Tom Clancy’s Splinter Cell (computerspel)

Tom Clancy’s Splinter Cell is een stealth-shooter ontwikkeld door Ubisoft Montreal en Ubisoft Shanghai . Het werd in 2002 uitgebracht door het moederbedrijf Ubisoft en vertegenwoordigt het eerste deel van de Splinter Cell- serie.

Het spel gaat over de agent Sam Fisher, die werkt voor de fictieve Amerikaanse geheime dienst Third Echelon . Dit stuurt hem naar verschillende missies, meestal achter het vijandelijke front. De nadruk in deze missies ligt minder op Shooter, waarbij vijanden gewoonlijk worden uitgeschakeld, maar de onopgemerkte en stille procedure is een centraal element.

Splinter Cell speelt in 2004 en in Azië, vooral in de Transkaukasus en in China . Het gaat over de fictieve Georgische president Nikoladze, wiens plan het is naburige Azerbeidzjan te veroveren. Derde Echelon, die betrokken was bij de moord op twee van hun agenten in Georgië, stuurt Fisher om de geplande aanval te voorkomen.

De game ontving zeer goede beoordelingen vanwege het nieuwe gameplay-principe. De gemiddelde beoordeling van alle Metacritic-versies is ongeveer 90 van de 100 punten.

2004 verscheen met Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow een opvolger.

Actie

De actie vindt plaats in 2004. De CIA neemt contact op met gedeporteerde NSA’s omdat ze het contact met een van hun agenten, Alison Madison, hebben verloren. Een tweede agent, Blaustein, werd naar Tbilisi gesmokkeld om het contact met de pas verdwenen Alison Madison te herstellen. Terwijl hij verdwijnt, stuurt Third Echelon geheim agent Sam Fisher om de situatie te beoordelen en contact te leggen met de ontbrekende agenten. [2]

Op het politiebureau in Tbilisi, maar je kunt de lichamen van de twee agenten vinden. Ze hebben hun implantaten verwijderd. De feiten van de zaak leidden tot het Georgische ministerie van Defensie. Daarom gaat Sam daar meteen heen. Daar leert hij dat de nieuwe Georgische president Nikoladze achter de feiten zit. Zijn plan is om Azerbeidzjan met geweld van wapens te nemen . De tracks leiden Fisher op een booreiland in de Kaspische Zee . Daar moet hij een technicus achtervolgen die in het bezit is van een belangrijke computer die niet in handen van Nikoladze mag vallen. Nu Third Dchelon deze computer heeft geëvalueerd, weten ze nu dat er een mol in de rangen van de CIA is. Sam hackt de hoofdserver van de CIAen ontdekt dat deze mol Mitchell Dougherty is. Hij moet Dougherty overmeesteren en hem naar zijn collega’s brengen, die buiten op hem wachten. Uit ondervragingen blijkt echter dat Dougherty alleen de gewoonte heeft om belangrijke gegevens op onbeschermde computers op te slaan. Ondertussen probeert Grimsdottir de locatie van de hackeraanvallen te lokaliseren, maar deze poging mislukt en het wordt ontdekt, maar nu is de plaats van de aanvallen bekend, een bedrijfsgebouw genaamd Kalinatek. De terroristen in het Kalinatek-gebouw hebben zich nu gerealiseerd dat hun camouflage is onthuld en beginnen bewijsmateriaal te vernietigen, inclusief hun computertechnici en hackers. Een van deze hackers is in het bezit van belangrijke informatie. Sam moet hem vinden en ondervragen. [2]

Hij moet dan de Chinese ambassade in Birma infiltreren, omdat een Chinese generaal ervan verdacht wordt in competitie te staan ​​met Nikoladze. Hij hoort een gesprek tussen Nikoladze en hem en leert dat drie gevangengenomen Amerikaanse soldaten in een slachthuis moeten worden geëxecuteerd. Nikoladze en zijn mannen willen deze executie wereldwijd uitzenden. Om dit te voorkomen, moet de zenderantenne worden uitgeschakeld en de soldaten worden vrijgegeven. Tijdens de missie ontmoet hij Chinese diplomaten die hem en zijn staf vertellen dat de Chinese generaal tot een splintergroep behoort en niet namens de regeringis. Daarom gaat Sam terug naar de ambassade, maar deze keer om de generaal te vangen en bewijs te vinden van zijn koppige gedrag. De generaal pleegt zelfmoord door vergif in te nemen. De laatste missie brengt hem terug naar Georgië , naar het Georgische presidentieel paleis. Hij moet Nikoladze vangen, die sindsdien al zijn macht kwijt is, en de ontsteker van een draagbare nucleaire bom vindt . Nikoladze zit al in Sams handen, maar hij wordt weer vrijgelaten door een speciale eenheid. Sam doodt de resterende Special Forces-soldaten en stapt op een balkon. Hij ziet het hoofd van Nikoladze en zijn enige kans om het af te maken is hem te doden met een gerichte headshot. [2]

Spelprincipe

De game is een stealth-shooter. Daarom speelt camouflage een belangrijke rol. Voor de camouflage zijn de heersende lichtomstandigheden belangrijk. De speler heeft in zijn head-upeen scherm weergegeven dat laat zien hoe zichtbaar het personage is voor tegenstanders. Als hij in onverlichte hoeken van de kamer blijft, is hij zo goed als onzichtbaar. Aan de andere kant, als hij in de buurt van lampen blijft, kan hij gemakkelijk worden gezien door zijn tegenstanders. Daarom streeft de speler er altijd naar om de omgeving zo donker mogelijk te houden. Dit wordt voornamelijk gedaan door lichtbronnen uit te schakelen.

Om ervoor te zorgen dat de speler in het donker kan opschieten, is hij uitgerust met een nachtzichtapparaat en een warmtebeeldcamera. Hij heeft ook een beperkt aantal wapens, omdat de missies op sluwheid en snelheid vertrouwen in plaats van brute kracht. Deze omvatten voornamelijk tot zwijgen gebrachte pistolen en geweren en granaten. De munitie die de speler voor de missies ontvangt, is echter zeer beperkt. Slechts zelden heeft hij de mogelijkheid om zijn eigen munitiebenodigdheden aan te vullen. Daarom wordt de speler vaak gedwongen om melee-aanvallen in de val te lokken om de tegenstander uit te schakelen. De tegenstander mag een niet-strijdende tegenstander ondervragen, opzoeken of gebruiken als een schild tegen vijandelijk vuur. [3]

Geschiedenis van ontwikkeling

Splinter Cell werd in 2002 uitgebracht voor de Xbox , in 2003 voor de pc , de PlayStation 2 , de Nintendo GameCube , de Game Boy Advance , de N-Gage en in 2004 voor de Macintosh . Over het algemeen werd het spel zes miljoen keer verkocht, volgens Ubisoft. Sinds 2011 is dit deel van de Splinter Cell-serie ook beschikbaar op de PlayStation 3 in de officiële PlayStation Store en als een “Splinter Cell – Trilogy” met de twee opvolgers als een nabewerkte versie in HD en 3D.

Splinter Cell is grafisch gebaseerd op een aangepaste versie van de Unreal Engine , waarmee gedetailleerde schaduwen kunnen worden weergegeven. De speler heeft de mogelijkheid om conflicten te vermijden door de schaduwachtige secties van de niveaus te gebruiken om zijn doelen onontdekt te bereiken.

De PC- en Xbox-aansluitingen en de GameCube- en PlayStation 2-aansluitingen zijn iets anders. Dus werden verlaagd voor GameCube- en PlayStation 2-niveaus en verlaagden de moeilijkheidsgraad. Ook voor de Nintendo GameBoy Advance en voor mobiele telefoons verscheen een versie van Splinter Cell, die in 2D werd gehouden en niet de sfeer van het origineel bevatte.

Voor de Xbox Xbox Live werden drie uitbreidingsniveaus aangeboden voor gratis download. Dezelfde niveaus werden verkocht aan de pc als het Splinter Cell Mission Pack met de titel. Met de uitgave van de speciale editie van Splinter Cell: Chaos Theory , die niet in Duitsland werd uitgebracht , werd een patch in versie 1.3 beschikbaar gesteld aan het publiek, die deze niveaus gratis installeerde. De niveaus zetten de verhaallijn van het hoofdspel voort. [4]

Ontvangst

Recensies in Game Magazines

“3D-actie kan zo mooi zijn: slim missieontwerp, speelse vrijheid en dodelijke graphics maken Splinter Cell tot een echte uitzondering. Het beste agentgebruik ooit op de pc. “

– GameStar : 91% (uitgave 03/03)

“Splinter Cell maakt een uitzonderlijk doordachte indruk. Hitman 2 is niet in competitie qua sfeer en variëteit, het bijna drie jaar oude Dark Project 2 is inderdaad net zo spannend, maar technisch volledig verouderd. “

– PC Games : 90% (uitgave 03/03)

“Sam Fisher is onze nieuwe god!”

– PC-actie : 91% (uitgave 02/03)

“PC-actiefans zullen dol zijn op” Splinter Cell “.

– Computer Picture Games : Grade 2.27 (gelijk aan 75%) (editie 04/03)

“Ook op de pc de hamer: de game zal iedereen betoveren, of het nu shooter- of strategieventilators zijn”

– Bravo Screenfun : Grade 1 (equivalent aan 96%) (nummer 03/03)

Individuele proeven

  1. ↑ Ga naar:a Publicatiedata van “Tom Clancy’s Splinter Cell”. mobygames.com, toegankelijk op 23 december 2013 .
  2. ↑ Ga naar:a c Brian Quaranto: complete oplossing “Tom Clancy’s Splinter Cell”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , toegankelijk op 23 december 2013 .
  3. ↑ Ga naar:a b GameStar-editors: test “Tom Clancy’s Splinter Cell”. gamestar.de, 1 maart 2003, toegankelijk op 23 december 2013 .
  4. Spring omhoog↑ GameStar-Redaktion: Overzicht “Tom Clancy’s Splinter Cell Mission Pack”. gamestar.de, teruggevonden op 23 december 2013 .
  5. Jump up↑ Greg Kasavin: Test “Tom Clancy’s Splinter Cell”. gamespot.com, 18 november 2002, toegankelijk op 15 februari 2014 (Engels).
  6. Jump up↑ Hwang Kaiser: Test “Tom Clancy’s Splinter Cell”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 24 maart 2003, toegankelijk op 15 februari 2014 (Engels).
  7. Spring omhoog↑ Uitgave 04/03
  8. Jump up↑ Greg Kasavin: Test “Tom Clancy’s Splinter Cell”. gamespot.com, 18 november 2002, toegankelijk op 15 februari 2014 (Engels).
  9. ↑ Jump to:a b Various: Fragmenten uit testrapporten. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 15 februari 2014 .
  10. Jump up↑ Ivan Sulic: Test Tom Clancy’s Splinter Cell . In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 18 februari 2003, toegankelijk op 15 februari 2014 .
  11. Jump up↑ Greg Kasavin: Test Tom Clancy’s Splinter Cell . gamespot.com, 18 november 2002, toegankelijk op 15 februari 2014 .
  12. Jump up↑ Tom Ham: Test “Tom Clancy’s Splinter Cell”. gamespy.com, 23 november 2002, toegankelijk op 15 februari 2014 (Engels).
  13. Jump up↑ Aaron Boulding: Test “Tom Clancy’s Splinter Cell”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 18 november 2002, teruggevonden op 15 februari 2014 (Engels).
  14. Jump up↑ Anders: Gemiddelde beoordeling voor “Tom Clancy’s Splinter Cell” (PlayStation 2-versie). Metacritic.com, geopend op 15 februari 2014 .
  15. Jump up↑ Diversen: Gemiddelde beoordeling voor “Tom Clancy’s Splinter Cell” (Windows-versie). Metacritic.com, geopend op 15 februari 2014 .
  16. Jump up↑ Anders: Gemiddelde beoordeling voor “Tom Clancy’s Splinter Cell” (Xbox-versie). Metacritic.com, geopend op 15 februari 2014 .

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *