Operatie Wolf

Operation Wolf is een shoot-’em-up – arcade game , die in 1987 door het Japanse bedrijf Taito ontwikkeld en op de markt gebracht. Het spelprincipe is een lichtspel-spel .

Spelbeschrijving

Het doel van het spel is om zes missies te voltooien en vijf gijzelaars te bevrijden in de laatste twee niveaus .

Het spel wordt bestuurd door een replica van een Uzi-machinepistool dat aan de automaat is bevestigd. Daarnaast wordt een soort Force Feedback gebruikt om de terugslag van een wapen te simuleren.

In de zijwaartse scrollniveaus moet de speler proberen een groot aantal tegenstanders neer te schieten, bestaande uit soldaten, gepantserde personendragers en helikopters, met behulp van de spelbesturing en zo de missies voltooien. Deze vijanden verdedigden zichzelf op twee verschillende manieren: het ene deel begint pas na een bepaalde tijd te schieten, wat de speler van het leven berooft totdat hij deze tegenstanders kan elimineren, de tweede vorm bestaat uit tegenstanders, de herkenbare en traag vliegende degenen Gebruik projectielen of messen. De speler kan proberen deze projectielen tijdens de vlucht te raken. Naast machinepistool kan de speler granaten gebruiken.

De munitie die beschikbaar is voor de speler is beperkt. Van tijd tot tijd verschijnen tijdschriften en raketten, die de speler kan verzamelen. Ook, door sommige dozen te vernietigen of varkens, kippen en gieren te doden die in het spel verschijnen, kan dit worden aangevuld.

Vanaf de tweede missie zijn er stukken die de speler niet mag raken, anders verliest hij levensenergie. Deze bestaan ​​uit verpleegsters met brancard, een oudere vrouw en een jongen die in paniek over het veld rent en een jonge vrouw die alleen een bikini draagt .

Actie en missies

De plot van het spel wordt alleen verteld door stilstaande beelden tussen elke missie:

  • 1. Missie: De acteur vernietigt de radio van de tegenstanders, zodat mogelijke aanvulling wordt voorkomen.
  • 2. Missie: In de jungle, de hoofdpersoon probeert informatie waar de krijgen concentratiekampen ( “concentratiekamp”) wordt, in de vijf gijzelaars worden vastgehouden.
  • 3. Missie: De acteur zoekt een dorp waar hij kan rusten.
  • 4. Missie: Nu wordt een munitieopslag (“kruitmagazijn”) van de tegenstanders aangevallen.
  • 5. Missie: de gijzelaars uit het concentratiekamp zijn bevrijd.
  • 6. Missie: de hoofdpersoon vuurt de gegijzelden af ​​die op een vliegtuig vluchten.

De laatste twee missies hebben ook invloed op de gameplay. In Mission Five en Six lijken personages gijzelaars te vertegenwoordigen en moeten ze door de speler worden beschermd.

Problemen

Vanwege de mechanische belasting van de bedieningsinrichting, enerzijds door de vrije beweging, die werd uitgevoerd tegen verschillende veren, die het “wapen” hield wanneer het niet in gebruik was, anderzijds vanwege schokeffecten, die het afvuren van het wapen meer realistisch moesten maken, kwam het soms in storing. Ook is het bord voor de lichtsensor vaker uitgeschakeld.

Met de introductie van de Jamma- standaard, waarbij de connectorstriptoewijzing uiteindelijk in een uniforme staat werd gebracht, was het in de handel brengen van dergelijke afzonderlijke machines steeds moeilijker geworden. De fabrikanten hebben moeite gedaan om de ontwikkelde spellen met de standaardknoppen en de joystick te bespelen.

Opvolger

Vanwege het succes van het spel heeft Taito de opvolgers Operation Thunderbolt (1988), Operation Wolf 3 (1994) en Operation Tiger (1998) ontwikkeld.

Porteringen

In 1988 werden C64 , Amiga , MS-DOS , Amstrad CPC , Atari ST , Nintendo Entertainment System , MSX , Sega Master System , Sinclair ZX Spectrum en PC Engine geïmplementeerd .

In de Taito Legends -gamecollectie is Operation Wolf 2005 uitgebracht voor Xbox , PlayStation 2 en Microsoft Windows . Met uitzondering van een Amstrad CPC-versie, werd geen Lightgun ondersteund.

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *