Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory

Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory is een stealth-shooter en het derde deel van de Splinter Cell- serie. Het werd ontwikkeld door de Canadese studio Ubisoft Montreal en gepubliceerd door de Franse uitgever Ubisoft . De titel verscheen in 2005 voor Xbox , Windows , Nintendo GameCube , Nintendo DS , PlayStation 2 en N-Gage .

De plot is geïnspireerd door auteur Tom Clancy . De protagonist, net als de voorgangers, is Sam Fisher , een agent die werkt voor Third Echelon , een fictieve en geheime operatiestructuur van de National Security Agency (NSA). Hij onderzoekt eerst de ontvoering van verschillende computerwetenschappers. Zijn onderzoeken leiden hem naar Oost-Azië, waar hij een Japanse generaal tegenkomt die een oorlog tussen Noord-Korea en de Verenigde Staten wil veroorzaken . De titel is een schutter in het concept, waarbij de speler het doel vaak beter bereikt door een onopvallende procedure dan door brute kracht.

De Chaos-theorie werd door de vakpers als overwegend positief beoordeeld. Vooral de Windows-versie en de Xbox-versie presteerden goed en behaalden metadata van meer dan 90%. Ze zijn grafisch en speels uitzonderlijk sterk genoemd. De reacties op de andere platforms waren meestal zwakker, omdat deze volgens de reviewers technisch en creatief zwakker zijn.

Ondanks de positieve reactie van de tijdschriften waren de verkoopcijfers van Chaos Theory lager dan die van zijn voorgangers. De titel is de eerste van de Splinter Cell- serie die minder dan drie miljoen exemplaren verkocht.

In 2011 werd de titel samen met de twee voorgangers Splinter Cell en Splinter Cell: Pandora Tomorrow uitgebracht in een grafisch herziene versie voor de PlayStation 3 en de Nintendo 3DS .

Actie

Splinter Cell: Chaos Theory speelt zich af in 2007, een jaar later dan zijn voorganger Pandora Tomorrow , op verschillende locaties in Amerika en het Verre Oosten. De speler neemt de rol aan van het Amerikaanse geheimagent Sam Fisher, die onderzoek doet naar de verdwijning van computerwetenschapper Bruce Morgenholt . Morgenholt, een topcomputerwetenschapper die coderingsalgoritmen onderzoekt, werd ontvoerd door een Zuid-Amerikaanse terroristische groepering onder leiding van Hugo Lacerda . Fisher wordt naar een fort gestuurd dat dienst doet als kwartier van de terroristen om de computerwetenschapper te bevrijden en Lacerda te elimineren. De terroristen doden Morgenholt tijdens een verhoor tijdens de operatie. Lacerda verlaat ondertussen het fort met behulp van een vrachtschip, deMaria Narcissa. Fisher volgt hem op het vrachtschip en elimineert hem. Hij vindt bewijzen van donoren uit Panama . [1]

Wanneer Fisher vervolgens inbreekt bij de Panamese centrale bank, vindt hij in een kantoor documenten over een Zerkhezi , die ook betrokken was bij de ontwikkeling van de omstreden algoritmen. Kort daarna gaat de stroom uit in New York en Japan. Fisher wordt naar New York gestuurd om bewijs te vinden van de black-out waarachter een gerichte aanval wordt vermoed. Daarnaast moet hij het appartement van Zerkhezi doorzoeken, dat zich ook in New York bevindt. Daar vindt hij een verwijzing naar de organisatie Displace International , een bedrijf dat particuliere legers en wapens huurt. De daaropvolgende infiltratie van het bedrijf onthult dat een zekere Milan Nedich , een internationaal gezochte huursoldaat, van Displace samen met Zerkhezi naHokkaido werd geëscorteerd. Na deze missie zal er een briefing plaatsvinden bij Third Echelon. Tegelijkertijd wordt een Amerikaans oorlogsschip tot zinken gebracht in de Gele Zee door een raket afgevuurd door een Noord-Koreaanse basis. Fisher gaat vervolgens naar Hokkaido, vindt Nedich en doodt hem. In een poging om Zerkhezi te ontvoeren, wordt hij echter vermoord door de directeur van Displace, Doug Shetland . Sam probeert Shetland te arresteren maar weet te ontsnappen. Vervolgens wordt Fisher naar een Noord-Koreaanse kustbatterij gestuurd om informatie te verzamelen over de raket die het Amerikaanse schip tot zinken bracht. Daar vindt hij echter geen informatie over wie de raket heeft afgevuurd.

Ondertussen kon de Amerikaanse inlichtingendienst Shetland in Tokio opzoeken. Sam gaat daarheen om hem te horen. Tijdens de missie observeert hij twee leden van een afdeling van het Japanse leger. Dit staat onder het bevel van admiraal Otomo , die een bondgenoot van de Verenigde Staten leek te zijn. Terwijl Fisher de vergadering overziet, wordt het duidelijk dat de mensen van Otomo de partners van Shetland zijn. In een volgende ruzie doodt Shetland de Japanners en probeert te ontsnappen. Fisher volgt hem, plaatst hem op het dak van het badhuis en zet hem uit. [2]

De Amerikanen zijn aanvankelijk gekant tegen een militaire operatie tegen Japan omdat ze geen informatie hebben over of de Japanse regering of alleen Otomo verantwoordelijk is voor de aanval. Fisher wordt daarom naar het Japanse ministerie van Defensie gestuurd om informatie te verzamelen. Hij ontdekt dat Otomo alleen verantwoordelijk is voor de aanval. Hij had de rest van het Japanse leger gecoördineerd, die op de hoogte was van Otomo’s acties, door te dreigen een Japanse stad te vernietigen met een Noord-Koreaanse raket die door een netwerkaanval was gekaapt. Fisher valt echter het hoofdkantoor van Otomos binnen, vernietigt zijn server en schakelt hem uit. Otomo wordt vervolgens gearresteerd en aangeklaagd wegens krijgsraad. [3]

Spelprincipe

Algemeen

Het basisspel was afkomstig van de voorgangers. Chaos Theory is een shooter, waarbij onopvallend bewegen op de voorgrond. Van groot belang hierbij zijn heersende lichtomstandigheden en omgevingsgeluid. Voor de speler is het altijd gunstig om in donkere gebieden te bewegen. De speler heeft twee schermen die laten zien hoeveel hij visueel en akoestisch waarneembaar is. Verder bevat zijn apparatuur een nachtzichtapparaat en een warmtebeeldcamerawaarmee hij zich in het donker kan oriënteren. Verder heeft hij een optische kabel ter beschikking die hij kan inbrengen in deursloten en zo de kamers achter de deuren kan bespioneren. [3]

Vechten speelt daarentegen een ondergeschikte rol in het spel. De speler draagt ​​bij elk gebruik vuurwapens, maar krijgt er maar weinig munitie voor. Als het gaat om een ​​hoorbaar vuurgevecht, wordt meestal een alarm geactiveerd, waardoor het hele operatiegebied in de gaten wordt gehouden, wat het vervullen van andere missiedoelen vaak bemoeilijkt. In sommige missies is het daarom niet nodig om iemand aan te vallen. [1]

Als een gevecht onvermijdelijk is, kan de speler zijn tegenstander in een hinderlaag lokken. Als zo’n aanval slaagt, kan de tegenstander worden ondervraagd, uitgeschakeld of gebruikt als een schild tegen vijandelijk vuur. Hinderlaagaanvallen kunnen op vele manieren worden gedaan. De speler kan eenden, op pijpen en huismuren klimmen of zich vastklampen aan balkons en muren. [2]

Bewapening

Aan het begin van elke missie kan de speler kiezen uit drie wapenconfiguraties. De eerste is aanvalsgericht en biedt spelers munitie en krachtige geweren. De tweede is ontworpen voor camouflage en onopvallendheid en biedt de speler veelzijdige, niet-dodelijke wapens. De derde is afgestemd op elke missie en meestal een uitgebalanceerde mix van dodelijke en niet-dodelijke wapens. Voor missies waar het verboden is om mensen te doden, is de aanvalgerichte configuratie niet beschikbaar. De speler heeft twee wapens beschikbaar, die zijn gemodelleerd naar echte wapens, maar zijn hernoemd. [2]

De SC-20K is een aanvalsgeweer met meerdere bijlagen. Deze omvatten vizieren met verschillende zoomfactoren en bijlagen voor jachtgeweerladingen voor het gevecht van dichtbij. Een andere module vuurt niet-dodelijke schokmunitie af in plaats van conventionele patronen. Andere modules rusten het geweer uit met gasgranaten en detentiecamera’s. De eerste worden gebruikt om tegenstanders te verdoven, de laatste kan worden gebruikt om camera’s op tegenstanders of ontoegankelijke plaatsen te plaatsen. Om de shooter beter over het wapen te besturen, kan een extra handgreep worden gemonteerd, waardoor de nauwkeurigheid van de SC-20K toeneemt en de terugslag afneemt. [4]

De 5-7 SC is een pistool dat ook verschillende modules beschikbaar heeft. Een speciale functie die een innovatie is in het Splinter Cell-assortiment is een pistoolbevestiging met EMP- functie. Dit apparaat, genaamd OCP ( Optically Channeled Potentiator ), biedt de speler een verscheidenheid aan opties. Zodat hij het kan gebruiken om elektrisch licht te doven, alarmsystemen te verstoren of camera’s uit te schakelen. Het wapen heeft echter een paar seconden nodig om te regenereren na elke opname. Ook hebben de bedoelde apparaten slechts een kortstondige storing en zijn ze na enkele seconden weer volledig functioneel. [3]

Onder de innovaties in vergelijking met de eerdere reeksen is ook een vechtmes, de Fisher op elk gewenst moment en kan gebruiken om stil vijanden uit te schakelen. Ook kan de speler zo openingen in dekzeilen o. Ä insnijden en zo extra schuilplaatsen en paden creëren. Hij kan ook tanks van generatoren doorboren met het mes en zo de elektrische installaties van de geïnfiltreerde gebouwen uitschakelen.

Waarderingssysteem

Terwijl de speler een missie speelt, wordt zijn procedure constant geanalyseerd door de computer en vergeleken met een interne database. De bewaakte parameters omvatten niet alleen de categorieën die gewoonlijk in dergelijke systemen worden gebruikt, zoals de uitvoering van alle zijmissies of het aantal gedode burgers, maar ook statistieken van de tactieken van de speler. Bijvoorbeeld, een niet-gevechtsspel waarin de speler grotendeels onontdekt blijft en betrokken is bij geen shootout wordt als goed beoordeeld, terwijl actie en gevechtszware resolutie van het level wordt bestraft met inhoudingen. Aan het einde van elke missie geeft het spel een overzicht van hoe goed de speler de missie beheerst. [4]

Multiplayer-modus

Chaos Theory heeft een tweedelige multiplayer-modus. De ene is coöperatief, d. h., het vereist twee spelers om samen te werken en de missiedoelen te bereiken. De andere is ontworpen als een competitie tussen menselijke spelers en is vergelijkbaar met de modi van conventionele shooters. Beide modi kunnen worden afgespeeld in de Windows- en Xbox-versies via internet en via een netwerk . De andere platforms hebben ook de modi, maar kunnen alleen in split-screen- modus worden afgespeeld. [5]

De coöperatieve modus bestaat uit zeven extra missies die door twee spelers samen worden gespeeld. De basislayout van multiplayer-missies is vergelijkbaar met de singleplayer-campagne, maar sommige missies kunnen alleen worden bereikt door samenwerking tussen de twee spelers.

In de al bekende van de vorige Versus-modus, omvat verschillende missies. Deze omvatten een Capture the flag- modus waarin twee spionnen uitgerust met niet-dodelijke elektrische vuurwapens gegevensdragers proberen te smokkelen uit zwaar bewaakte gebieden van gebruik. Een tweede modus is een Death Match- modus waarin de spionnen proberen zoveel mogelijk vijanden te elimineren die zijn uitgerust met krachtigere wapens in een doelgebied. [5]

Geschiedenis van ontwikkeling

Ontwikkeling

Splinter Cell: Chaos Theory werd voor het eerst op 10 mei 2004 door de uitgever aangekondigd als Splinter Cell 3 . Het bevatte verschillende nieuwe elementen die in het spel zouden worden opgenomen, zoals een vechtmes en een complexer ontwerp van missies en technisch verbeterde grafische weergaven en animaties. [6] Slechts twee weken later was de titel op het spel eerlijk E3 tentoongesteld in Los Angeles. Met name de krachtige graphics van de titel lagen op de voorgrond. Op 13 juli kondigde Ubisoft aan dat Splinter Cell 3 zou worden uitgebracht onder de titel Splinter Cell: Chaos Theory . [7]Eind 2004 kondigden de ontwikkelaars aan dat de oorspronkelijk geplande publicatieperiode, Winter 2004, niet langer zou worden gerealiseerd. In plaats daarvan zou de titel in maart 2005 moeten verschijnen. [8] In februari 2005, de ontwikkelaars een demo versie, die de eerste missie in de single player campagne inbegrepen. [9]

Afbeelding

De grafische engine van het spel is opnieuw ontworpen in vergelijking met zijn voorgangers. Het is in tegenstelling tot zijn voorganger niet langer rechtstreeks op de Unreal-engine , maar op de speciaal voor de SC3-engine ontwikkelde game een modificatie van de Unreal-engine. Dit ondersteunt verschillende, dan zeer moderne, technieken zoals normale mapping en rendering met hoog dynamisch bereik . Als een van de eerste videogames gebruikt Splinter Cell: Chaos Theory ook het Vertex Shader Model 3, wat vooral gunstig is voor het modelleren van licht en schaduw. Verder is de titel de eerste van de Splinter Cell- serie vanRagdoll-effecten die het fysiek correcte gedrag van levenloze lichamen simuleren. [10] Bij de release behoorde de titel tot de meest grafisch geavanceerde en geavanceerde op de markt. [11]

Geluid en synchronisatie

De muziek voor de videogame is geschreven door Amon Tobin . [12] Ook de Deen Jesper Kyd bijgedragen aan de samenstelling. Op 25 januari 2005 heeft de soundtrack was Ninja Tune als een album getiteld Chaos Theory – Splinter Cell 3 Soundtrack vrijgegeven, een half jaar voor de wedstrijd, hoewel de nummers op het album zijn niet identiek zijn aan die in het spel leek zo. worden gebruikt, maar vergelijkbaar met deze alleen. [13] De stukken die in het spel zijn meestal de vorm van elektronische muziektoegewezen. Tijdens het afspelen is de muziek standaard erg stil en alleen op de achtergrond te zien. Als tegenstanders elkaar naderen of scènes bestrijden, wordt de muziek merkbaar luider en sneller.

Standaard heeft de game een Engelstalige uitvoer met synchronisaties in verschillende talen, waaronder Duits.

Prominente sprekers waren onder andere acteur Michael Ironside als agent Fisher en Don Jordan in de rol van kolonel Lambert. [14] In de Duitse nasynchronisatie was Fisher door Martin Kesslergesproken.

De volgende tabel geeft een overzicht van de luidsprekers van de hoofdpersonen en de belangrijkste secundaire tekens.

karakter Engelse spreker Duitse spreker rol
Sam Fisher Michael Ironside Martin Keßler Hoofdpersoon, alleen speelbaar karakter
Irving Lambert Don Jordan Jürgen Kluckert Superior Fishers, bepaalt de doelstellingen van de missies
Anna Grimsdottir Claudia Besso Anja Niederfahrenhorst Mission Coordinator, geeft Fisher tips voor de tactische aanpak
William Redding Thor Bishopric Markus Pfeiffer Technicus, Fisher geeft tips voor het omgaan met zijn apparatuur
Douglas Shetland Marcel Jeannin Jürg Löw voormalige Amerikaanse agent, tegenstander van het spel
Milan Nedich Andreas Apergis Thomas Jacobs Mercenary, werkt met Shetland
Toshiro Otomo Terrence Scammell Hans Bayer Japanse admiraal en oorlogszuiger, tweede antagonist
Hugo Lacerda Luis de Cespedes Thomas Lang Peruviaanse terrorist, werkt voor Shetland

Publicatie

In maart 2005 verscheen Chaos Theory eindelijk op tal van platforms in Noord-Amerika en Europa. [15] Een officiële website voor de game is uitgebracht op het moment van publicatie, maar deze is sindsdien gesloten. In november 2005 volgde de marktlancering in Japan. [16] Na de release van Chaos Theory , de ontwikkelaars gaf meer gratis kaarten voor multiplayer games. [17] In aanvulling op de normale versie was Limited Edition aangeboden die enkele toevoegingen zoals bonus missies, video dagboeken van de ontwikkelaars, extra soundtracks en een aantal wallpapers in toevoeging aan het spel inbegrepen. Na het verschijnen vanDouble Agent heeft deze titel vrijgegeven met de eerste drie delen van de Splinter Cell- serie in een tetralogie.

In Zuid-Korea werd 2006 uit de verkoop van het spel verbannen. De reden die de regering gaf, was dat de titel een oorlog tussen de twee naties op het Koreaanse schiereiland kon aanpakken, waardoor Noord-Korea werd geprovoceerd. In 2007 werd het verbod echter opgeheven. [18]

Nieuwe edities

Begin 2011 werd een herziene versie van Chaos Theory voor de Nintendo 3DS uitgebracht onder de titel Splinter Cell 3D . Voor de nieuwe editie werden enkele elementen van het spelprincipe evenals de grafische afbeeldingen aanzienlijk vereenvoudigd. Dus het bevat z. B. geen multiplayer-modus. Hiervoor werden bepaalde innovaties uit de volgende titels overgenomen, zoals het invoegen van missiedoelen op geschikte plaatsen in de buurt van het personage. [19]

De receptie bij de vakpers was matig. Voor porting berekende Metacritic een score van 53 op een totaal van 100 haalbare punten. [20] Naast het vereenvoudigen en het gebrek aan intelligentie van de computer tegenstander, die onnodige het kernelement van het spel, heimelijk, volgens de testers was. [21] Getuigenissen van het tijdschrift N-Zone becommentarieerden ook het ontwerp van de game voor de mobiele console. Voor hen was de game in het algemeen te donker ontworpen. Ook was de besturing van het spel op de 3DS te ingewikkeld gebleken, de verbinding van het touchscreen was niet optimaal. [19]

In 2011 verschenen hoge-resolutie versies van de eerste drie Splinter Cell- titels om te downloaden op het PlayStation Network . Deze versies ontvingen opnieuw ontworpen texturen, modernere grafische algoritmen en kleine wijzigingen in het spelprincipe. De revisies, zoals de 3DS-versie, kregen echter matige beoordelingen. Kritieken waren gezegd veranderingen in het spelprincipe, z. Als een omslachtige geheugenfunctie en technische problemen. De remakes hadden programmeerfouten gemaakt, zoals problemen met de controller aan. Bovendien misten de PS3-versies van de Splinter-Cell- titels ook multiplayermodi. [22]

Chaostheorie in de context van de Splinter Cell Series

Vergelijking met eerdere Splinter-Cell- titels

Chaos Theory nam essentiële elementen over van de voorgangers, zoals de hoofdpersonen, wat uitrusting en de spelmechanica. Deze elementen zijn in detail verfijnd, voornamelijk door het introduceren van nieuwe vaardigheden van de hoofdpersoon en nieuwe apparatuur. De focus van deze titel was met name de melee, waarvoor de speler een aantal nieuwe aanvallende bewegingen beschikbaar stelde. The Combat Knife is ook een belangrijke innovatie, want het is de eerste keer in de gameserie dat de hoofdpersoon een wapen heeft voor close combat. Het missieontwerp onderging ook veranderingen, zoals de kaarten in Chaos Theoryaanzienlijk ruimer en diverser gemaakt dan in eerdere titels. Als gevolg hiervan werden de opties voor actie van de speler extra verhoogd. Het heeft ook bijgedragen aan verschillende wijzigingen in AI- routines die erop gericht waren computer gamers dynamischer op hun omgeving te laten reageren. [3] Verder is de multiplayermodus grootscheeps herzien, aangezien het voor het eerst in de serie mogelijk gemaakt om twee spelen tegen computergestuurde tegenstander. [23]

Invloed op volgende titels

De innovaties in gameplay en apparatuur geïntroduceerd in Chaos Theory zijn grotendeels behouden in hun opvolgers vanwege hun positieve reactie. Alleen de multiplayer-modi waren beperkt met de algemene, ook technische, bezuinigingen op Essentials en de afschaffing van de Death Match- modus in Conviction . [24] De volgende spellen afstand steeds van het begrip stealth shooter richting conventionele schietspellen . [23]Naarmate de serie vorderde, nam ook het concept actie toe. Hoewel in de eerste drie delen de acties nog steeds relatief op zichzelf staand en structureel vergelijkbaar waren, ontwikkelden Essentials zich steeds meer in een doorlopend verhaal. [25]

Ontvangst

Hedendaagse kritiek

Chaos Theory presteerde uitzonderlijk goed in de meeste gamebladen. De zwakste meta-beoordeling van het originele spel was 81%. Het beste was vooral de Xbox-versie, die volgens de testers technisch het maximale uit de console haalt. [3] Achteraf, veel critici beoordeelden de titel als een van de beste in de Splinter Cell -serie. [54]

Het online tijdschrift IGN was al aanwezig bij de presentatie op de E3 en beoordeelde de game bij deze presentatie als een titel met de beste grafische prestaties. [55] De Amerikaanse versie van de gepubliceerde slechts een schriftelijke evaluatie, een video review van tijdschriften Chaos Theory . De auteur David Clayman beloonde voor de titel in verschillende categorieën, zoals. Net als in graphics en geluid, de hoogste beoordeling. Zowel in technisch als in optisch opzicht is het spel uitstekend. De gameplay is erg Actionlastig voor een Splinter Cell- titel, maar dit heeft geen invloed op de kwaliteit en de entertainmentwaarde van het game-negatief. De Xbox- en Windows-versies van Chaos Theorykreeg uitzonderlijk hoge scores en kreeg bijna de maximale score. De andere versies waren niet slecht, maar ze missen de uitstekende functies die kenmerkend zijn voor de andere versies. [3]

Greg Kasavin van GameSpot prees de graphics en de goede soundtrack van het spel. Alleen in de GameCube-versie is dit slechts matig en hebben enkele fouten. De campagne werd in alle versies als positief beoordeeld. De enige kritiek was de grote overeenkomst met zijn voorganger Pandora Tomorrow . Nogmaals, de titels op de PlayStation 2 en de GameCube waren zwakker, omdat de kwaliteitsverschillen met de andere versies te duidelijk en te opvallend zijn. [2] [27]

Petra Schmitz van het gamemagazine GameStar omschreef de titel als een succesvolle ontwikkeling. Het spelprincipe werd vergeleken met zijn voorganger, hoewel slechts een beetje verder ontwikkeld, maar in technische termen is het spel sterk gestegen. Grafisch is het spel een van de beste op de markt en de kunstmatige intelligentie is buitengewoon krachtig. Ze bekritiseerde de plot, waar de personages over het algemeen te bleek lijken te zijn, evenals de multiplayer-modus, die te kort was. [1]

De redactie van het online magazine 1UP vergeleek de verschillende versies van Chaos Theoryen rangschikte zowel de Xbox-versie als de Windows-versie als even uitstekend. De Windows-implementatie was grafisch het best gedaan, op de Xbox was de beste besturing in alle spelmodi. Op PlayStation 2 daarentegen lijkt de presentatie van het spel een beetje bleker, de graphics zijn goed, maar ze halen hun concurrenten niet over, zoals bij andere versies het geval is. De multiplayer-modus is ook zwakker dan in de versies voor de Xbox en voor Windows, omdat er geen on-line-weergave mogelijk is en sommige afspeelmodi en niveaus werden ingekort. Op de GameCube is de titel de zwakste in het algemeen, omdat de multiplayer-modus verder is verlaagd in deze versie. Technisch gezien kon hij de andere versies nauwelijks bijhouden. [29]

In een recensie prezen de redacteuren van het tijdschrift Edge de vele mogelijkheden van beweging en actie die het personage bezat. Deze omvatten met name de vaardigheden van sluipende en overweldigende en ongewapende melee-gevechten. Ook bij Edge werden vier versies van de game vergeleken, die echter even goed presteerden. [34]

Retrospectieve kritiek

In 2012 publiceerde IGN een retrospectief rapport van bekende gameseries onder invloed van Tom Clancy, waaronder Splinter Cell . Chaos Theory heeft de reeks verbeterd en verfijnd in zowel singleplayer- als multiplayer-modi. Zo was het voor velen ook het hoogtepunt van de Splinter Cell- serie. [56]

Het tijdschrift Edge publiceerde ook een beoordeling achteraf. In vergelijking met de opvolger Double Agent , beoordeelden de auteurs Chaos Theory als een van de beste titels in de serie, waarvan het niveau niet is overschreden. Het spel overtuigde op dat moment door een spannend niveau en karakterontwerp. De game-omgevingen zijn zelfs nog gedetailleerder, donkerder en sfeervoler, zelfs enkele jaren na de release. Het personage Fisher was zo goed ontwikkeld en geënsceneerd dat ze je je echt herinnerde. Hieraan bijdragen zijn de dialogen en de talloze elegante vechtvaardigheden die de speler uitdagende oplossingen en Chaos Theory biedenspring van de meeste andere shooters af door hun finesse. In Double Agent was deze functie een beetje verloren. [57]

Prijzen

Chaos Theory ontving verschillende onderscheidingen. Al bij de presentatie op de vakbeurs E3 ontving hij een prijs van de Game Critics Awards in de categorie Best PC Game . [58] De redactie van IGN heeft drie onderscheidingen toegekend. Toen hij werd vrijgelaten, beoordeelden ze hem als Beste spel van de maand en kregen ze een Editor’s Choice Award. [15] Later, ontving hij ook de onderscheiding als een van de beste Xbox-games aller tijden. [59]Andere onderscheidingen ontvangen van het spel uit het tijdschrift GameStar, PC Actie , PC Games en PC PowerPlay , evenals diverse websites zoals. B.XboxFront . [60] Zelfs de reclame voor het spel trok de aandacht. De trailer van het spel was genomineerd voor de Golden Trailer Award . [61] [62]

Verkoopcijfers

Van Chaos Theory werden volgens de uitgever Ubisoft 1,1 miljoen exemplaren verkocht voor de Xbox. Dus de Xbox-versie verkocht het beste van alle versies. Er zijn naar schatting 800.000 exemplaren verkocht voor de PlayStation 2. De totale verkoop bedraagt ​​2,5 miljoen spellen. [63] Aldus de titel afgesneden zwakker dan de vorige twee. Niettemin, Ubisoft beoordeelde de titel, samen met de spelserie, als een van de best verkopende producten naast Prince of Persia en Ghost Recon . Eind 2005 kondigde Ubisoft aan dat het jaar zeer succesvol was, waarbij Chaos Theory een belangrijke bijdrage leverde. [63]

Opvolger

De directe opvolger van Splinter Cell: Chaos Theory werd in 2006 uitgebracht onder de titel Splinter Cell: Essentials . Dit is ontworpen als een exclusieve release voor de PlayStation Portable . Qua inhoud sluit hij aan bij de plot van Chaos Theory en zijn voorgangers. Essentials- evenementen zijn grotendeels ontworpen als een retrospectieve blik op vroegere implementaties van voormalige agent Sam Fisher. [24]

Essentials ontving slechtere beoordelingen dan zijn voorgangers. Bekritiseerd waren, onder andere, de grafische afbeeldingen, die door de vakpers als ongebruikelijk zwak werden geclassificeerd voor de Splinter Cell- titel, evenals speelse fouten die werden veroorzaakt door de poort naar de mobiele console. [24]

Splintercel: dubbele agent

Double Agent verscheen ook in 2006, niet als een exclusieve titel, maar voor Windows en meerdere consoles. In dit spel infiltreert Fisher een Amerikaanse terroristische organisatie genaamd John Brown’s Army . De exacte handelwijze varieert tussen versies. Het is echter complexer en biedt verschillende mogelijke uitgangen, afhankelijk van de beslissingen van de speler. Op speelse wijze komt de titel grotendeels terug op de principes van de Chaostheorie . [64]

De ontvangst van de titel was grotendeels positief, zelfs als de uitzonderlijk hoge ratings van Chaos Theory niet werden behaald. Testers prezen het ontwerp van de plot, die nu een belangrijker element van het spel is geworden en de speler meer raakt. Kritiek was echter dat de basismechanica van het spel te veel overeenkomt met die van de voorganger, dus ze zijn niet erg innovatief. [65]

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *