Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow is de opvolger van Tom Clancy’s Splinter Cell uit 2002 en het tweede deel uit de Splinter-Cell- serie. Het werd uitgebracht in 2004 voor Windows , PlayStation 2 , Nintendo GameCube , Game Boy Advance en N-Gage . Het is net als zijn voorganger een stealth-shooter . Dit betekent dat vechten op de achtergrond is. Op veel plaatsen is het belangrijker om onopvallend te handelen en zo te voorkomen dat er wordt gevochten.

De titel is als de voorganger van de agent Sam Fisher , die werkt namens de fictieve Amerikaanse inlichtingendienst Third Echelon . In dit deel van de spelserie wordt Fisher naar Indonesië gestuurd om een ​​anti-Amerikaanse militaire leider te doden die in het bezit is gekomen van een biologische oorlogsagent.

Splinter Cell: Pandora Tomorrow werd door de vakpers gunstig beoordeeld en behaalde betere meta-ratings dan zijn voorganger. Critici prezen de vooruitgang van het bekende concept van de voorganger en de grafische verbeteringen. In ruil daarvoor hadden ze kritiek op gebrek aan variatie en te weinig innovatie.

De titel verkocht ongeveer 2,7 miljoen eenheden. Dus, ondanks de positieve ontvangst, verkocht de titel slechter dan zijn voorganger, waarvan er ongeveer vier miljoen werden verkocht.

In 2011 werd de titel samen met zijn voorganger Splinter Cell en zijn opvolger Splinter Cell: Chaos Theory uitgebracht in een grafisch herziene versie voor de PlayStation 3 en de Nintendo 3DS.

Actie

Pandora Tomorrow vindt plaats in 2006. Het uitgangspunt van het plot is de bouw van een Amerikaanse militaire basis in Oost-Timor . Het verzet tegen Amerikaanse militaire aanwezigheid is hoog in de buurlanden van het land. De VS baseert zich op de dreiging voor Indonesische islamisten en de daaruit voortvloeiende bedreiging voor Oost-Timor. [1]

In Indonesië vormen rebellengroepen nu onder het bevel van Suhadi Sadono , die in het geheim wordt gesteund door delen van de Indonesische regering. De rebellen lanceren een aanval op de Amerikaanse ambassade in Dili en bezetten ze. De Amerikaanse geheime dienst Derde Echelon moet een agent sturen om de terroristen te bestrijden. Hij stuurt Sam Fisher, wiens eerste doel is om de ambassade te infiltreren. Daar vernietigt hij geheime documenten die niet in de handen van Suhadi mogen vallen. Sam ontmoet ook een CIA-agent, Douglas Shetland, Dit geeft de speler een geheugenstick die leidt naar een onderzoeksinstituut in Parijs. Daar vindt Fisher aanwijzingen dat een voormalige CIA-agent, Norman Soth , samenwerkt met de terroristen. [2]

Fisher reist naar Nice , waar Soth is en laadt informatie van zijn laptop. Hij vindt bewijs dat Soth een biologische oorlogsagent heeft ontwikkeld en deze aan de rebellen heeft verkocht. Sam wordt vervolgens door Third Echelon naar Jeruzalem gestuurd om Dahlia Thal te bereiken. Ze brengt Sam naar het magazijn, waar de biologische oorlogsagent hoort te zijn. Eenmaal daar, probeert Dahlia, die naar de rebellen is overgelopen, Sam te vermoorden, maar dat lukt haar niet. [1]

Sam wordt vervolgens naar Kundang , Indonesië gestuurd om de basis van de rebellen te infiltreren en te achterhalen wat ze van plan zijn te doen met de oorlogsagent, wat een pokkenvirus blijkt te zijn . Aan de basis neemt hij telefoontjes op waarmee Third Echelon de containers met de virussen kan vernietigen. Nadat Sadono zijn belangrijkste wapen is kwijtgeraakt, wordt Fisher bevolen om Sadono te vermoorden. In deze implementatie blijkt dat een container niet is geneutraliseerd en het land uit, naar Los Angeles, werd gesmokkeld. Daarom reist Fisher naar Los Angeles, doodt de overgebleven terroristen, waaronder Norman Soth, die zich hebben verzameld op een luchthaven en de container hebben overgedragen. Dit wordt uiteindelijk vernietigd door een beveiligingsteam. [1]

Spelprincipe

Algemeen

Het basisspel was afkomstig van de voorganger. Pandora Tomorrow is een shooter die zich richt op onopvallende bewegingen. Van groot belang hierbij zijn heersende lichtomstandigheden en omgevingsgeluid. Voor de speler is het altijd gunstig om in donkere gebieden te bewegen. De speler heeft een advertentie beschikbaar die laat zien hoe sterk hij visueel waarneembaar is. Verder bevat zijn apparatuur een nachtzichtapparaat en een warmtebeeldcamera waarmee hij zich in het donker kan oriënteren. [3]

Het gevecht heeft echter een ondergeschikte betekenis. Hoewel de speler bij elk gebruik moderne vuurwapens heeft, maar hiervoor slechts weinig munitie krijgt, zodat verschillende vuurgevechten voor de speler nauwelijks kunnen worden geweigerd. In sommige missies is het zelfs nodig om niemand aan te vallen. Telkens wanneer de tegenstanders de speler opmerken of beelden horen, wordt een alarm geactiveerd dat het hele operatiegebied waarschuwt.

Als een gevecht onvermijdelijk is, kan de speler zijn tegenstander in een hinderlaag lokken. Als zo’n aanval slaagt, kan de tegenstander worden ondervraagd, uitgeschakeld of gebruikt als een schild tegen vijandelijk vuur. Hinderlaagaanvallen kunnen op vele manieren worden gedaan. De speler kan eenden, op pijpen en huismuren klimmen of zich vastklampen aan balkons en muren. [3]

Bewapening

De speler heeft twee wapens beschikbaar, die zijn gemodelleerd naar echte wapens, maar zijn hernoemd. Een innovatie ten opzichte van Splinter Cell is dat de vijand kan richten met behulp van een laserstraal, die de nauwkeurigheid van de opname verhoogt. [2]

De SC-20K is een aanvalsgeweer met meerdere bijlagen. Deze omvatten vizieren met verschillende zoomfactoren en bijlagen voor jachtgeweerladingen voor het gevecht van dichtbij. Een andere module vuurt niet-dodelijke schokmunitie af in plaats van conventionele patronen. Andere modules rusten het geweer uit met gasgranaten en detentiecamera’s. De eerste worden gebruikt om tegenstanders te verdoven, de laatste kan worden gebruikt om camera’s op tegenstanders of ontoegankelijke plaatsen te plaatsen. Om de shooter beter over het wapen te besturen, kan een extra handgreep worden gemonteerd, waardoor de nauwkeurigheid van de SC-20K toeneemt en de terugslag afneemt.

De 5-7 SC is een silenced pistool. Hun opnames worden veel minder vaak waargenomen door tegenstanders te patrouilleren en dienen daarom in de eerste plaats om licht en overbelichte camera’s uit te schakelen. Een nadeel van het pistool is de hogere verstrooiing.

Daarnaast zijn de speler rookgranaten , fragmentatiehandgranaten , kleine explosieven voor een slotenmaker en een gevoelige microfoon beschikbaar voor de speler. [3]

Multiplayer-modus

Pandora Tomorrow heeft voor de eerste keer een multiplayer-modus. Dit is vergelijkbaar met de modi van conventionele shooters. Er zijn twee teams, elk bestaande uit twee mannen, tegenover elkaar. De ene groep bestaat uit spionnen, de andere uit huursoldaten. Het doel van de spionnen is om een ​​fort binnen te vallen en een biologisch wapen te vernietigen. Het is de taak van de huursoldaten om dit te voorkomen. De twee partijen verschillen enorm in termen van hun uitrusting en hun gevechtsvaardigheden. De spionnen zijn uitsluitend uitgerust met niet-dodelijke elektrische vuurwapens, terwijl de huursoldaten geweren meevoeren. In ruil daarvoor kunnen de spionnen sneller bewegen en zich verbergen in ventilatiekanalen. [2]

Geschiedenis van ontwikkeling

Lalo Schifrin componeerde de soundtrack van het spel

Geluid en synchronisatie

De muziek van het spel is gecomponeerd door de Argentijnse componist Lalo Schifrin .

Prominente sprekers waren onder meer acteur Michael Ironside als agent Fisher en Dennis Haysbert in de rol van kolonel Lambert. In de Duitse nasynchronisatie werd Fisher gesproken door Martin Keßler .

Standaard heeft de game een Engelstalige uitvoer met synchronisaties in verschillende talen, waaronder Duits.

De volgende tabel geeft een overzicht van de luidsprekers van de hoofdpersonen en de belangrijkste secundaire tekens.

karakter Engelse spreker Duitse spreker rol
Sam Fisher Michael Ironside Martin Keßler Hoofdpersoon, alleen speelbaar karakter
Irving Lambert Dennis Haysbert Jürgen Kluckert Superior Fishers, bepaalt de doelstellingen van de missies
Anna Grimsdottir Adriana Anderson Anja Niederfahrenhorst Mission Coordinator, geeft Fisher tips voor de tactische aanpak
Suhady Sadono William Dunn Udo Schenk Antagonist van het spel

Ontvangst

Review in Game Magazines

Ivan Sulic van het Britse online magazine IGN Entertainment kent een goede beoordeling toe voor Pandora Tomorrow . Hij prijst dat de verdere ontwikkeling van de voorganger in bijna alle opzichten is gelukt. Zowel de graphics en het geluid als de nieuwe campagne zijn van zeer hoge kwaliteit. Wat de game betreft, bekritiseerde hij dat op veel plaatsen in de campagne de spelers te veel moeten vertrouwen op het uitproberen en regelmatig opslaan. Dit wordt echter goedgemaakt door de andere elementen die de stealth-shooter vormen. Als een andere sterkte van het spel noemt hij de multiplayer-modus. Dit was zeer uitgebreid en gevarieerd. [2]Pandora Tomorrow ontving overwegend positieve beoordelingen. De best presterende versies waren de versies voor Xbox en Windows, die een meta-score van respectievelijk 93% en 87% haalden. [20] [21] De andere versies, vooral die voor mobiele consoles, zijn vaak bekritiseerd vanwege hun relatief slechte kwaliteit.

De reviewers van het tijdschrift 1UP waarderen het spel ook positief, alleen de Game Boy-versie en de Windows-versie van het spel scoren relatief slecht. In deze versies klagen de auteurs voornamelijk over technische defecten en onvolwassen elementen. In de Windows-versie zijn voornamelijk sterke problemen in de multiplayer-modus, waardoor het spel op plaatsen onbespeelbaar is. [11] In de Game Boy-versie klagen de auteurs over slecht camerawerk, wat vooral negatief is in het concept van een stealth-shooter. [4] , maar zijn over het algemeen vol lof over het concept van de game is zeer innovatief als voorheen. Pandora morgenHet ontwerp van de campagnemissies en kaarten is opnieuw een van de meest gedetailleerde titels op de markt. [7]

Mathias Oertel van het Duitse online magazine 4Players prijst ook de hoge kwaliteit van het spelconcept, dat te zien is in het levelontwerp , in de campagne en in de multiplayer-modus. De uitbreiding van de voorganger tot nieuwe soorten wapens en bewegingen, hij scoort zo zinvol. Hij bekritiseert een paar bugs van de Xbox-versie en de relatief hoge hardwarevereisten van de Windows-versie. [3]

Verkoopcijfers

In een aankondiging van augustus 2004, ongeveer twee maanden na de release van Pandora Tomorrow , heeft Ubisoft aangekondigd dat 2,7 miljoen exemplaren van de titel wereldwijd zijn verkocht. [25]

Opvolger

Het vervolg op Splinter Cell: Pandora Tomorrow werd in 2005 uitgebracht onder de titel Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory . Dit was ontworpen voor een totaal van vijf platforms, Windows, Xbox, N-Gage, PlayStation 2 en GameCube. Qua inhoud neemt hij de plot van Pandora Tomorrow en zijn voorgangers over. Grotere verwijzingen naar Pandora Morgen komen daar echter niet voor. [26]

Chaos Theory ontving nog betere beoordelingen dan zijn voorgangers. We loofden innovaties in de gameplay en in de game graphics. Uit verschillende tijdschriften ontving de titel onderscheidingen. [26]

Webkoppelingen

  • Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow bij MobyGames (Engels)
  • Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow in the Internet Movie Database (Engels)

Individuele proeven

  1. ↑ Ga naar:a d Petra Schmitz: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. gamestar.de, 9 maart 2004, toegankelijk op 24 december 2013 .
  2. ↑ hoogspringen door:a e Aaron Boulding: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow” (Engels). In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 26 maart 2004, beschikbaar op 24 december 2013 .
  3. ↑ Ga naar:a f Mathias Oertel: test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 4players.de, 29 maart 2004, toegankelijk op 24 december 2013 .
  4. ↑ Ga naar:a b 1UP-editors: test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 9 mei 2004, toegankelijk op 19 februari 2014 (Engels).
  5. Jump up↑ Greg Kasavin: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. Betreden op 18 februari 2014 .
  6. Jump up↑ Craig Harris: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 1 april 2004, teruggehaald op 19 februari 2014 (Engels).
  7. ↑ Ga naar:a b 1UP-editors: test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 9 mei 2004, toegankelijk op 19 februari 2014 (Engels).
  8. Jump up↑ Greg Kasavin: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 15 juni 2004, toegankelijk op 18 februari 2014 (Engels).
  9. Jump up↑ Zal Tuttle: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. GameSpy, 17 juni 2004, toegankelijk op 18 februari 2014 (Engels).
  10. Jump up↑ Ivan Sulic: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 14 juni 2004, toegankelijk op 18 februari 2014 (Engels).
  11. ↑ Ga naar:a b 1UP-editors: test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 24 juni 2004, teruggehaald op 19 februari 2014 (Engels).
  12. Spring omhoog↑ Scott Osborne: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. GameSpy, 7 april 2004, toegankelijk op 18 februari 2014 (Engels).
  13. Jump up↑ Greg Kasavin: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 24 maart 2004, toegankelijk op 24 december 2013 (Engels).
  14. Spring omhoog↑ Uitgave 05/2004
  15. Spring omhoog↑ Uitgave 05/2004
  16. Spring omhoog↑ 1UP-Redaktion: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. 22 november 2004, teruggevonden op 19 februari 2014 (Engels).
  17. Jump up↑ Aaron Boulding: Test “Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 26 maart 2004, beschikbaar op 24 december 2013 (Engels).
  18. Jump up↑ Metawaarde “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  19. Jump up↑ Metawaarde “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  20. ↑ Spring omhoog naar:a Meta “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  21. ↑ Spring omhoog naar:a Meta “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  22. Jump up↑ Metawaarde “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  23. Jump up↑ Metawaarde “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  24. Jump up↑ Metawaarde “Tom Clancy’s Splinter Cell: Pandora Tomorrow”. In: Metacritic . CBS Corporation , geopend op 29 mei 2014 (Engels).
  25. Jump up↑ Fabian Walten: Succes voor Sam Fisher. gameswelt.de, 27 juli 2004, toegankelijk op 20 februari 2014 .
  26. ↑ Ga naar:a b David Clayman: “Tom Clancy’s Splinter Cell: Chaos Theory” (Engels). In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 23 maart 2005, is op 27 december 2013 geopend .

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *