Syberia

Syberia is een grafische avonturenreeks van de Belgische auteur en cartoonist Benoît Sokal in samenwerking met de Franse game-ontwikkelaar Microïds . De plot over een jonge advocaat lijkt in ons heden te spelen, maar de spelwereld is sterk beïnvloed door steampunk- elementen en uiteindelijk een puur fictief hoofdverhaal.

Na de acquisitie van de ontwikkelstudio door Anuman Interactive begin 2010, werd de game die oorspronkelijk werd uitgebracht voor Microsoft Windows en de videogameconsoles die bij de oprichting waren uitgebracht, nog steeds geporteerd naar andere platforms, met name voor mobiele apparaten. Een derde deel van de serie is in ontwikkeling sinds eind 2014 en werd uitgebracht op 20 april 2017.

Syberia

Het eerste deel van de serie werd tot 2002 ontwikkeld door Benoît Sokal in de ontwikkelingsstudio van het Franse Microïds in Montreal , Canada .

Actie

Syberia vertelt het verhaal van de jonge New Yorkse advocaat Kate Walker, die door haar werkgever naar het alpendorp Valadilène wordt gestuurd om de verkoop van een speelgoedfabrikantenfabriek te regelen. De handel verloopt echter niet zoals gepland, omdat de eigenaar van de fabriek, Anna Voralberg, kort voor de komst van Kate Walker stierf. Uit haar testament komt het als een verrassing dat er misschien een erfgenaam is: Anna’s broer Hans, wiens dode dood 50 jaar geleden blijkbaar werd vervalst.

Hans bleek erg getalenteerd als ontwerper, een vaardigheid die niet werd beïnvloed door een ernstig ongeluk in zijn jeugd. Na het verkennen van een grot met zijn zus als een kleine jongen en de oude pop van een mammoet erinHij was ernstig gewond geraakt toen hij probeerde de pop terug te vinden. Als gevolg van het ongeluk bleef hij lichamelijk zwak en mentaal in het ontwikkelingsstadium van een kind. Haar strenge vader, een speelgoedfabrikant, vond het moeilijk om ermee om te gaan dat zijn zoon een eikel was. Alleen in de fabriek mocht Hans hem vergezellen, waar hij al snel een genie bleek te zijn in de ontwikkeling van opwikkelmachines. Toen Hans het ouderlijk huis en de fabriek verliet om een ​​grote droom te volgen die hem sinds het ongeluk niet had verlaten, organiseerde zijn vader een begrafenis van zijn zoon.

Om de aankoop van de fabriek af te ronden, moet Kate Walker zoeken naar de broer van Anna, die 50 jaar geleden naar het oosten is verdwenen. Kate hoort dat hij sindsdien op zoek is naar een eiland genaamd Syberia , waar hij vermoedt dat er nog steeds een kudde mammoeten leeft. In de loop van de jaren had hij verschillende keren naar zijn zuster gestuurd met het bericht van zijn verblijfplaats en, meest recentelijk, de bouwplannen voor een trein met een automatische machinist.

Met de trein ontworpen door Hans en de automaat, gaat Oscar Kate op pad. Eerst bereikt het de universiteitsstad Barrockstadt, vervolgens de lang verlaten Komkolzgrad en ten slotte de verpauperde badplaats Aralbad. Daar vindt ze eindelijk Hans, die het verkoopcontract tekent en vervolgens met Oscar de trein op wil in de richting van Syberia. Bij de laatste seconde besluit Kate met hem mee te gaan in plaats van terug te gaan naar New York en springt op de vertrekkende trein.

Ontwikkeling

De game was volledig ontwikkeld in Montreal met een budget van $ 2 miljoen en 35 teamleden. De technische basis was de Virtools Development Environment in versie 2.1. In een interview suggereerde Benoît Sokal dat oorspronkelijk slechts één gametitel voor het hele Syberia-thema was gepland. De splitsing was gedaan omdat het verhaal te groot bleek voor een enkel avontuur.

In 2014 werd Syberia uitgebracht voor Android . Voor deze versie hebben de ontwikkelaars voor de eerste keer een functie voor automatisch opslaan geïmplementeerd, waarmee de score automatisch op bepaalde belangrijke locaties wordt beveiligd.

Ontvangst

“… Een wereld tussen realiteit en fictie moet vakkundig worden opgevoerd. ‘Syberia’ creëert deze fusie van tegenstellingen met een angstaanjagend gemak dat vaak vergeet dat bepaalde dingen niet echt bestaan. Sprekende mensachtige robots lijken gemakkelijk te worden afgedaan als fictie, maar dieren en dergelijke zijn verzonnen en je merkt het vaak niet eens. De grafische afbeeldingen zelf zijn vol met 800×600 pixels, nogal ongebruikelijk voor Adventure, maar zeer gedetailleerd. De kleurenwereld gedompeld in 32-bit doet de rest voor een geslaagde presentatie. Grafisch is alles hier vakkundig geënsceneerd. De vorgerenderten-achtergronden zien er geweldig uit, zijn erg gedetailleerd, maar lijken vaak onbuigzaam en levenloos. “

– adventuresunlimited.de [1]

“… Naast de meestal saaie dialogen en de zeer beperkte actiemogelijkheden, lijdt de atmosfeer ondanks Kafkaeske verhaalelementen en degelijke synchro-gevoelige en ook de centrale puzzels zijn meestal banaal of over het haar getrokken. … Syberia is gewoonweg levenloos en liefdeloos op elke manier. “

– 4Players.de [2]

“Saai avontuur met prachtige graphics.”

– gamestar.de [3]

Bij Metacritic staat de game genoteerd met een zeer goede score van 84%.

Syberia II

Syberia II is de opvolger van Syberia en werd in 2004 uitgegeven door Microïds . [4] Benoît Sokal was opnieuw de belangrijkste ontwikkelaar. De muziek is van de componist Inon Zur .

Actie

Nadat Kate besloten heeft Hans Voralberg te begeleiden bij zijn zoektocht naar Syberia, arriveert de trein bij het station van Romansburg, een klein slaperig dorpje in de toendra aan de rand van de beschaving. De automaat Oscar wijst erop dat een mechanische trein geen warmte genereert en dat ze een voorraad kolen voor verwarming nodig hebben voordat ze naar het noorden reizen. Maar totdat Kate de kolen heeft georganiseerd, wordt Hans ziek. Omdat er geen dokter in het dorp is, wendt ze zich tot de abt van een nabijgelegen klooster, dat de reputatie heeft speciale helende krachten te hebben. Via omwegen leert Kate meer details over de oude mensen van Youkol en hun legendarische verbinding met de mammoeten , waarvan ze in de barokke stad al gehoord heeft.

In de tussentijd neemt haar baas, die al weken in New York op haar wacht en door haar familie tot actie wordt aangezet, een agent aan om voor haar te zorgen. Voordat hij echter in Romansburg arriveert, wordt de trein ontvoerd met de herstelde Hans aan boord. Kate slaagt erin de trein in te halen als de ontvoerders de treincontrole verstoren, waardoor de trein blijft stranden. Uiteindelijk slaagt het erin om een ​​regeling te treffen voor Youkol per trein en om zowel de agent als de ontvoerders kwijt te raken. Aan het einde van hun reis vinden Hans en Kate de legendarische Syberia en ontdekken daar zelfs een kudde levende mammoeten. Hans gaat met de mammoeten en het spel eindigt in een happy end.

Ontwikkeling

De game is in 13 maanden ontwikkeld, wederom gebaseerd op de Virtools Development Environment . De ontwikkelomgeving had inmiddels versie 3.0 bereikt.

Ontvangst

Net als het eerste deel kreeg Syberia II ook kritiek dat er te weinig opties voor actie zijn en dat de raadsels van eenvoudige experimenten kunnen worden opgelost. Een gedeeltelijk zeer slechte herkenbaarheid van de manipuleerbare objecten maakt het leven onnodig moeilijk voor de speler. [5]

Sites die gespecialiseerd zijn in adventure games, zoals Just Adventure of Adventure Gamers, prezen de game vanwege de prachtige, artistieke graphics en de achtergrondmuziek die past bij de melancholieke sfeer van het verhaal. Bij Metacritic scoort het spel 80% en is het slechts iets slechter dan het eerste deel.

Syberia 3

Hoewel auteur Benoît Sokal in 2005 stelde dat het verhaal werd voltooid met de release van het tweede deel en er dus geen vervolg werd gepland, maakte Microïds in april 2009 bekend dat ze onmiddellijk zouden doorgaan met de ontwikkeling van een derde deel. Na de verwerving van de ontwikkelstudio in 2010 door Anuman Interactive , werden de plannen in eerste instantie stopgezet. De verrassingsaankondiging in november 2012 dat ze samen met de Belgische auteur zouden werken om een ​​derde deel van de serie in 2013 uit te brengen, is de afgelopen jaren zonder zichtbare gevolgen gebleven. [6] het einde van 2014 kwam het project maar weer op de rails en op de beurs GamescomIn 2015 kondigde Sokal in Keulen de hernieuwde samenwerking aan met componist Inon Zur voor de soundtrack van een derde deel van de serie, die in de herfst van 2016 zou moeten verschijnen. [7]Ongeveer zes maanden later dan aangekondigd het spel eindelijk verscheen in april 2017

Het derde deel bouwt voort op de vorige delen. Syberia 3 biedt echter een op zichzelf staand verhaal – in tegenstelling tot zijn voorgangers, die een nauwe eenheid vormen, zodat de verhaallijn van het eerste deel alleen wordt voltooid met de voltooiing van het tweede deel. Door de huidige Unity-game-engine te gebruiken, onderscheidt de nieuwe game zich technisch ook van de eerste twee delen met hun vorgerenderten-achtergronden. De ontwikkelaars hebben gebruik gemaakt van de geavanceerde mogelijkheden van de grafische verbeteringsengine om de speler de indruk te geven van een vrij te spelen 3D-wereld. Het karakter van het spel als een traditioneel point-and-click-avontuur moet niet worden gewijzigd.

Diversen

In maart 2009, de collectie Adventure Collection 1: Best of Benoit Sokal voor de pc, die de games Syberia en Syberia II en Paradise in een doos bevatte .

Webkoppelingen

 Commons: Syberia – verzameling van afbeeldingen, video’s en audiobestanden
  • Officiële website van de spelserie (Engels)
  • Recensies bij The Legacy

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ Syberia. In: adventuresunlimited.de. Betreden op 29 oktober 2016 .
  2. Jump up↑ Jens Bischoff: Syberia: Test, Conclusie en Waardering (PlayStation2). In: 4 spelers . 13 juni 2003, toegankelijk op 17 april 2011 .
  3. Jump up↑ Syberia (PC) – scoren, conclusie. In: GameStar . Betreden op 29 juli 2012 .
  4. Spring omhoog↑ Syberia II. In: GameSpot . 20 maart 2004, toegankelijk op 17 juni 2013 (Engels).
  5. Spring omhoog↑ Syberia 2 – pc. X-ray visie nodig . In: GameStar . 25 mei 2004, toegankelijk op 5 juli 2015 .
  6. Jump up↑ Peter Steinlechner: Syberia 3: Adventure wordt wakker met afspraak . In: Golem.de , 9 februari 2017, toegankelijk op 22 april 2017
  7. Jump up↑ Sasha Lohmüller: Microsive five-pack: Syberia 3 en Co. in de Gamescom-preview , in: PC Games , 7 augustus 2015, toegankelijk op 29 oktober 2016

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *