Star Wars: Battlefront II (2005)

Star Wars: Battlefront II (afgekort SWBf II ) is een videospel dat zich afspeelt in het Star Wars- universum . Het is de opvolger van de succesvolle ego en third-person shooter Star Wars: Battlefront . De game is ontwikkeld als de voorloper van Pandemic Studios en werd eind 2005 uitgebracht door LucasArts voor Windows , PS2 , Xbox en PSP . De PSP-poort is ontwikkeld door Studio Savage Entertainment .

In het spel neemt de speler de rol aan van een soldaat namens een van de vier centrale facties van de Star Wars- films en neemt deel aan militaire schermutselingen. In tegenstelling tot zijn voorganger bevat Battlefront II een samenhangende campagne waarin het achtergrondverhaal een grotere rol speelt. Daarom variëren de missies van deze campagne in grotere mate dan in Battlefront . De campagne gaat over de opkomst van de Empire en de Galactic Civil War , dus het is tijd tussen de Star Wars films Episode 3 en Episode 5afgewikkeld. Andere nieuwe functies zijn onder meer nieuwe wapens, speelbare heldpersonages en een medaille-systeem.

De ontwikkeling van het spel begon kort na de release van Battlefront . Een vroege versie werd gedemonstreerd op de gamesbeurs E3 in 2005. Technisch gezien is de titel sterk gebaseerd op de voorganger. De multiplayer-modus is geüpgraded, waardoor maximaal 64 spelers kunnen deelnemen aan één game.

Battlefront II werd door de vakpers gemengd tot positief geregistreerd. Testers prezen de uitbreiding van de inhoud die bekend was van de voorganger. In ruil daarvoor bekritiseerden ze zwakke computer-tegenstanders en onspectaculair niveau-ontwerp. De titel was ook succesvol vanuit een commercieel oogpunt. Met meer dan zeven miljoen verkochte eenheden is de titel een van de best verkochte games van alle Star Wars- videogames .

Actie

Star Wars: Battlefront II speelt zich af in het Star Wars Universe en combineert de acties tussen elke Star Wars- film. De verhaallijn is grotendeels gebaseerd op de filmische sjabloon, maar heeft een ander doel dan dit De campagne, die uit 17 missies en een trainingsmissie bestaat, vertelt het verhaal van een eenheid van het 501e Legioen , een elite Legioen van het Republikeinse kloonleger . [4] De naam dankt dit legioen van de 501st Legion , een belangrijke Star Wars-Fanorganisation. De inzetten worden gespeeld in gesloten gevechtsgebieden, die ook in andere delen van het spel worden gebruikt. [5]

De campagne begint met een aanval door de Republiek op een buitenpost van anti-republikeinse separatisten op Geonosis . Daar wordt de speler vertrouwd gemaakt met de basisgame-mechanica. Na het voltooien van de missie, zal de speler naar een verwoeste stad op de planeet Mygeeto worden gestuurd, waar hij een krachtige energiebron van de Confederatie zal veiligstellen. Dit wordt gevolgd door een ruimtegevecht over de hoofdstad van de Republiek, Coruscant , waar de speler de weg moet plaveien voor de Jedi om een ​​vijandelijk vlaggenschip te worden door vijandelijke geweren en jagers te vernietigen. [6]

Het inzetten van de 501e op Felucia beveelt hen om de Jedi Aayla Secura te helpen bij het aanvallen van een separatistische basis. Op de bosplaneet Kashyyyk moet ze de planeet redden van een vijandelijke invasie. Om dit te doen, vernietigt het eerst de vijandelijke vloot in een baan om de planeet en helpt de lokale bevolking ter plaatse bij het verdedigen van de planeet. Tijdens het gevecht hebben spionnen van de Republiek nu de verblijfplaats van de separatistische leiders gevonden. De 501st wordt naar Utapau gestuurd om hen aan de zijde van Obi-Wan Kenobi te doden . Tijdens deze missie, die slaagt, vindt hij vondstenCoruscant een revolutie waarin de Jedi tot vijanden van de staat worden verklaard en de Republiek wordt omgevormd tot een dictatuur, het rijk. Als onderdeel van het nieuwe keizerlijke leger wordt het 501e legioen naar Coruscant gestuurd om de Jedi-tempel te bezetten en de resterende weerstand te elimineren. [4]

Door de onmiddellijke oppositie te elimineren, vestigt het imperium zich als een nieuwe regering en reorganiseert het leger. Als onderdeel hiervan ontvangt het 501st Legion nieuwe apparatuur. De eerste missie onder de vlag van het rijk is een aanval op het koninklijke huis van de planeet Naboo , die tegen het rijk is opgestaan. Daar elimineert ze de koningin en haar lijfwacht. Vervolgens is het Legioen, dat inmiddels de bijnaam Vader’s Vuist is geworden, belast met het elimineren van de laatste aanhangers van de Separatisten en andere onruststokers. [1]

Ondertussen heeft de Death Star , een keizerlijk gevechtsstation, een jailbreak waarbij een groep rebellen bouwplannen van het station kan stelen. De 501st wordt verzonden om dit uit te schakelen, maar slaagt er slechts ten dele in. Hoewel de meerderheid van de opstandelingen in gevechten verkeert, kunnen de plannen nog steeds worden overgedragen aan een afgelegen rebellenschip. Dit schip, genaamd Tantive IV , wordt achtervolgd door de Imperials naar de planeet Polis Massa . Na een lokale, slechts gedeeltelijk succesvolle operatie slaagt keizerlijke Verlichting, het schip op te sporen en op te lossen. De troepen van het 501st Legion nemen deel aan een instapmanoeuvre waarbij de bemanning van het schip overweldigd wordt enPrinses Leia , een van de rebellenleiders, wordt gearresteerd. Ze slagen er echter opnieuw niet in om de blauwdrukken van de Death Star te beveiligen. [6]

De Rebel Alliance analyseert uiteindelijk deze plannen en leidt een aanval op het gevechtsstation in een baan om de planeet Yavin IV , waar het wordt vernietigd. Het 501st Legion, die ontsnapt is aan de dood in het gevechtsstation door het inzetten op Polis Massa, wordt gestuurd voor een vergeldingsaanval op de planeet Yavin IV, waarop de basis van de rebellen ligt. Ze slaagt erin een groot deel van de rebellen te elimineren. Er waren echter enkele overlevenden aan de kant van de tegenstander die vluchtten naar de arctische wereld van Hoth . Daarom worden keizerlijke troepen, inclusief het 501e Legioen, naar Hoth gestuurd om de rebellie definitief te elimineren.

Spelprincipe

Algemeen

Battlefront II bouwt voort op het principe van zijn voorganger. Het is een universum-shooter van Star Wars , waar de legers van de vier grootste facties van de Star Wars- films het tegen elkaar opnemen. Het spel speelt zich af op verschillende kaarten die locaties uit het Star Wars- universum vertegenwoordigen. Verschillende spelmodi zijn beschikbaar voor elke kaart. Een innovatie in de Battlefront- serie zijn de kaarten die zich in de ruimte bevinden. Daar vechten de spelers overwegend met sterrenjagers tegen elkaar. Star Fighters zijn fictieve kleine ruimteschepen die lijken op gevechtsvliegtuigen . [6]

Aan het begin van een gevecht kan de speler kiezen uit een van de vier eenheidsklassen, frontliniersoldaat, antitanktroep, sluipschutter en technicus. Er zullen er nog twee worden ontgrendeld zodra de speler genoeg punten heeft verdiend in de strijd. De speler verdient punten door vijandige soldaten af ​​te sluiten en vijandelijke commando’s te nemen. Het kan speler op elk moment door het indrukken van een knop tussen het ego en de third-person perspectiefswitch. Alleen pure melee, zoals Jedi, kan alleen in de laatste worden gespeeld. [1]

Als de speler in de loop van een gevecht valt, kan hij direct daarna in het spel op een controlepunt binnengaan. Checkpoints zijn locaties op de kaart waar troepen en voertuigen aankomen. Een innovatie ten opzichte van zijn voorganger is de mogelijkheid om de apparaatklasse te veranderen op commandoposten die door zijn eigen factie worden beheerd. In Battlefront was dit alleen mogelijk door een nieuwe deelname van de speler, wat ten koste ging van het versterken van het eigen team.

Andere nieuwe functies in Battlefront II die rechtstreeks van invloed zijn op de gameplay zijn het vermogen van de personages om te sprinten, nieuwe bonussen die op de kaarten kunnen worden opgehaald en de optie om zelf als een held te spelen. Als een held, zoals Luke Skywalker , Darth Maul of Boba Fett , heeft de speler krachtiger wapens en speciale talenten, zoals verbeterde sprint- of springprestaties. [7]

Spelmodi

Het spel is verdeeld in drie centrale gebieden. De kern van elk gebied, het bestrijden van veldslagen, volgt altijd dezelfde structuur. Integendeel, het zijn de randvoorwaarden die variëren.

De campagne vertelt de plot van het spel. Het bestaat uit 17 opeenvolgende missies waarin de speler echter ruimtegevechten kan overslaan. Tijdens een campagnemissie krijgt de speler een reeks doelstellingen te vervullen. Deze omvatten het veroveren van bepaalde gebieden, het uitschakelen van belangrijke mensen of het maken van back-ups van gegevens. [1]

In het vrije spel, dat wordt aangeduid als onmiddellijk gebruik , kan de speler de implementatieparameters zelf bepalen. Zodat hij de slachtlocatie, de legermacht en het type missie kan aanpassen. Battlegrounds zijn de kaarten die in de campagne worden gebruikt. Er wordt slechts één doel per missie uitgegeven, waardoor deze modus minder lineair is dan de campagne. Het gratis spel kan zowel individueel tegen computergestuurde tegenstanders worden gespeeld, maar ook via een netwerk tegen menselijke tegenstanders.

Het vierde deel wordt de melkwegoverwinning genoemd . De Galaxy Conquest combineert tactische gevechten met strategische elementen. Het spel wordt gespeeld op een driedimensionale kaart met verschillende planeten. De speler krijgt het bevel over een vloot, waarmee hij de vijandige planeten kan aanvallen. Een aanval heeft de vorm van een van de gratis spelweddenschappen. Het spel is turn-basedvan, dat wil zeggen, de leider van de twee spelers schakelt afwisselend een zet uit. Beide partijen kunnen bonussen verdienen voor de individuele weddenschappen. Deze omvatten uitgebreide munitiebenodigdheden of aanvullende troepaanvulling. Het geld voor bonussen wordt verdiend door de spelers door succesvolle veroveringen. Het spel wordt gewonnen door de speler die alle basissen van de tegenstander bezet. [4]

Gebruik typen

De spelmodi van Battlefront II hebben parallellen met andere shooters zoals Battlefield . In de meeste spellen hebben de verschillende teams ongeveer hetzelfde materiaal, dus de kansen zijn altijd in evenwicht. [4] speciaal voor de PSP-versie, extra spelmodi werden uitgevoerd. [7]

In de verovering (Engl. Conquest ) zorg is dat twee teams strijden in een bepaald gebied van elkaar en proberen om alle strategische punten te nemen. Op deze punten kunnen troepen worden ingevlogen vanaf de zijkant die het punt bezit. Een tweede manier om te winnen is het ruimen van de tegenstander leger is omdat beide partijen hebben slechts een eindig aantal versterkingen. Zodra een partij geen reserves meer heeft vanwege buitensporige verliezen in gevechten, heeft deze de strijd verloren.

Bij de jacht ook twee teams het tegen elkaar opnemen, maar een van hen is geen van de gebruikelijke legers, maar bestaat uit inheemse soorten. Het doel in deze modus is om de versterking van de tegenstander te vernietigen. [1]

In de modus Zet de vlag (Engl. Capture the Flag ) van een wedstrijd zijn verborgen één of twee vlaggen op de kaart bij het begin. De deelnemende legers proberen deze vlag te vinden en naar hun basis te brengen. Zodra dit is gebeurd, krijgt het team dat de vlag heeft opgeslagen één punt en is de vlag weer verborgen. Het wint het team met de meeste vlaggen na een bepaalde periode of heeft van tevoren een bepaald aantal vlaggen verzameld. [4]

De aanvalsmodus wordt gespeeld op slagvelden in de ruimte. Beide teams proberen punten te scoren door vijanden te verslaan, maar vooral door cruciale slagschepen te vernietigen. Elk oorlogsschip heeft echter ook een gebied waar infanteriegevechten kunnen plaatsvinden. Dit is het hangargebied, dat kan worden aangevallen door instapmanoeuvres.

Bewapening

In Battlefront II kan de speler kiezen uit een groot aantal wapens. Er zijn pistolen , aanvalsgeweren , sluipschuttersgeweren , granaten en raketwerpers, De wapens worden indirect geselecteerd door de speler bij het selecteren van zijn troep. Elke troep heeft zijn eigen individuele wapens, die hij niet kan veranderen, bijvoorbeeld door wapens op te pikken op het slagveld. De meeste troepen dragen drie tot vier wapens, één primaire, één secundaire en twee ondersteunende. Primaire wapens zijn de sterkere wapens van een eenheid die voornamelijk worden gebruikt voor aanvallen. Een voorbeeld hiervan is het sluipschuttersgeweer van de schutter. Het secundaire wapen van een troep is meer voor verdedigingsdoeleinden en is ontworpen voor korteafstandsgevechten. Een voorbeeld hiervan is het pistool. Ondersteunende wapens dragen soldaten slechts in zeer beperkte hoeveelheden. Ze kunnen worden gebruikt om defensieve posities te bouwen of om grote gebieden te vernietigen.Mijnen . [4]

Voertuigen

In Battlefront II hebben spelers een paar voertuigen beschikbaar. Deze omvatten sleeën, tanks en starfighters. Voertuigen worden met regelmatige tussenpozen ingevlogen op verstevigingspunten en kunnen door bijna elke eenheid worden gebruikt. Veel voertuigen kunnen meer dan één eenheid accommoderen omdat ze extra shooterposities hebben. In tegenstelling tot zijn voorganger hebben alle voertuigwapens oneindige munitievoorraden. Vooral de grote kerel, de AT-TE en de AT-AT, hebben ook de functie van een mobiele commandopost, zodat nieuw binnenkomende troepen direct bij deze voertuigen kunnen worden afgezet. Deze voertuigen worden toegewezen aan een specifieke factie en kunnen, in tegenstelling tot de rest, niet worden overgenomen door vijandige troepen. [1]

Prijzen

Een innovatie in Battlefront II zijn de medailles die opvallen door de speciale prestaties van de speler. Medailles kunnen worden verzameld in de loop van een gevecht waarbij de speler hoge scores behaalt of veel moorden met een speciaal wapen. Als de speler een medaille wint die wordt gescoord door moorden, ontvangt de speler een opgewaardeerde versie van het wapen als beloning. De andere medailles ontgrendelen verbeterd pantser. Deze bonussen zijn beschikbaar voor de speler totdat hij wordt neergeschoten door een tegenstander of een spel beëindigt. Als de speler uitzonderlijk vaak een medaille heeft ontvangen, ontvangt hij automatisch de bijbehorende bonus aan het begin van elk gevecht. [1]

Naast de medailles kan de speler ook promoties worden toegekend. De speler ontvangt promoties door de waarde van zijn globale puntenrekening bepaalde drempels bereikt. De rang van de speler bepaalt hoeveel troepen hij mag bevelen. [4]

Opdrachtfunctie

Battlefront II bevat net als de voorganger een commandofunctie. Hierdoor kan hij orders geven aan de AI- spelers. Er zijn in totaal vier commando’s, waarvan er twee relevant zijn voor normale gevechtsituaties en twee voor het besturen van voertuigen. Tijdens een gevecht te voet kunnen de computergestuurde spelers worden geïnstrueerd om de speler te begeleiden of te zwermen. Als de speler een voertuig bestuurt, kan hij de teamleden instrueren om in het voertuig te stappen als ze meer dan één persoon kunnen herbergen. Als een begeleider al in het voertuig zit, kan hij hem vragen het voertuig te verlaten.

Geschiedenis van ontwikkeling

Ontwikkeling

De ontwikkeling van Star Wars: Battlefront II was de verantwoordelijkheid van de studio’s Pandemic en Savage Entertainment. Toonaangevende ontwerpers waren Eric Gewirtz, die al aan Battlefront deelnam , evenals Peter Dellekamp Siefert. [8]

De game werd voor het eerst aangekondigd op 21 april 2005 tijdens een Star Wars- evenement in Indianapolis door uitgever LucasArts. Als nieuwe elementen werden nieuwe locaties en ruimtegevechten genoemd. De verwachte releasedatum werd aangekondigd in het najaar van hetzelfde jaar. De game moet op hetzelfde moment verschijnen als de dvd-release van de film The Revenge of the Sith . [9] De eerste uitvoering van een vroege versie van het spel is gemaakt op de E3. Er waren verdere inzichten in de nieuwe spelelementen. De speelbare helden werden bijvoorbeeld tijdens de presentatie op de voorgrond geplaatst. De multiplayer-modus werd ook besproken. Dit zal in alle versies van Battlefront II zijnaanwezig en ondersteuning die u om te spelen tot 64 spelers, 32 meer dan in de vorige, in een spel in de implementatie van Windows. [10] In een later gesprek met een vertegenwoordiger van LucasArts, Shara Miller, beschreven Battlefront II als generatie van het eerste deel, zou zoveel bekende spelelementen zien in een verbeterde vorm van het nieuwe spel. [11]

Technisch gezien is Battlefront II vergelijkbaar met zijn voorganger ontwikkeld. Dezelfde motor , de Zero storage engine gebruikt die is gebruikt in een aantal titels van Pandemic. Als programmeertaal werd de scripttaal Lua opnieuw grotendeels gebruikt . [12] In een recensie van de ontwikkelaars hadden het over de uitvoering van het technisch veeleisende game voor de PlayStation Portable werd geassocieerd met bepaalde problemen. [13]

Geluid en synchronisatie

Voor Battlefront II een aantal acteurs en sprekers werden gerekruteerd die hebben deelgenomen aan andere Star Wars-projecten, zoals Temuera Morrison (gespeeld Jango Fett en de clone troopers in alle publicaties), Corey Burton(cinematografische Count Dooku in de serie The Clone Wars ) of Bob Bergen (zei Luke Skywalker in de Rogue Squadron- spellen). Het spel muziek is opgebouwd uit fragmenten uit de oorspronkelijke, die in de films stukken van muziek van John Williams waren samengesteld. De selectie is gemaakt door Jesse Harlin.

De volgende tabel geeft een overzicht van de luidsprekers van de hoofdpersonen en de belangrijkste secundaire tekens. [14]

karakter Engelse spreker Duitse spreker rol
Yoda Tom Kane Peter Weis ervaren Jedi Master
Luke Skywalker Bob Bergen Christian Stark Student Obi-Wan en de enige Jedi van de rebellie
Graaf Dooku Corey Burton Wolf Frass Leider van de separatisten
Darth Vader Scott Lawrence Holger Mahlich Imperial Special Representative, een van de laatste Sith
Leia Joyce Kurtz Christine Pappert Diplomaat en geheime supporter van het Bondgenootschap
Jango vet Temuera Morrison Premiejager en sjabloon voor het kloonleger van de Republiek
Obi-Wan Kenobi Stephen Stanton ervaren Jedi Master

Publicatie

Op 31 oktober 2005 verscheen Battlefront II in Europa. [1] Een dag later de titel in Noord-Amerika werd gepubliceerd. [2] In de Japanse markt, de titel verscheen op 26 januari 2006. [3] De DVD release van Revenge of the Sith , is een toegangscode voor een speelbare demo op de Xbox-versie van het spel zijn toegevoegd. [2] Dit is bijzonder omdat LucasArts eerder zelden gratis game demo’s op het internet gepubliceerd.

Op 19 december 2005 en 31 januari 2006 verschenen twee betaalde uitbreidingspakketten exclusief voor de Xbox-versie via het Xbox Live- netwerk van Microsoft . Deze hebben nieuwe, speelbare helden en een aantal kaarten van de voorganger toegevoegd. Ondertussen zijn deze downloadaanbiedingen niet langer beschikbaar, omdat de verantwoordelijke servers op 15 april 2010 zijn gesloten. [15]

Op 15 februari 2006 hebben de ontwikkelaars een patch uitgebracht voor de Windows-versie die door de speler gemaakte mods ondersteunt . [16] Een week later, op 21 februari, verschenen officiële programma’s die door de ontwikkelaars van het spel voor hun werk werden gebruikt voor Battlefront II onder de titel ZeroEditor . Hierdoor konden technisch onderlegde gebruikers hun eigen kaarten, modellen en scripts maken en deze integreren in het spel. [17] In de maanden die volgden, hebben verschillende ontwikkelaarsgroepen talrijke wijzigingen aangebracht, waarvan sommige erg groot waren. [18]

Op 30 mei 2014 heeft GameSpy verschillende servers afgesloten , waaronder degene die verantwoordelijk is voor de multiplayer-modus van Battlefront II . [19] Het bedrijf Electronic Arts , dat nu de rechten op het Battlefront -serie had verworven, aangekondigd te compenseren om hun eigen server die zou lopen tot het einde van juni van hetzelfde jaar te bieden. [20]

Ontvangst

beoordelingen
uitgave waardering
PS2 PSP Windows Xbox
1UP A- [21] C + [24] B + [28] [34]
Computer- en videogames k. A. k. A. k. A. 9/10 [35]
euro Gamer k. A. k. A. 6/10 [29] k. A.
GamePro 82% [22] 68% [25] k. A. 82% [22]
GamesRadar k. A. k. A. 4/5 [30] 4/5 [30]
GameSpot 8,1 / 10 [23] 6,8 / 10 [26] 7,8 / 10 [1] 8.1 / 10 [32]
Gamestar k. A. k. A. 88% [6] k. A.
Game zone 8.5 / 10 [27] k. A. 8.5 / 10 [27] k. A.
gamona k. A. k. A. 93% [31] k. A.
IGN 7.0 / 10 [4] 7,8 / 10 [7] 7.0 / 10 [4] 7.0 / 10 [4]
PC Games k. A. k. A. 83% [33] k. A.
Metawertungen
GameRankings 84,39% [36] 70.93% [37] 76,60% [38] 83.52% [39]
Metacritic 84% [40] 69% [41] 78% [42] 83% [43]

Recensies

Battlefront II werd positief ontvangen door de vakpers. Metacritic , een online database met recensies, berekende de hoogste meta-beoordelingen met respectievelijk 83% en 84% voor de versies voor de Xbox en PlayStation 2. [40] [43] De versies voor Windows en PSP presteerden slechter, ze kregen 78 en 69 punten. [42] [41]

Een van de meest besproken punten, zowel positief als negatief, was de grote gelijkenis met zijn voorganger Battlefront . Een auteur van het online tijdschrift IGN , Ivan Sulic, merkte op dat het gebrek aan geweldige innovatie, niet alleen voor zijn voorganger, maar ook voor andere titels in het genre, een serieus probleem zou kunnen vormen voor Battlefront II . [4]

De fantasie van de Star Wars-fan van grootschalige interactieve gevechten. Dat is al gebeurd. “

“In tegenstelling tot Battlefront Senior, heeft Deel II niet de luxe om nieuw te zijn – het is niet het spel dat eindelijk voldoet aan de wens van de fans voor grote, interactieve gevechten. Dat is al gebeurd. “

IGN-editors woonden de presentatie van de game bij op de E3. Ze beoordeelden Battlefront II als een van de beste multiplayer-titels, die in dit gebied alleen SOCOM 3: US Navy SEALs heeft verslagen . [44] In een afzonderlijk verslag, de auteur Ivan Sulic geprezen, hoewel de uitbreiding van het spel om ruimteschepen, Jedi, en nieuwe spelmodi, echter, hij kritiek op het feit dat ze niet optimaal werden geïntegreerd in het spel. Bovendien hebben de andere elementen die van de voorganger zijn geërfd dezelfde tekortkomingen als ze al in Battlefront hadden gedaan, zoals een te zwakke kunstmatige intelligentie, Bovendien heeft de multiplayer-modus, die werd beoordeeld als het beste element van het eerste deel, nu te veel bugs, inclusief grafische fouten en slechte prestaties. Anders werden afbeeldingen, maar ook de instellingen erg geprezen. [4] De hoogste waardering kreeg de PSP-versie. De auteur prees de opvatting van de game, die geen ernstige nadelen had voor de andere versies van Battlefront II . Hij oefende kritiek uit op technische tekortkomingen, in het bijzonder het versnellen van de beeldstructuur. [7]

Bob Colayco van GameSpot prees de uitbreiding van zijn voorganger Battlefront voor elementen zoals ruimtegevechten en nieuwe troeptypen. Ook de innovatie die helden speelbaar werden gemaakt, benadrukte hij positief. Er werd gekritiseerd dat er weinig verschil zou zijn voor Battlefront , dus de twee titels lijken te veel op elkaar. Bovendien is de game te gefocust op de multiplayer-modus, waardoor het gedeelte voor één speler te kort is. [1] In een voorlopige test, de PSP conversie, de redacteur beoordeeld het spel door het ontwerpen van haar als de andere versies gelijk. De graphics zijn veel zwakker, maar acceptabel voor een handheld-game. [45]

Eurogamer’s Jim Rossignol testte de Windows-versie van de titel en bekroonde een van de slechtste beoordelingen met zes van de tien punten. Hij prees de grote reikwijdte van het spel, maar bekritiseerde de vage visuele verschijning die het spel maakt. Dus de levels zijn meestal levenloos en hebben geen echte Star Wars- sfeer gecreëerd. Als gevolg hiervan mist het spel uitstekende functies, zodat het zichzelf niet echt onderscheidt van de concurrentie. [29]

De redactie van GamePro schreef korte recensies over verschillende versies van Battlefront II . De nadruk lag altijd op multiplayer-vaardigheden. De vrijwel identieke implementaties voor Xbox en Windows werden beschreven als een gevarieerd ontworpen shooter, die echter te kampen heeft met verbindingsproblemen en vergelijkbare problemen. De mobiele versie van het spel was aanzienlijk zwakker, omdat de bedieningselementen te omslachtig zijn en de multiplayer-modus zeer beperkt beschikbaar is. [22] [26]

Het magazine 1UP testte Battlefront II op alle platforms en presteerde het best op de implementaties voor Windows en de PlayStation 2. De testers beschouwen ze als overtuigende Star Wars- spellen, zelfs als de innovaties ten opzichte van zijn voorganger laag zijn. [28] [21] De Xbox-versie werd geclassificeerd als een niet slecht, maar ze lijden aan sterke concurrentie op de SOCOM en Halo tellen. [34] In de PSP-poort bekritiseerde de auteur het zwakke multiplayer-gedeelte, dat aan ernstige technische gebreken lijdt. [24]

Prijzen

Naast de nominatie van IGN voor de beste multiplayer-titel, werd Battlefront II genomineerd voor de Satellite Award 2005. [46] Daarnaast won de Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films toegekend jaarlijks Saturn Awardin de categorie van de beste science fiction video game. [47]

Verkoopcijfers

Volgens de NPD Group gerangschikt Battlefront II op de zesde plaats van de commercieel meest succesvolle titels van 2005 en bereikte alleen in de PS2-versie een omzet van 47 miljoen US dollar. [48] In november 2005 werden 467.000 of 447.000 exemplaren van de Xbox- en PS2-modellen verkocht in de Verenigde Staten. [49] In totaal werden wereldwijd meer dan zeven miljoen exemplaren verkocht, met de PS2-versie en de Xbox-versie verreweg het meest succesvol. [50] Zo is de titel hoger dan de verkoopcijfers van de voorganger duidelijk en bevestigde de rol battlefronts als grootste Star Wars-Spielereihe. Tot nu toe hebben alleen de in 2008 gepubliceerde The Force Unleashed een vergelijkbaar verkoopsucces laten zien. [51]

In augustus 2006, amper een jaar na de release, stond Battlefront II op de negende plaats in de Britse verkoopgrafieken. [52] In de jaren 2007 en 2008, was het spel nog steeds beschouwd als een van de meest over de Xbox Liveout-netwerk afgespeelde nummers. [53] [54]

Opvolger

Battlefront II was voorlopig de laatste titel van de Battlefront- serie, die voor Windows was ontwikkeld. De volgende tracks Renegade Squadron , Mobile Squadrons en Elite Squadron zijn exclusief ontworpen voor mobiele consoles zoals de Nintendo DS of de PlayStation Portable .

Het tijdschrift Computer and Video Games in 2006 stelde echter dat Studio Free Radical Design werkt op een Battlefront III . [55] In de komende maanden bereikt, meer informatie aan het publiek, die de ontwikkeling bevestigd. In oktober 2008 heeft LucasArts een PEGI- rating aangevraagd . Niettemin kondigde Free Radical Design aan in dezelfde maand dat LucasArts het project stopte na twee jaar ontwikkeling vanwege meningsverschillen tussen LucasArts en de ontwikkelaar. [56]

Nieuwe editie

Na het verkrijgen van een Star Wars- licentie, heeft de Amerikaanse game-uitgever Electronic Arts aangekondigd dat de Zweedse studio DICE , die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de Battlefield- serie, een nieuwe Star Wars: Battlefront multi-platform-titel ontwikkelt wil. [57] Deze game werd uitgebracht in november 2015. [58]

Aan het einde van 2016 werd aangekondigd dat een nieuwe editie zou moeten worden uitgebracht onder de identieke titel Star Wars Battlefront II . In tegenstelling tot zijn voorganger zal een volledige campagne voor één speler worden opgenomen. Ontwikkelaars zijn Digital Illusions CE Criterion Games en Motive. Volgens Publisher EA moet de game in 2017 worden uitgebracht. [59] [60]

Webkoppelingen

  • Star Wars: Battlefront II bij MobyGames (Engels)
  • Star Wars: Battlefront II in de Internet Movie Database (Engels)
  • Star Wars: Battlefront II op Jedipedia.net

Individuele proeven

  1. ↑ hoogspringen door:a j : Bob Colayco Test “Star Wars: Battlefront II”. In: GameSpot . CBS Corporation , 4 november 2005, is op 22 februari 2014 geopend .
  2. ↑ Ga naar:a c Ed Lewis: “Battlefront II” uitgebracht. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , beschikbaar op 11 juni 2014 (Engels).
  3. ↑ Ga naar:a b Anoop Gantayat: uitgebracht in Japan. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 31 januari 2006, is op 26 juni 2014 (Engels) geopend.
  4. ↑ hoogspringen door:a l : Ivan Sulic Test “Star Wars: Battlefront II”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 2 november 2005, geopend op 30 oktober 2013 .
  5. Spring omhoog↑ Website van het 501st Legioen. Betreden op 7 juni 2014 .
  6. ↑ Ga naar:a Test “Star Wars: Battlefront II”. In: GameStar . IDG Entertainment Media GmbH , 16 december 2005, is op 3 maart 2014 geopend .
  7. ↑ Ga naar:a d Juan Castro: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 1 november 2005, toegankelijk op 22 februari 2014 .
  8. Spring omhoog↑ Lijst met bijdragers. allgame.com, toegankelijk op 11 juli 2014 (Engels).
  9. Jump up↑ Aankondiging van “Battlefront II”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 21 april 2005, beschikbaar op 9 juni 2014 (Engels).
  10. Spring omhoog↑ “Battlefront II” op de E3. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , beschikbaar op 9 juni 2014 (Engels).
  11. Jump up↑ Interview met ontwikkelaars. xboxfront.com, geopend op 13 juni 2014 .
  12. Spring omhoog↑ Beschrijving van de nuleditor. swbfmodding.com, geopend op 21 juni 2014 (Engels).
  13. Jump up↑ Rob Smith: Rogue Leaders: The Story of LucasArts . Ed.: Chronicle Books. San Francisco 2008, ISBN 978-0-8118-6184-7 .
  14. Springen↑ Woordvoerder voor “Battlefront II”. imdb.com, toegankelijk op 24 juni 2014 (Engels).
  15. Jump up↑ Luke Plunkett: Shutdown van Xbox Live. kotaku.com, 14 april 2010, toegankelijk op 12 juni 2014 (Engels).
  16. Spring omhoog↑ Patch voor “Star Wars: Battlefront II”. Lucasarts, beschikbaar op 11 juni 2014 (Engels).
  17. Jump up↑ Modding programma’s voor “Star Wars: Battlefront II”. gamershell.com, 23 februari 2006, is op 11 juni 2014 (Engels) geopend.
  18. Jump up↑ Andreas Bertits: Nieuwe Mega-Mod voor Battlefront II. PC Games, 22 september 2008, beschikbaar op 14 juni 2014 .
  19. Spring omhoog↑ Mitch Dyer: GameSpy sluit de server af. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , toegankelijk op 13 juni 2014 (Engels).
  20. Spring omhoog↑ Service-informatie. Electronic Arts, toegankelijk op 13 juni 2014 (Engels).
  21. ↑ Ga naar:a b Andrew Pfister: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: 1UP . Ziff Davis , 1 november 2005, beschikbaar op 13 juni 2014 (Engels).
  22. ↑ Ga naar:a Test “Star Wars: Battlefront II”. GamePro, 13 februari 2006, is op 7 juni 2014 geopend .
  23. Jump up↑ Bob Colayco: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: GameSpot . CBS Corporation , 4 november 2005, is op 3 maart 2014 geopend .
  24. ↑ Ga naar:a Test “Star Wars: Battlefront II”. In: 1UP . Ziff Davis , 7 december 2005, beschikbaar op 13 juni 2014 (Engels).
  25. Spring omhoog↑ Test “Star Wars: Battlefront II”. GamePro, 13 februari 2006, is op 7 juni 2014 geopend .
  26. ↑ Ga naar:a b Bob Colayco: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: GameSpot . CBS Corporation , 4 november 2005, is op 22 februari 2014 geopend .
  27. ↑ Ga naar:a Test “Star Wars: Battlefront II”. gamezone.de, 8 november 2005, toegankelijk op 7 juni 2014 .
  28. ↑ Ga naar:a b Eric Neigher: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: 1UP . Ziff Davis , 1 september 2006, beschikbaar op 13 juni 2014 (Engels).
  29. ↑ Ga naar:a b Jim Rossignol: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: Eurogamer . Gamer-netwerk , 10 november 2005, geopend op 30 oktober 2013 (Engels).
  30. ↑ Ga naar:a Test “Star Wars: Battlefront II”. gamesradar.com, geopend op 7 juni 2014 (Engels).
  31. Jump up↑ Thomas Bayer: Test “Star Wars: Battlefront II”. 31 oktober 2005, toegankelijk op 7 juni 2014 .
  32. Jump up↑ Bob Colayco: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: GameSpot . CBS Corporation , 4 november 2005, is op 3 maart 2014 geopend .
  33. Spring omhoog↑ Test “Star Wars: Battlefront II”. PC Games, toegankelijk op 7 juni 2014 .
  34. ↑ Ga naar:a b Demian Linn: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: 1UP . Ziff Davis , 1 november 2005, beschikbaar op 13 juni 2014 (Engels).
  35. Spring omhoog↑ Test “Star Wars: Battlefront II”. computerandvideogames.com, 31 oktober 2005, beschikbaar op 7 juni 2014 (Engels).
  36. Jump up↑ Metabeschrijving “Star Wars: Battlefront II” (PS2). In: Game Rankings . CBS Corporation , geopend op 3 maart 2014 .
  37. Jump up↑ Meta rating “Star Wars: Battlefront II” (PSP). In: Game Rankings . CBS Corporation , geopend op 3 maart 2014 .
  38. Jump up↑ Meta rating “Star Wars: Battlefront II” (WIN). In: Game Rankings . CBS Corporation , geopend op 3 maart 2014 .
  39. Jump up↑ Metabeschrijving “Star Wars: Battlefront II” (XBOX). In: Game Rankings . CBS Corporation , geopend op 3 maart 2014 .
  40. ↑ Spring omhoog naar:een Meta-beoordeling “Star Wars: Battlefront II” (PS2). metacritic.com, toegankelijk op 30 oktober 2013 .
  41. ↑ Ga naar:a Meta “Star Wars: Battlefront II” (PSP). metacritic.com, toegankelijk op 30 oktober 2013 .
  42. ↑ Spring omhoog naar:een Meta-beoordeling “Star Wars: Battlefront II” (WIN). Metacritic.com, toegankelijk op 30 oktober 2013 .
  43. ↑ Ga naar:a Meta “Star Wars: Battlefront II” (XBOX). metacritic.com, toegankelijk op 30 oktober 2013 .
  44. Jump up↑ Jeremy Dunham, Ed Lewis, Ivan Sulic: Awards op de E3. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , toegankelijk op 14 juni 2014 (Engels).
  45. Jump up↑ Carrie Gouskos: Test “Star Wars: Battlefront II”. In: GameSpot . CBS Corporation , 24 oktober 2005, is op 26 juni 2014 (Engels) geopend.
  46. Spring omhoog↑ Prijzenoverzicht imdb.com, geopend op 14 juni 2014 .
  47. Spring omhoog↑ Winnaars van de Saturn-prijzen. Academie van Science Fiction, Fantasy & Horror Films, VS, toegankelijk op 14 juni 2014 (Engels).
  48. Jump up↑ NPD Report 2005. NPD Group, 17 januari 2006, gearchiveerd vanaf origineel op 10 december 2006 ; toegankelijk op 7 juni 2014 .
  49. Spring omhoog↑ Huidige verkoopcijfers voor hardware en software uit de VS. GFData, 15 december 2005, gearchiveerd vanaf het origineel op 5 januari 2006 ; toegankelijk op 9 oktober 2014 .
  50. Spring omhoog↑ Schattingen van verkoopcijfers. vgchartz.com, geopend op 13 juni 2014 (Engels).
  51. Jump up↑ Force Unleashed verkoopt 7 miljoen, Hoth DLC arriveert. In: GameSpot . CBS Corporation , 19 februari 2010, beschikbaar op 13 augustus 2015 (Engels).
  52. Spring omhoog↑ Phil Elliott: British Charts augustus 2006. In: GameSpot . CBS Corporation , 30 augustus 2006, is op 13 juni 2014 (Engels) geopend.
  53. Jump up↑ Luke Plunkett: Meest populaire Xbox-games. kotaku.com, 4 januari 2008, toegankelijk op 8 juni 2014 .
  54. Spring omhoog↑ Larry Hyb: de 20 meest populaire Xbox-games van 2008. majornelson.com, 4 januari 2009, is op 7 juni 2014 geopend .
  55. Jump up↑ Andy Robinson: Free Radical werkt aan “Battlefront III”. Computer- en videogames, 26 september 2006, beschikbaar op 15 juni 2014 (Engels).
  56. Jump up↑ Benjamin Jakobs: Interview met Free-Radical-Co-founder. In: Eurogamer . Gamer-netwerk , 30 november 2012, is op 15 juni 2014 geopend .
  57. Jump up↑ Viktor Friesen: Eerste details over Battlefront door DICE. PC Games, 13 juni 2013, toegankelijk op 14 juni 2014 .
  58. Jump up↑ George King: Star Wars: Battlefront na Amerikaanse release: de eerste tests zijn niet alleen positief. In: PC Games Hardware . Computec Media Group , 17 november 2015, beschikbaar op 30 december 2015 .
  59. Jump up↑ PC Games Hardware : Star Wars Battlefront 2: Singleplayer-campagne en meer definitief bevestigd
  60. Jump up↑ Computerafbeelding : Star Wars – Battlefront: nieuwe uitloper bevestigd voor 2017

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *