Tomb Raider: Legend

Tomb Raider: Legend is een actie-avontuur en het zevende deel van de computergameserie Tomb Raider . Hij verscheen op 7 april 2006 voor de gameconsoles PlayStation 2 , Xbox 360 , Nintendo GameCube en Windows . PlayStation 3- versie Tomb Raider Trilogy uitgebracht in 2011, naast Legend zijn ook de delen Anniversary en Underworld vertegenwoordigd.

Actie

Het eerste niveau, dat ook dient als een introductie tot het nieuwe spelsysteem, leidt Lara naar Tiwanaku in Bolivia. Daar zoekt ze, op advies van haar goede vriend Anaya, een stenen estrade, Wanneer ze ze vindt, realiseert ze zich dat ze niet de enige is die de steenformatie heeft gezocht en gevonden. Een man wiens identiteit nog steeds onduidelijk is, toont Lara als onderdeel van een zwaard. De onbekende persoon praat over Paraiso en laat terloops de naam “Amanda” vallen in gesprek met Lara. Deze naam was van een oude vriend van Lara, die vermoedelijk stierf als student aan een opgraving in Paraiso. Wanneer Lara thuiskomt, ruimt Zip, haar technische adviseur, die al bekend is van Tomb Raider: The Chronicle, eindelijk de identiteit van de man op: zijn naam is James W. Rutland Jr.

Dan reist Lara naar Paraiso (Peru) om erachter te komen of Amanda daar echt is gestorven. Lara herinnert zich wat er toen gebeurde: je speelt Lara jaren later ineens en leidt een groep archeologiestudenten met haar vriendin Amanda. En er is een tragisch ongeluk: een onbekend wezen, dat per ongeluk is opgestaan, doodt bijna alle onderzoeksleden. Terwijl Lara en Amanda zichzelf proberen te redden, begint de ondergrondse grot in te storten, waardoor Amanda niet kan ontsnappen. Lara kan haar vriend niet langer redden door een vallende poort en binnenkomend water. Nu probeert Lara in het heden opnieuw te achterhalen of Amanda op de een of andere manier zichzelf kan redden en of deze grot een geheim heeft. Omdat het zwaardfragment, dat Rutland in de handen hield,Excalibur . Ze ontdekt dat haar aartsvijand Shogo Takamoto een fragment heeft; ze vindt ook de open schoen van Amanda, een aanwijzing dat Amanda het misschien heeft overleefd, maar Lara gelooft er niet in. Nu begint een race tegen James W. Rutland en de mogelijk levende Amanda, die allebei schijnbaar alles doen om het zwaard samen te stellen.

Als Lara in Kazachstan gaat op zoek naar een ander fragment van het zwaard, hun vermoeden echt bevestigd: Amanda ontvluchten door de kracht van het monster dat al haar voormalige collega’s uit de grot had gedood en kunnen hun leven te redden. Ze rapporteerde niet aan haar en Anaya omdat ze daar iets gevonden had dat ze voor zichzelf wilde houden: ze heeft nu controle over de sinistere natuur. Maar ze kan het alleen ontketenen, ze kan zijn acties niet bepalen. Dit maakt Lara buitengewoon moeilijk om het fragment te krijgen terwijl het tegen het wezen vecht. Maar ze bereikt het fragment, ziet Amanda terwijl ze haar ontsnapt uit het instortende gebouw en maakt haar weg naar huis.

Tijdens hun zoektocht naar de brokstukken van het zwaard, de legende van het zwaard Excalibur en zijn eigenaar Koning Arthur is meer echt, want in de vermeende graf Arthus’ is Lara van het zwaard fragmenten. Daarnaast Excalibur lijkt de sleutel tot een soort schemergebied, namelijk Avalon, de sagenumwobenden toevluchtsoord van Koning Arthur na zijn blessure te zijn, die waarschijnlijk echt bestaat. Vanwege Alisters onderzoek en instincten Lara’s vinden ze met Zip, dat er waarschijnlijk niet alleen een zwaard Excalibur, maar deze saga en intermediaire wereld wordt slechts in geringe mate veranderd in vele culturen geleerd.

Hier de verdwijning van Lara’s moeder wordt steeds belangrijker: Aan het begin van het spel zal worden getoond hoe het moet dan worden gedood: De negen-jarige Lara en haar moeder neergestort haar vliegtuig in de diepten van de Himalaya, maar wist te ontsnappen in een grot , Terwijl haar moeder op zoek ging naar brandhout, verkende Lara de grot: ze vond een rotsformatie met een zwaard in haar mond. Ze drukte het zwaard in dit gat, waarna een enorme ring van de grond steeg, zag zowel in een groen licht en Lara, de speler in Tomb Raider: Legend belichaamt; de jonge Lara en haar moeder hebben haar echter niet als deze herkend. De Lara in de spiegel zei tegen haar dat ze het zwaard niet mocht aanraken, een andere stem schreeuwde dat het zwaard explodeerde, als ze het niet uittrekt. Lara’s moeder deed wat haar werd opgedragen, trok aan het zwaard en verdween voor altijd in een groene lichtflits.

Lara leert thuis dat de zogenaamde “Ghalali-sleutel” het zwaard weer in elkaar zet. Haar butler Winston vermeldt dat haar moeder een broche droeg die erg op de Ghalali-sleutel lijkt en die ze draagt ​​op het schilderij boven de openhaard in Croft Manor. Ze heeft Lara’s moeder voor haar dood gekregen van haar man, Richard Croft, tijdens een expeditie in Ghana. Opnieuw wordt Lara gedwongen door haar eigen verleden te snuffelen en vliegt ze naar Nepal, het vliegtuig dat zij en haar moeder vele jaren geleden midden in de Himalaya hebben neergestort. Na nauwelijks ontsnapt te zijn van het vallende wrak op een platform, kan ze eindelijk het zwaard samenvoegen, maar de spiegel waardoor Lara’s moeder op dat moment verdween, is niet langer bruikbaar.

Ze keert vervolgens terug naar Bolivia om te proberen haar moeder door de spiegel te redden. Haar bekende personages staan ​​echter in de weg: Amanda Evert en James W. Rutland zijn van plan om Lara’s zwaard te nemen en de geheime tussenwereld van Avalon binnen te gaan. Na een gevecht dat resulteert in de dood van Rutland, transformeert Amanda zichzelf in het monster van Paraiso in haar woede. Na een uitputtende strijd slaagt Lara erin Amanda te worstelen en zelf het zwaard te gebruiken. Nu ziet ze de scène die ze als haar negenjarige Lara met haar moeder zag, vanuit het andere perspectief: ze is nu de oudere Lara, die haar moeder in het verleden moet houden om het zwaard te trekken. Maar het gebeurt precies wat er toen gebeurde:

Uit wanhoop bedreigt Lara Amanda’s dood als ze haar niet vertelt hoe ze haar moeder kan redden. Amanda legt uit dat Lara’s moeder niet dood was, maar door de spiegel naar Avalon werd gebracht, waar ze nu nog zou leven. Lara laat haar dan leven zonder haar vuist nog een paar minuten duisternis te geven. Terwijl ze naar huis gaat, geeft ze Alaster opdracht aan het British Museum om alles te weten te komen over de legende van koning Arthus en Avalon. Ze belooft zichzelf alles te proberen om haar moeder te redden en recht te doen aan haar vader, die tegen alle bezwaren, zelfs Lara, altijd geloofde dat zijn vrouw nog leefde. Zo geloofden ze als speler in een voortzetting van dit verhaal, de Crystal Dynamics in de vorm van Lara CroftTomb Raider: Underworld ontwikkeld.

Spelprincipe en techniek

Na het zesde, niet erg succesvolle deel van The Angel of Darkness , gaf Eidos de ontwikkeling van het zevende deel in plaats van Core Design in handen van Crystal Dynamics , dat vooral bekend was geworden door de Legacy of Kain- serie. De ontwikkelaars besloten om de ietwat verouderde spelmechanica en besturing volledig te vernieuwen; Hier werd de beproefde technologie van Legacy of Cain: Defiance gebruikt.

De niveaus zijn niet langer opgebouwd uit grote, blokvormige blokken, maar hebben door de nieuwe motor veel meer realistische hoeken, bochten en randen en zijn voorzien van meer details. Verder is de nieuwe grafische enginenu uitgebreide licht- en partikeleffecten, een physics-engine , bijvoorbeeld bij het verplaatsen van dozen of iets dergelijks.

Ook werd het personage opnieuw ontworpen: sinds je een Lara wilde maken, waarmee vrouwen zich meer kunnen identificeren, is het nu een beetje kleiner en heeft het meer realistische proporties, maar laat het in haar crop-free standaardkostuum een ​​beetje meer zien. Haar traditionele gevlochten vlecht werd vervangen door een open paardenstaart. De enorme stuitering van de eerdere delen was ook verminderd.

De besturing verschilt ook aanzienlijk van zijn voorgangers; het is nu veel vloeiender en directer. Lara kleeft vaak in de tijd aan de randen bij het vallen, onnauwkeurige sprongen kunnen worden opgeslagen door snel op de actieknop te drukken. Deze maatregelen verminderen enigszins de frustratie die is ontstaan ​​in eerdere delen.

De uitrusting van Lara bestaat uit een magnetische haak, de standaardpistolen, het persoonlijke lichtsysteem (PLS) en de PDA van Lara . Naast de pistolen kan ze in dit deel slechts één extra wapen dragen. Je kunt kiezen tussen een machinepistool, een aanvalsgeweer, een granaatwerper of een jachtgeweer. Als compensatie kan Lara granaatschervengranaten gebruiken waarvan ze niet meer dan vier kan dragen en die vooral nuttig zijn tegen grote groepen tegenstanders. Vanaf het einde van het zevende niveau is ook Excalibur beschikbaar, een zeer krachtig zwaard dat kan worden gebruikt om energiegolven af ​​te vuren.

De bewegingen en het vechtsysteem zijn niet meer te vergelijken met zijn voorgangers: behalve sprinten zijn vrijwel alle bewegingen mogelijk in vergelijking met zijn voorgangers. Naast zijwaartse en achterwaartse slops en andere jump-run-combinaties lag de focus op klimmen: Lara kan nu op dwarsbalken zwaaien, een niveau omhoog springen terwijl hij leunt en overwoekert de afgronden met behulp van de magnetische haak. Dit speelt steeds weer een belangrijke rol, z. Bijvoorbeeld als het gaat om het gebruik van metalen platforms of schatten. Bovendien kan Lara nu ook verdedigen met getrokken wapens in close-combat, z. Bijvoorbeeld door menselijke tegenstanders op verschillende manieren te schoppen of door ze op te tillen met een stijgbeugel. Bovendien kan ze tegenstanders op hogere niveaus trekken met de magnetische haak in de diepte.

Ongewoon, zullen hardboiled Tomb Raider fans hun eerste bezoek aan de Croft Manor zien, als ze nog niet klaar zijn met het eerste niveau: Alle deuren die naar de zwem- en trainingshal leiden en naar de slaapkamer en de studeerkamer zijn afgesloten. In ruil voor het extra-gemakkelijke eerste niveau, kunnen spelers uitkijken naar een gevarieerde speurtocht die zijn première viert in Lara Croft Tomb Raider: Legend. Om alle brons, zilver en de enige gouden schat te krijgen, wordt men gedwongen om alle vaardigheden toe te passen en te oefenen die Lara in de tussentijd heeft “geleerd”. Dit type mysterieonderzoek, dat in de oudere delen werd gebruikt in de vorm van draken of rozen, is ook overgebracht naar de niveaus in het spel. Het aantal bronzen en zilveren schatten varieert, er is echter altijd maar één pot met goud in elk niveau. Op deze manier kunnen outfits voor Lara, cheats, screenshots en nog veel meer worden ontgrendeld via een specifiek aantal verzamelde schatten in het menu Extra’s. Om alle extra’s echt te ontgrendelen, moet elk niveau in de tijd-spelmodus worden gespeeld. Hier, tijdens het spelen op het scherm, is er een klok die de tijd afremt. Om de tijdsgame met succes te voltooien, moet het niveau worden beëindigd voordat de klok “0” heeft bereikt. Hier, tijdens het spelen op het scherm, is er een klok die de tijd afremt. Om de tijdsgame met succes te voltooien, moet het niveau worden beëindigd voordat de klok “0” heeft bereikt. Hier, tijdens het spelen op het scherm, is er een klok die de tijd afremt. Om de tijdsgame met succes te voltooien, moet het niveau worden beëindigd voordat de klok “0” heeft bereikt.

Ontvangst

Computerafbeeldingen : 1,77 (pc-versie)Tomb Raider: Legend ontving positieve recensies. Metacritische aggregaten 31 beoordelingen naar een gemiddelde van 82. [1]

  • Bravo Screenfun : 1
  • Gamesnieuws : 86%
  • GamePro : 88%
  • GameStar : 89%
  • Man! Ac : 84% (PS2-versie)
  • PC-actie : 90%
  • 4-spelers : 76% (NGC), 78% (Xbox, Xbox 360, PS2, pc) [2]

Webkoppelingen

  • Tomb Raider: Legend op MobyGames (Engels)

Individuele proeven

  1. ↑ hoogspringen door:a b Metacritic.com: Tomb Raiders: Legend. 21 januari 2018 Bezocht op .
  2. Jumping Up↑ http://www.4players.de/4players.php/dispbericht_fazit/Allgemein/Test/Fazit_Wertung/PlayStation2/4551/4470/Tomb_Raider_Legend.html

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *