Zwart (computerspel)

Black is een ego-shooter van de Engelse fabrikant Criterion Games . Het computerspel werd vrijgegeven op 24 februari 2006. Het spel overtuigde spelcritici door zijn grafische vaardigheden en vuurgevechten geïnspireerd door Hollywood-films zoals Heat of The Soldier James Ryan . De game heeft meer dan een miljoen exemplaren verkocht. [1]

Gameplay

De speler neemt de rol van elite-soldaat Jack Kellar op zich. Omdat Kellar meerdere missies heeft uitgevoerd tegen directe bevelen, zit hij in de gevangenis. In een verhoor vertelt Kellar wat hij heeft meegemaakt tijdens zijn verblijf en zijn missies in Oost-Europa. De verhalen worden onderbroken door missies die de speler moet naspelen.

Het spel bestaat uit acht missies of levels . Tijdens een level kan de speler twee wapens en negen handgranaten dragen . De wapens kunnen ook worden ingewisseld voor wapens in het level. Alle wapens worden automatisch opnieuw geladen met munitie wanneer het magazijn leeg is en de speler meer tijdschriften bij zich heeft. Tijdens deze procedure is de achtergrond wazig om de mate van realisme te vergroten. Sommige wapens kunnen ook worden uitgerust met een geluiddemper , die ook in het niveau moet worden gevonden.

De niveaus zijn lineair, d. h. De speler moet meestal een vrij smalle en langgerekte gamewereld doorlopen. Tijdens een level kan niet worden opgeslagen, maar er zijn een paar savepoints waar het spel kan worden hervat wanneer het personage sterft. Als een opslagpunt is bereikt, kunnen de eerder doorlopen niveausecties niet meer worden bereikt. Dit betekent ook dat de achtergebleven wapens, munitie en Medikits niet langer beschikbaar zijn.

In sommige levels heeft de speler een of twee onsterfelijke kameraden aan zijn zijde, die volledig autonoom reageren, maar zo lang mogelijk zo dicht mogelijk bij de speler blijven. Als alternatief wordt hij bij Level 4 (Naszran Foundry) bijgestaan ​​door een sluipschutter die, indien mogelijk, vijanden van een afstand afsluit.

Het belangrijkste doel is om een ​​niveau over te steken. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die de speler heeft gekozen, moet aan sommige of alle van de minder belangrijke doelen worden voldaan. De secundaire doelstellingen omvatten het vinden van documenten en wapens of het vernietigen van bepaalde gebouwen of kluizen. In moeilijkheidsgraad Hard en Black Ops zijn ook geen Medikits beschikbaar. Een speciaal kenmerk van de moeilijkheidsgraad Black Ops is dat alle vooraf bepaalde secundaire doelen moeten worden behaald om een ​​niveau met succes af te ronden. Als u bijvoorbeeld een document voor een opslagpunt bent vergeten of een bepaald gebouw niet hebt vernietigd, kan het niveau niet meer met succes worden voltooid. Als een kleine hulp staat de speler in deBlack Ops- modus, de Silver Weapons zijn beschikbaar, die oneindige munitie hebben.

Details

Wapens

Het spel is een realistische weergave van de wapenwaarde waard. Sommige wapens hebben een hoge vuursnelheid, maar ook een hoge verstrooiing effect, andere wapens hebben lange afstand hoge diëlektrische sterkte, maar een lage vuursnelheid. Het terugslageffect zorgt ervoor dat de wapens niet kalm kunnen worden gehouden. Sommige wapens hebben verschillende bedieningsmodi, zoals enkele opname, semi-automatisch en volledig automatisch . Wapens met een uitlaatdemper verliezen een deel van hun effect. Alle wapens verlaten sporen en veroorzaken de fragmentatie van muren of glasruiten (deeltjeseffecten).

De volgende wapens zijn beschikbaar in het spel: Glock 19 , Magnum , DC3 Elite pistool (de overeenkomsten met de Desert Eagle en FN Five-Seven heeft), Heckler & Koch MP5 , MAC-10 , IMI UZI SMG , FN P90 , M16 assault rifle, AK -47 , G36C , wa2000 , Remington 870 , SPAS-12 , M249 , M203 , RPG-7 .

wapen type Geschoten per tijdschrift max. Munitionsladung geluiddemper Shot-modus omschakelbaar beschikbaar in niveau
DC3 Elite geweer 15 100 ja geen 1, 4
Glock geweer 12 100 ja geen 2, 5
Magnum geweer 6 60 geen geen 4, 8
MAC10 Elite machinepistool 70 500 ja ja 6, 7, 8
UZI machinepistool 90 500 ja ja 1, 3, 5, 6
AK47 geweer van de aanval 60 500 ja ja 1, 2, 3, 6
G36C geweer van de aanval 70 500 ja ja 4, 8
MP5 machinepistool 80 500 ja ja 5, 8
M16 geweer van de aanval 95 500 ja ja 5, 7
P90 machinepistool 100 500 geen ja 4
M249 machinegeweer 150 600 geen geen 6, 7, 8
SPAS 12 jachtgeweer 6 120 geen geen 1, 2, 3, 4, 5
Remington 870 jachtgeweer 8 120 geen geen 6, 7, 8
Walther 2000 Sniper rifle 5 60+ geen geen 3, 6, 7, 8
M203 mortel 1 12 geen geen 3, 7
RPG antitankgeweer 1 30+ geen geen 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8

Effecten / Realisme graad

Sommige gebouwen zijn bedoeld voor explosie. In dit geval wordt een vooraf berekende vernietiging gepresenteerd zonder dat het spel wordt onderbroken.

Vijanden kunnen in de schijnwerpers verdwijnen of zich verschuilen achter rook. Bovendien zijn zonnestralen zichtbaar die door bomen en ramen schijnen.

Deuren kunnen niet met de hand worden geopend, maar moeten met wapens worden geopend.

Tegenstander

Vanwege de constructie van de niveaus (smal en lang), die de te overwegen situaties vermindert, reageren de tegenstanders relatief intelligent. Ze zoeken bijvoorbeeld naar dekking of vallen de speler aan die vanuit verschillende richtingen is gecoördineerd. Zelfs de eenvoudigste tegenstanders, zoals de speler zelf, kunnen meerdere hits maken, maar een directe slag op het hoofd is dodelijk voor de eenvoudige soldaten. Tegenstanders die een beschermend vest of schild dragen, hebben ook de neiging om de speler rechtstreeks aan te vallen omdat ze meerdere hits kunnen nemen of bijna volledig beschermd zijn tegen wapens van klein kaliber.

Over het algemeen zijn er de volgende soorten vijanden:

  • Eenvoudige soldaten uitgerust met machinepistolen, mishandelingen of machinegeweren.
  • Soldaten die een kogelvrij vest, een kogelvrij wit gezichtsmasker en een jachtgeweer hebben en op korte afstand extreem gevaarlijk zijn.
  • Snipers die de speler afvuren vanuit een positie die ze op het eerste gezicht niet kunnen zien met een langeafstands, extreem krachtig wapen.
  • Soldaten uitgerust met een RPG-7 (een draagbare anti-tank raketwerper) gericht op spelers van meer afgelegen, meestal ontoegankelijke punten (bijv. Kerktorens).
  • Soldaten met zwaar stormschild: dit schild wordt in gangen geplaatst en is dan onbeweeglijk. Het is volledig kogelvrij en kan niet worden vernietigd door intensief bombardement.
  • Elite-troepen: deze tegenstanders dragen een conditioneel kogelvrij plexiglas-schild dat een bepaald aantal kogels kan afweren voordat het wordt vernietigd, en een volledig lichaamspantsering die ook een bepaald aantal treffers legt. Ze zijn gewapend met revolvers van groot kaliber (Magnum) of Mac-10 Elite-parlementsleden en zijn zelfs op grote afstand zeer nauwkeurig.

Niveau

De speler is leider van het team Bravo, dat een lid van de criminele organisatie Seventh Wave moet detecteren.

Veblensk City Street / Streets of Veblensk
Dit niveau is een inleidend niveau omdat het relatief kort is. In dit niveau moet een weg in Veblensk worden overgestoken. Hoogtepunt is de verrassingsaanval van de tegenstanders door de sloop van de buitenmuur van een museum. Twee soldaten dienen als ondersteuning nadat ze contact hebben opgenomen met de Zwarte cel.
Treneska Grensovergang / Treneska-grensovergang
Hier, eerst een grensgebied, dan een groter grensstation, dan moet een kleine brug worden overgestoken. Het doel is een boerderij. In een gebouw moet belangrijke informatie over intelligentie worden teruggevonden. Als de speler geslaagd is, wordt het gebouw omringd en bestormd door talloze tegenstanders.
Naszran Town / Nasran
De missie begint op een kerkhof waar de speler wordt aangevallen door een sluipschutter. Als de speler met de sluipschutter het huis heeft bereikt en het sluipschuttersgeweer in bezit heeft genomen, wordt het huis bestormd door de tegenstanders. Dan moet de speler nog twee sluipschuttersstallen uitschakelen. Dan moet hij zich een weg banen door loopgraven naar een groot huisfront en oppassen voor tegenstanders met RPG-7-wapens. Het doel is de staalfabrieken van het volgende niveau. Een soldaat ondersteunt de speler.
Naszran Foundry / Steel Works of Nasran
Het doel van deze missie is een staalfabriek, waarin zich een vermomde wapenfabriek bevindt waarvan de productiemachines en hoogovens moeten worden vernietigd. Onderweg is er ook een mijnenveld. De speler wordt bijgestaan ​​door een sluipschutter.
Tivliz Asylum / Tivliz Institution
In een geruïneerd asiel moet het lid van de organisatie zijn gevonden. Aan het begin van de missie zijn er twee soldaten in ondersteuning, nadat de speler is doorgedrongen in de binnenkant van de verwoeste instelling, staat hij er alleen voor en ziet hij zichzelf. a. MG-nesten en een enorme bezette laatste zaal er tegenover.
Vratska-scheepswerf / Vratska-werf
Het team Bravo komt het Alpha-team te hulp, dat momenteel op een werf zit om de leider van de criminele organisatie op te sporen. De missie eindigt met het team van Bravo te laat en het team van Alpha is overleden. Kort voor het einde van het level bemoeilijken sluipschutter van kraanvogels de voortgang.
Grazneibrug / Grazneibrug
Op zoek naar de leider moet er een brug worden overgestoken die op bepaalde plaatsen wordt gedolven. Het wordt niet alleen op de brug gevochten, maar ook onder de brug op leuningen en op de balken van de brug. Twee soldaten dienen opnieuw om te ondersteunen. De poort naar het volgende niveau wordt zwaar bewaakt, hier staat de speler alleen.
Spetriniv Gulag / Gulag door Spetriniv
Na een huisgevecht en een zwaarbewaakte binnenplaats moet de speler in een ondergrondse schuilplaats doordringen. Het laatste gevecht vindt plaats in een geïsoleerde kamer, waarin de speler door een tunnelsysteem gaat waar doorgeperst wordt door zwaarbewapende tegenstanders en MG-nesten. Omdat je na het betreden van de kamer door een tankversperring wordt opgesloten, moet je eerst vechten vanuit de tunneluitgang, terwijl je ook grote hoeveelheden elitetroepen tegenkomt, later moet je de kamer schoonmaken van twee machinegeweernesten en verschillende soldaten met RPG-7, voordat de missie eindigt.

In de laatste reeks leert de speler dat hoewel de leider William Lennox is ontsnapt, maar officieel voor dood wordt gehouden. Het is impliciet dat in een vervolg de speler opnieuw deze leider zal achtervolgen.

Recensies

Het spel was boven het gemiddelde beoordeeld in de vakpers, met de beste cijfers meer dan 90% werden niet toegekend (bijv .: 4players.de: 84%, gamezone.de: 7.9 (goed), gameswelt.de: 85%, justgamers .com: 88%).

videogameszone.de schrijft naar Black : ” Elk niveau Blackzou in een andere first person shooter een hoogtepunt of het furieuze eindniveau zijn. Vanaf het begin is hier gepeddeld en niet gekkoelt. Zelfs als je ze alleen met Uzi en het pistool in het gevecht stuurt, beeft het elke meter van het scherm en met geschikte hifi-apparatuur, de hele woonkamer. […] Overigens is deze visuele gelijkenis met het medium film geen toeval. Alex Ward, Creative Director van het spel, geeft het openlijk toe: “Veel mensen houden van actiefilms. We wilden de actie rechtstreeks van het scherm naar de woonkamer brengen. “Of het nu Terminator, Die Hard, True Lies of The Rock is, fans van deze actieklassiekers zullen altijd spots in het spel herkennen die duidelijk geïnspireerd zijn door deze celluloid-sjablonen. ” [2]

Bronnen

  1. Spring omhoog↑ Verkoopcijfers van Black op vgchartz.com
  2. Jump up↑ Kritiek op videogameszone.de

Webkoppelingen

  • Zwart op www.criteriongames.com
  • Zwart in de Internet Movie Database (Engels)
  • Zwarte op MobyGames (Engels)
  • Beoordeling op www.gamezone.de

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *