GoldenEye: rogue agent

GoldenEye: Rogue Agent is een James Bond – video game van de genre van first-person shooter . Gelanceerd door Electronic Arts Los Angeles (EALA) en Savage Entertainmentonder licentie van MGM ontwikkeld en EON Productions / Danjaq, LLC spel werd op 22 november 2004 door Electronic Arts voor de game consoles GameCube , Xbox en PlayStation 2 verschenen. Op 3 december werd het spel uitgebracht in Duitsland. Medio 2005 ook gevolgd door de reactie van de handheld console Nintendo DS .

Rogue Agent is de opvolger van het succesvolle Bond-spel “All or Nothing” . Ondanks de titel “Goldeneye” maar het spel heeft geen directe relatie met de gelijknamige film Goldeneyeof de zeer succesvolle video game aanpassing GoldenEye 007 . Eerder koos EA de titel waarschijnlijk om de vele fans van de originele GoldenEye 007 als koper te winnen .

Bij de ontwikkeling van bekende acteurs en medewerkers van de James Bond-films waren betrokken, waaronder Christopher Lee en Sir Ken Adam , is de muziek van DJ Paul Oakenfold .

Actie

In Rogue Agent neemt de speler niet de rol van de bekende agent James Bond voor de eerste keer over, maar een afvallige MI6- agent. Dit verloor op een missie tegen Dr. Geen zijn rechteroog en werd vervolgens vrijgelaten uit de geheime dienst vanwege onnodig geweld en brutaliteit. Kort daarna wordt de hoofdpersoon gerekruteerd door de rogue Auric Goldfinger als een handlanger en vecht nu namens hem.

Voor zijn werk in Goldfingers diensten van afvallige agent van Goldfingers helper Francisco Scaramanga (de kwade tegenhanger is Q ) met een kunstmatige gouden oog ( engelsgouden oog ) uitgerust. Echter, hoef je niet kwaad te bestrijden als gemachtigde tegen de “goede” MI6 agenten, maar tegen de handlangers van een andere schurk Dr. Nee. De speler vele bekende figuren uit verschillende Bond-films aangetroffen, waaronder Ernst Stavro Blofeld, Pussy Galore ( Goldfinger ), Xenia Onatopp (GoldenEye) en Oddjob (Goldfinger) de computermodellen werden geïnspireerd door de acteurs uit de desbetreffende films.

Als GoldenEye vecht de speler nu tegen Dr. Nos mannen, waaronder Hong Kong , Las Vegas , de Hoover Damen tenslotte Dr. Nee fort. Door een kernreactor te overladen, vernietigt de speler Dr. Nee fort, dat ook veroorzaakt dat No vervalt. Dan gebeurt er nog een andere gebeurtenis als de agent te horen krijgt dat Goldfinger hem heeft misleid omdat hij hem nu als een bedreiging voor zijn plannen ziet. GoldenEye ontsnapt en keert nu met Scaramanga en Pussy Galore tegen Goldfinger. In het laatste level van het spel vecht de krater van een uitgestorven vulkaan tegen Goldfingers-mannen. De agent slaagt erin een virus in het superwapen van Goldfinger te laden, waardoor het samen met Goldfinger ontploft. Je kunt echter zien dat Scaramanga hem ook voor een onbekende klant heeft gebruikt. Dood No en Goldfinger.

Ontwikkeling

Onder leiding van executive producer Patrick Gilmore en lead designer Dan Orzulak begon de ontwikkeling van het spel begin 2003. Oorspronkelijk was het getiteld: “Dr. Geen “Goldfinger” -slijtage.

De game was gebaseerd op dezelfde game-engine die werd gebruikt in EA’s vorige drie Bond-videogames. Daarnaast gebruikten we de Havok – physics engine .

Bij het maken van de computermodellen van verschillende bekende personages, waaronder Dr. med. Nee, Goldfinger en Xenia Onatopp werden vergezeld door het team van Rene Morel , die de computermodellen van de animatiefilm Final Fantasy: The Powers in You heeft gemaakt . Kostuumontwerper Kym Barrett ( Matrix- trilogie) hielp met het ontwerpen van de kostuums van verschillende personages in het preproductieproces. Bij het ontwerpen van de locaties werd het ontwikkelteam ondersteund door Oscar-winnaar Sir Ken Adam , die de sets al voor verschillende James Bond-films zoals Moonraker heeft gebouwd of dat de man slechts twee keer leeft .

Sprekers waren celebrity-acteurs Christopher Lee (Francisco Scaramanga) en Judi Dench ( M ), die hun stem leenden aan hun personages. Andere sprekers waren de bekende van Babylon 5- acteur Jason Carter . De muzikale begeleiding van het spel werd toevertrouwd aan de bekende DJ Paul Oakenfold , die al de soundtracks voor verschillende films componeerde.

Over het geheel genomen bestond het ontwikkelingsteam uit meer dan 120 mensen.

Gameplay

De game bevat in totaal 8 niveaus , elk bestaande uit meerdere kaarten . Veel van de latere missies bestaan ​​zelfs uit meer dan een dozijn verschillende kaarten. In elke missie moeten verschillende doelen worden bereikt, die echter meestal bestaan ​​uit eenvoudige taken zoals “van A naar B gaan”. De speler krijgt hulp via een pijl die hem ruwweg de richting wijst.

De hoofdtaak van de speler blijft echter, zoals gebruikelijk in het first-person shooter-genre, veel vijanden met vuurwapen uit de weg. Voor dit doel is er in de loop van het spel een verscheidenheid aan pistolen, geweren, jachtgeweren en andere wapens beschikbaar, die afhankelijk van de taak in combinatie kunnen worden gebruikt. Het personage kan in elke hand een wapen dragen ( dual-hantering ). Bovendien heeft de speler ook het vermogen om tegenstanders te gijzelen en ze te gebruiken als een schild, of om ze te verslaan in directe melee KO.

Een speciaal kenmerk van het spel zijn de death traps, die door de speler kunnen worden bediend en meerdere tegenstanders tegelijk kunnen doden. Deze omvatten bijvoorbeeld valdeuren, ontsnappend gifgas of ontstekings raketvoortstuwingssystemen. Een ander speciaal kenmerk is het gouden oog, dat het personage speciale vaardigheden geeft en in de loop van het spel meerdere keren wordt uitgebreid met nieuwe vaardigheden. Dit geeft de speler mogelijkheden zoals röntgenzicht, een schild of een afstandsbediening voor beschikbare apparaten. Deze vaardigheden zijn echter niet altijd beschikbaar en moeten na gebruik opnieuw worden opgeladen.

Omdat er over het algemeen weinig bloed in de Bond-franchise zit, is er ook geen bloed in Rogue Agent . In plaats daarvan raken vijanden blauwe vonken. De plot verklaart dit met het concept dat de schurken high-tech schilden gebruiken gemaakt door Dr. Ing. Er zijn geen ontwikkeld.

Multiplayer

Het multiplayer-gedeelte van het spel biedt maximaal vier spelers op alle 3 de consoles de mogelijkheid om via gesplitste schermen tegen elkaar te spelen. Met Xbox en PlayStation 2 zijn games met maximaal acht spelers ook mogelijk via een online verbinding.

In totaal zijn er 20 kaarten en verschillende spelmodi beschikbaar. De multiplayer-kaarten zijn deels gebaseerd op originele locaties uit de films. Dus de kaart Funhouse doet sterk denken aan de film The Man with the Golden Colt .

Luidspreker

figuur Engelse spreker Duitse spreker
Dr. Julius Nee Carlos Alazraqui
James Bond Jason Carter
M Judi Dench
Pussy Galore Jeannie Elias
Ernst Stavro Blofeld Gideon Emery
Xenia Onatopp Jenya Lano
Francisco Scaramanga Christopher Lee
Auric Goldfinger Enn Reitel

Succes

Ondanks vele bekende bijdragers, voldeden de verkoopcijfers niet aan de verwachtingen van Electronic Arts vanwege de vrij gemiddelde kwaliteit en slechte recensies (er werden geen exacte cijfers gegeven). De impact op beoordelingen en verkoopcijfers had waarschijnlijk ook de releasedatum, aangezien de game slechts enkele weken na de best verkopende Halo 2 en Half-Life 2 werd uitgebracht .

Het einde van het spel duidde op een gepland vervolg; Vanwege de lage verkoopcijfers lijkt de productie van een direct vervolg twijfelachtig. In plaats daarvan, Electronic Arts heeft een nieuwe Bond-spel genaamd “From Russia with Love” ( “From Russia With Love” ). Bovendien verscheen een half jaar na Rogue Agent een aangepaste versie voor de handheld console Nintendo DS.

Kritiek

Het spel werd zwaar bekritiseerd door de vakpers, geclassificeerd als een gemiddelde first person shooter zonder innovatie en karakterontwikkeling, maar ook grafisch en technisch niet overtuigend. Vaak werd kritiek geuit op het lenen van vele spelelementen van Halo: Fight for the Future (een van de ‘genenkoningen’), maar zonder de kwaliteit van het origineel te bereiken.

Ook wordt het gebruik van de titel GoldenEye , met een niet-bestaande nabijheid van het zeer succesvolle bondspel GoldenEye 007 van Rare voor de gek gehouden, door veel tijdschriften bekritiseerd. De ratings van de vakpers fluctueerden sterk, van lage 30% tot bovengemiddelde 80%. De gametabel website gametab.com berekende een gemiddelde score van ongeveer 60% uit 34 verschillende beoordelingen van online gaming sites. [1]

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ GoldenEye: Rouge Agent

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *