Max Payne

Max Payne is een computerspel over de gelijknamige tragische held van de Finse game-ontwikkelaar Remedy Entertainment , gemaakt in samenwerking met 3D Realms . Sindsdien volgden nog twee sequels. De serie werd uitgebracht door Take 2 Interactive , waarbij deel één werd uitgebracht onder het label Gathering , terwijl deel twee werd uitgebracht onder het label Rockstar Games . Momenteel is Take 2 Interactive in het bezit van alle handelsmerken en daarom als enige verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de serie.

Het eerste deel werd door de makers aangeduid als Film Noir Story en over het algemeen geclassificeerd als een third-person shooter . De originele versie in het Engels werd op 25 juli 2001 gepubliceerd en werd geïndexeerd door het Federaal Onderzoeksbureau voor Media Schadelijk voor Jonge Mensen (BPjM) . Het ontwikkelde ook een defused-versie voor de Duitse markt, maar aangezien het ook voor deze indexering vóór de geplande releasedatum was voorspeld, is het nooit verschenen. In 2012 verwijderde BPjM de titel uit de lijst met voor jongeren gevaarlijke media. Op 12 april 2012 werd Max Payne vrijgegeven voor Apple iOS en op 14 juni voor Android-apparaten . [2]

Actie

De hele actie van Max Payne speelt in de New York City van het heden en is grotendeels een flashback , die wordt aangekondigd in de openingsreeks. Belangrijke passages van de plot worden overgebracht in scènes in komische stijl met spraakuitvoer.

Een belangrijk doel is de fictieve drug Valkyr, die heeft gefaald als militair experiment van de Verenigde Staten voor betere prestaties van de soldaten, maar in het geheim ontwikkeld door het project manager Nicole Horne en als een designer drug wordt op de markt gebracht. De vrouw van politiecommissaris Max Payne, de protagonist van het spel, hoort toevallig over dit project, waarna zij en haar dochter door contractmoordenaars in het appartement van Payne worden vermoord voordat ze haar inzichten kan delen. Die misdadigers waren onder invloed van het Valkyr-medicijn, dat voor Payne een gelegenheid is om als een verborgen onderzoeker voor het drugsteam te werken.

Na drie jaar, valt hij in het onderzoek naar Valkyr drug in een val, die zijn vriend en collega Alex Balder, die alleen Max identiteit weet, wordt gedood in het frame en Max zich voor passes als vermeende daders op de gewenste lijsten van de autoriteiten. Max moet zich verstoppen, maar zijn onderzoek kan alleen en de maffia worden voortgezetFamilie Punchinello als een brein achter het complot om het medicijn te onderscheiden. Vervolgens wordt hij bedrogen door Mona Sax in de volgorde van Hornes, die hem verdooft en vertrekt naar een groep misdadigers. Max ontsnapt en bundelt zijn krachten met de Russische maffioso Vladimir Lem om het landgoed van Don Punchinello te bestormen. Na dit te hebben gemaakt, noemt de paniek Don de betrokkenheid van de regering bij de Valkyr-affaire. Het resultaat is dat ambtenaren in Horns dienst de villa bestormen en de Don doden. Payne ontmoet Horne, die hem een ​​overdosis Valkyr geeft; na hernieuwde machteloosheid bevindt hij zich opnieuw in een fabriek. Er Payne kan de loop van Hornes project te reconstrueren en onthullen de verbinding met zijn vrouw over het project voordat hij het gebouw te verlaten als gevolg van een ingewijde zelfvernietiging mechanisme.

Later ontmoet Payne Alfred Woden, die hem al anonieme telefoontjes had gegeven. Woden pretendeert lid te zijn van een geheime groep, die Horne had uitgesloten bij haar drugspogingen, maar door haar werd achtergehouden met een seksvideo ; hij belooft Payne volledige rehabilitatie in het geval van de dood van Horne. Payne kan dan de video verzorgen en Horne in haar bedrijfsgebouw confronteren. Payne doodt Horne voordat ze kan vluchten met een helikopter.

Op dit punt eindigt de flashback en wordt Payne getoond door politie-eenheden en weggeleid onder de lachende Woden’s ogen.

Max Payne wordt afgebeeld als een man die belast is met schuldgevoelens, die zich in zijn droomsequenties de schuld geeft van de dood van zijn familie.

Spelprincipe

De gameplay in Max Payne is volledig ontworpen voor opnames met tegenstanders. De spelniveaus zijn lineair. Een speciaal kenmerk van deze gevechten is de zogenaamde Bullet Time , een slow-motioneffect dat op elk moment door de speler kan worden geactiveerd. De speler heeft een beperkte “toevoer” van opsommingstijd, die steeds weer wordt aangevuld door het doden van tegenstanders. Wanneer de Bullet Time is geactiveerd, wordt de actie vertraagd, gaan tegenstanders langzamer en kan de speler met hogere precisie schieten en projectielen ontwijken door te springen. Zelfs de protagonist beweegt nu langzamer, maar is nog wendbaarder dan de tegenstanders.

De tegenstanders zijn meestal numeriek superieur en overleven vaak meer hits dan de protagonist. De kunstmatige intelligentie van de tegenstanders lijkt ingewikkeld, maar acties zoals zoeken naar dekking, verrassingsaanvallen en teamwork worden bijna uitsluitend geprogrammeerd door scripts .

Een belangrijk deel van de spellen zijn gemodelleerd op verschillende echte modellen wapens zoals geweren, pistolen in 9mm kaliber ( Beretta 92 ) of de Desert Eagle en machinegeweren van het merk Ingram of de assault rifle M4 Carbine .

Naast de actiemodus heeft Max Payne de ontgrendelbare spelmodus “New York Minute”, waarin de speler tegen de klok speelt en heel vaak in tijdelijke nood komt.

Ontwikkeling

Geschiedenis

Max Payne is ontwikkeld door de Finse game-ontwikkelaar Remedy Entertainment , in samenwerking met 3D Realms . Het eerste deel werd door de makers ontwikkeld als een ” film noir ” -achtige third-person shooter . De soundtrack is deels van Kärtsy Hatakka , zanger en bassist van de Finse band Waltari . De bijbehorende geluidsopnamen zijn gemaakt in Finnvox Studiosin plaats daarvan. Binnen de twee games verschijnen telkens weer twee televisieseries: “Lords And Ladies” en “Address Unknown”. Deze lopen altijd op de achtergrond en oefenen een sterk effect uit op de atmosfeer. Dit is waarschijnlijk een verwijzing naar “Invitation To Love”, een serie die verschijnt in “Twin Peaks”. In Max Payne waren vele Easter Eggs geïntroduceerd: Dus de speler kan bijvoorbeeld het aanzetten tot gewapende ratten bij uzelf of door een truc met pistolen, delen van een parodie op Star TrekKijk. In verborgen secties kunt u extra wapens en munitie vinden. In verborgen kamers vindt onder meer gestoken met een aandeel lijk naast de grond met bloed “Buff” de positie aan televisiereeks Buffy – De Vampier gesmeerd, een doos met SM – sexspeeltjes en radio waarin Kondig de ontwikkelaars kort aan. Na het voltooien van de moeilijkste modus ( Dead On Arrival ), is er een geheim finale in waarin je zwaar bewapende tegenstanders onder ogen zien en je kunt kijken in een kleine ruimte Foto’s (z. B. van het development team) na beëindiging daarvan.

De originele Engels versie werd gepubliceerd door Take 2 Interactive onder het label Gathering op 25 juli 2001. In januari 2002 heeft de laatste patch verscheen 01:05 [1] voor Max Payne door Remedy Entertainment , later ontwikkelde fans nog onofficiële plekken om onverenigbaarheden met nieuwere hardware op te lossen en besturingssystemen. [3] [4]

In juli 2002, tijdens de ontwikkeling van zijn opvolger Max Payne 2 , nam de Amerikaanse uitgever Take 2 de merkrechten van de serie over voor tien miljoen US dollar en ongeveer 970.000 gewone aandelen. [5] Op dit moment, Take 2 Interactive bezit alle merkrechten en dus als enige verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de serie.

Duitse versie

Het spel werd ook gepubliceerd in Duitsland in een Engelstalige versie, die echter het federale onderzoeksbureau voor de Media voor Adolescent Media (BPjM) indexeerde . Het was toen een defused-versie en de Duitse nasynchronisatie was aan de gang, ook met Joachim Tennstedtals Max Payne. Maar omdat het ook voor deze indexering vóór de geplande releasedatum was voorspeld, is het nooit verschenen. In het geval van de mobiele versie die in 2012 werd uitgebracht, krijgt u ze echter te zien als u de instelling voor de Duitse taal activeert. Daar kan men ook de beoogde censuur voor de Duitse versie bekijken: zo zijn de dialogen van de grafische romans gedeeltelijk gewijzigd; het bloed en de honkbalknuppel als een wapen werden hieruit verwijderd. Het spel zelf en de gesproken dialogen zijn grotendeels ongecensureerd. [6]

Ontvangst

De game verkocht in 2002 meer dan 2,75 miljoen exemplaren.

Kunst aspect

Max Payne wordt door velen beschouwd als een van de leidende voorbeelden van de controversiële stelling dat computerspellen een kunstvorm zijn. Volgens een rapport van de auteur Daniel Kreis in het Duitse computergammermagazine PC PowerPlay uit augustus 2005 zijn de ervaring van het kunnen vertragen van de tijd met een druk op de knop en de filmachtige sfeer kunstachtige aspecten. Dit proefschrift wordt ondersteund door Henry Jenkins , hoogleraar literatuur aan het Massachusetts Institute of Technology . [7]Als een kenmerk van de moderne kunst zou ook kunnen gelden dat het spel op sommige plaatsen zijn status als cultureel product in zijn verhaal betrekt. Dus in een van de komische series zegt Max, na geïnjecteerd te zijn met medicijn V, dat hij zich voelt als het personage in een clichéachtige strip en dan voelt hij zich zelfs als het personage in een computerspel, “met vuurwapenstatistieken boven zijn hoofd” en “De tijd vertragen om mijn bewegingen te tonen” .

Indexeren

Het eerste deel van de spelserie werd om twee redenen geïndexeerd: ten eerste vanwege het resultaat van de roman Bullet Time “estheticisering van geweld”, zoals de autoriteit het noemde, maar vooral vanwege de handeling van zelfrechtvaardigheid (motief van wraak), waardoor ook uA de verhaaltechnisch vergelijkbare komische verfilming De Punisher is geïndexeerd. Een andere factor die bijdroeg aan de indexeringsbeslissing was de grafische weergave, die op dat moment realistisch leek, en de authentieke doodskreten van de tegenstanders. [8] De indexering is ingetrokken in 2012: De BPjM onderstreepte de titel, volgens een circulaire van 28 februari 2012 ongeveer 11 jaar na de publicatie in Duitsland van de lijst met obscene materialen media. [9]Op 12 april 2012 werd Max Payne vrijgegeven voor Apple iOS en op 14 juni voor Android-apparaten . [2]

Actie van de worstelaar Maxx Payne

In 2003 daagde de voormalige Amerikaanse worstelaar Maxx Payne de producenten van het spel voor $ 10 miljoen aan schadevergoeding aan. Hij beweerde dat de ontwikkelaars zonder toestemming zijn naam en uiterlijk hadden gebruikt voor de hoofdrolspeler. Het proces is in 2005 opgeschort na een minnelijke schikking op een onbekend niveau. [10]

Voortzetting

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

→ Hoofdartikel : Max Payne 2

In 2003 bracht Remedy en Rockstar het directe vervolg uit op Max Payne 2: The Fall of Max Payne , op 24 oktober voor pc en in november voor PlayStation 2 en Xbox. Max Payne is sindsdien teruggekeerd bij de politie, maar opnieuw krijgt hij ruzie in de onderwereld, waarin zijn vrienden Vladimir Lem en Mona Sax betrokken zijn. De game is geadverteerd als een film noir liefdesverhaal . Naast Max Payne speelt de contractmoordenaar Mona Sax een belangrijke rol in de plot en neemt hij de rol op zich van de Noir-typische femme fatale , waarin Max verliefd wordt op het spel. In sommige spelsecties neemt de speler de controle over. De afbeeldingen van Max Payne 2 zijn gebaseerd op een verdere ontwikkeling van de MaxFXGrafische engine , die al in het eerste deel werd gebruikt. Daarnaast wordt het tweede deel van de fysica-engine van Havok gebruikt, waaronder een Ragdoll-motor . Bovendien is het uiterlijk van Max Payne veranderd en gemodelleerd naar de Amerikaanse acteur Timothy Gibbs .

Max Payne 3

→ Hoofdartikel : Max Payne 3

Het einde van het tweede deel liet een derde deel open (“Max Payne’s reis door de nacht zal doorgaan.”), Dwz “Max Payne’s reis door de nacht zal doorgaan.”). Op 8 september 2011 maakte Rockstar Games bekend dat de derde schijf naar verwachting in mei 2012 wordt uitgebracht. De game is ontwikkeld door Rockstar Vancouver en uitgebracht door Rockstar Games . [11] [12]Het derde deel vindt plaats in Brazilië, meer bepaald in Sao Paulo. Daar werkt Max Payne als een particuliere bewaker voor de rijke zakenman Rodrigo Branco en probeert hij zijn vrouw Fabiana, die onder zijn hoede is gekidnapt, te bevrijden. Als de releasedatum van Max Payne 3, die ook voor de eerste keer een multiplayer-modus heeft, heeft uitgever Take Two voor Duitsland op 18 mei 2012 bekendgemaakt voor de Xbox 360 en PlayStation 3, voor pc-gebruikers 1 juni 2012. [13]

Film

→ Hoofdartikel : Max Payne (film)

Op 8 november 2007 werd officieel een verfilming van de game aangekondigd. Theatrale release in de VS was 18 oktober 2008. John Moore regisseerde de actiefilm voor 20th Century Fox, die grotendeels het verhaal van het eerste deel van het spel omvat. Max Payne werd gespeeld door Mark Wahlberg ; de vertegenwoordiging van Mona Sax nam Mila Kunis over . [14] [15] [16] De opnames begonnen begin maart 2008 in Toronto, Canada. Theatrale release in Duitsland was 20 november 2008. [17]

Webkoppelingen

 Commons: Max Payne – Verzameling van foto’s, video’s en audiobestanden
  • Max Payne op Rockstargames.com
  • Max Payne bij MobyGames (Engels)

Individuele proeven

  1. ↑ Ga naar:a b 3D Realms downloadpagina voor Max Payne Patch 1.05
  2. ↑ Ga naar:a b Max Payne Mobile: nieuwe afspraak voor Android- versie aangekondigd , netzwelt , geopend op 12 juni 2012
  3. Spring omhoog↑ DarkjeThe2nd: Ultimate Max Payne (1) Vista / Win7 Sound Fix . steampowered.com. 4 april 2012. Betreden op 3 september 2014.
  4. Jump up↑ Dean: Max Payne 1 breedbeeld fix . remedygames.com. 16 april 2013. Betreden op 3 september 2014.
  5. Spring omhoog↑ http://www.thefreelibrary.com/TAKE-TWO+BUYS+%22MAX+PAYNE%22+INTELLECTUAL+PROPERTY + RECHTEN.- a087347000
  6. Spring omhoog↑ Schnittbericht Max Payne Mobile
  7. Jump up↑ Hans Joachim Backe – Structuren en functies van verhalen vertellen in computerspellen
  8. Spring omhoog↑ Indexeringsbeslissing naar Max Payne. Online Games-database, 10 juni 2005, toegankelijk op 9 augustus 2009 .
  9. Jump up↑ Max Payne: BPjM verwijdert het eerste deel van de index. Gamezone, 29 februari 2012, beschikbaar op 29 februari 2012 .
  10. Spring omhoog↑ Maxx Payne vervolgt zijn ontwikkelaars. MegaGames, 28 juli 2003, beschikbaar op 30 maart 2009 (Engels).
  11. Spring omhoog↑ Rockstar Games aankondigingen Max Payne 3 voor de winter 2009. Neem 2 Interactive , 23 maart 2009, is beschikbaar op 9 augustus 2009 (Engels).
  12. Jump up↑ Take-Two Interactive Software, Inc. biedt financiële update. Neem 2 Interactive , 3 december 2009, toegankelijk op 5 december 2009 (Engels).
  13. Jump up↑ Max Payne 3: Tweede trailer met details over de plot , Netzwelt, 17 februari 2012, teruggevonden op 1 maart 2012.
  14. Spring omhoog↑ Michael Fleming: Mark Wahlberg ster in ‘Max’. Variety , 8 november 2007, beschikbaar op 9 september 2009 (Engels).
  15. Jump up↑ Wahlberg wordt een held voor videogames. TV Movie , 10 november 2007, gearchiveerd vanaf het origineel op 1 december 2008 ; opgehaald op 9 augustus 2009 .
  16. Spring omhoog↑ officiële startpagina van de film
  17. Spring omhoog↑ officiële Duitstalige homepagina van de film

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *