “Aanval” en “Verdedigen”. Je kunt het hele team een ​​commando geven door het ingedrukt te houden of het te specificeren op zicht en nerf. Je kunt dus ongeveer aangeven in welke richting kameraden stormen, waar ze een positie innemen of dat ze gewoon moeten volgen. Maar je kunt het doelwit ook precies vertellen welke soldaat moet worden aangevallen of welke doos als dekking moet worden genomen. Ongeacht welk bevel je ook geeft: de kameraden reageren heel intelligent, en zolang je niet wordt geboden om te stormen in het midden van een vijandelijke mis, MG vuurt, of het gezichtsvermogen van de sluipschutter, is hun overlevingskans relatief hoog.

Interessant is het gedrag van de soldaten met de omgeving. Ze leunen tegen muren, klimmen dozen, ladders en door ramen en springen zelfs over gaten heen, ze bedekken zich met granaten. De kameraden sterven echter zeer zelden, omdat je ze bijna altijd kunt doen herleven met een EHBO-doos. Maar deze zijn relatief beperkt en daarom is er soms geen manier om kameraden klaar te maken om opnieuw te vechten. Een sterft vaak binnen enkele seconden, dus het gebruik van dekking is essentieel.

Campagne instellen

Een van de belangrijkste kenmerken van Freedom Fighters is het opbouwen van de campagne. Het spel is verdeeld in verschillende hoofdstukken met een vaste chronologische volgorde en vertelt het verhaal. Ze worden gescheiden van video’s, maar binnen de missies is de game volledig gericht op de acties van de speler, waardoor het effect van de guerrillaoorlogvoering wordt versterkt. Elk van deze hoofdstukken bestaat uit verschillende gebieden die via putdeksels naar wens kunnen worden ingevoerd en achtergelaten. Een hoofdstuk wordt gewonnen wanneer al deze gebieden worden veroverd – een gebied wordt veroverd als de sterren en strepenboven het hoofdkwartier van de vijand, maar er is een reden voor de vrijheid om vrij te bewegen tussen de territoria: er zijn optionele doelen in elk gebied, zoals de vernietiging van artillerieposities, bruggen, helihavens en dergelijke die van invloed zijn op kleinere gebieden en geef ook de genoemde charisma-punten. De artillerie schiet bijvoorbeeld in het zijgebied, over de bruggen worden regelmatig versterkingen voor de vijand aangebracht en dankzij de landingsplaats komen er constant helikopterpatrouilles. Als je ze vernietigt, zijn de zijgebieden vrij van dergelijke problemen en wordt het gemakkelijker om een ​​hoofdkwartier te veroveren. Andere doelen zijn het vrijlaten van gevangenen, en kunnen burgers ook wijzen op charisma-punten en mogelijk nuttige informatie ten koste van EHBO-sets.

Verschillen tussen de verschillende versies

Er zijn drie versies, maar er is slechts één essentieel verschil qua inhoud, waardoor de consoleversies van de pc-versie iets uitgebreider zijn. De pc-versie mist de over het algemeen zeer positief ontvangen multiplayer-modus waarin teams elkaar moeten bevechten voor posities. Anders zijn de vier versies, zelfs in het opslagsysteem, identiek.

Commercieel succes en de toekomst van Freedom Fighters

Ondanks de overwegend zeer hoge waarderingen in de vakpers, is het commerciële succes van Freedom Fighters niet uitgekomen . Dit bracht de ontwikkelaars terug naar het ironisch en satirisch verrekende scenario, dat niet geschikt was voor de mis. In april 2004 kondigde Eidos een opvolger van de game aan (terwijl het eerste deel was uitgebracht door EA Games ), maar er was alleen bevestiging van het ontwikkelingsteam dat er een nieuw actiegame aan de gang was, inclusief het tactische vechtsysteem van Freedom Fighters neemt het over. In 2006 bleek dit in Kane & Lynch: Dead Mendie dit verbindt met een actie die meer commercieel succes belooft. Dit was in Fankreisen veronderstellen dat een opvolger van Freedom Fighters , ondanks het open einde in het eerste deel, ontbrak. Eind 2007 kondigde een persbericht van IO Interactive aan dat een vervolg op Freedom Fighters inderdaad nog in het ontwikkelingsplan van het team zat – maar er werd niet aangekondigd voor welk systeem het zou moeten verschijnen.

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ Moby Games

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *