Missile Command

Missile Command is een klassiek computergame van de spelmaker Atari , die voor het eerst in 1980 als arcadespel verscheen. Sinds zijn oprichting is het geporteerd naar een groot aantal systemen .

Spelprincipe

De speler moet zes steden beschermen tegen nucleaire raketaanvallen. Onderaan het scherm bevinden zich naast de steden en drie verdedigingsbatterijen van de speler (links, midden en rechts). De vijandelijke raketten verschijnen als lijnen die van de bovenkant van het scherm naar de steden vallen en basissen lanceren. Vaak verschijnen er bommenwerpers of dodelijke satellieten op de gestileerde hemel, die ook raketten uitwerpt. Raketten kunnen zich splitsen in individuele kernkoppen, die dan drie of meer projectielen in plaats van één nemen.

Met behulp van een trackball bestuurt de speler een draadkruis over het scherm. Als hij op een van de drie startknoppen drukt, vuurt de bijbehorende batterij een afweerraket af in de richting van het kruis. Na een korte vliegtijd explodeert de verdedigingsraket op de gemarkeerde locatie, waar het kort een explosie-wolk genereert. Vijandelijke raketten, dodelijke satellieten of bommenwerpers die in deze wolk vallen, worden vernietigd. De cloud is niet permanent, dus de raket moet op een geschikt moment worden afgevuurd, zodat de doelwitten erin vliegen.

Elke defensiebatterij heeft slechts tien raketten, dus de verdediger kan maar 30 schoten per level afvuren.

Als een aanvalsraket erdoorheen komt en een stad raakt, zal deze worden vernietigd. Als een raket een verdedigingsbasis raakt, zijn alle raketten erin verloren. Aan het einde van de aanvalsgolf worden overgebleven steden en ongebruikte raketten geteld en verdienen bonuspunten. Als er geen stad overleeft, is het spel afgelopen. Voor elke 10.000 punten ontvangt de speler een bonusstad.

Er zijn meer punten in elk niveau, maar het verhoogt ook de snelheid van de aanvallers. Later worden er zogenaamde “slimme raketten” toegevoegd, die aan de ontploffingswolken van de verdedigingsraketten kunnen ontsnappen en alleen met een voltreffer kunnen worden vernietigd.

Zoals de meeste arcade-spellen wint dit spel niet. Het gaat gewoon om bijhouden en punten verdienen zo lang mogelijk.

Achtergrond

De game was een van de meest succesvolle titels uit het gouden tijdperk van computerspellen. Zelfs halverwege de jaren negentig waren er talloze arcademachines van deze titel.

Oorspronkelijk heette de game Armageddon . Latere consolegames werden geïnspireerd door Missile Command, volgens Fantavision (PlayStation 2, 2000).

Missile Command in de film

In een filmscène in Terminator 2 speelt John Connor het spel “Missile Command”.

In de televisieserie Chuck draait aflevering S02E05 om het spel “Missile Command”. Bij het doorspelen (het bereiken van 2.000.000 punten) verschijnt hier het zogenaamde “kill-scherm” met de code OZPGSB , die nodig is om een ​​satelliet uit te schakelen. De wiskundige basis van de gameplay is hier gekoppeld aan het nummer “Tom Sawyer” van de band Rush .

Porteringen

  • Acorn Electron (1983)
  • Atari 800 (1981)
  • Atari 2600 (1981)
  • Atari 5200 (1982)
  • Atari Flashback II (2005)
  • Atari Jaguar als Missile Command 3 D
  • Atari ST (1986)
  • Atari Lynx (1994)
  • BBC B (1983)
  • Commodore 64 (1983)
  • Game Boy / Game Boy Color / Game Boy Advance (1991/2002)
  • Microsoft Xbox (2004)
  • Microsoft Xbox 360
  • Nintendo SNES (1997)
  • Nintendo DS on Retro Atari Classics (2005)
  • Nokia N-Gage op Atari Masterpieces Vol.1 (2005)
  • PC Windows (eerste 1993, afgelopen 2003 op Atari – 80 Classic Games in One! )
  • PlayStation 1/2 (2001/2004)
  • Sega Dreamcast (2001)
  • Sega Master System on Arcade Smash Hits (1992)
  • Tandy TRS-80 kleurencomputer (1982)
  • Vtech Laser-VZ
  • Sinclair ZX Spectrum (1983)
  • mobiel

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *