Operation Flashpoint (computerspel)

Operation Flashpoint: Cold War Crisis (kort: OFP ) is een computerspel van de Tsjechische ontwikkelaar Bohemia Interactive , die op 22 juni 2001 door Codemasters voor Windowswerd uitgebracht . Het is een belangrijke vertegenwoordiger van het genre van de tactische shooter . De fictieve campagne simuleert de strijd van het Sovjetleger met NAVO-troepen om te domineren over drie eilanden. In 2001 en 2002 werd het spel uitgebreid met de toevoegingen Red Hammer and Resistance , op 17 november 2005 verscheen onder de titel Operation Flashpoint: Eliteeen aangepaste versie voor de Xbox . Sinds 2011 wordt de titel verkocht onder de naam Arma: Cold War Assault . Naamrechten Eigenaar Codemasters heeft twee opvolgers uitgegeven: Operation Flashpoint: Dragon Rising (2009) en Operation Flashpoint: Red River (2011).

Actie

Operatie Flashpoint spreekt fictieve militaire conflicten aan in de Koude Oorlog in de jaren tachtig, waarin eenheden van het Amerikaanse leger en het Rode Leger vechten op de fictieve eilanden Everon, Malden en Kolgujev. Via de extensie ResistanceHet eiland Nogova is toegevoegd. De missies bestaan ​​slechts voor een relatief klein deel uit gevechten of spectaculaire veldslagen, maar vertegenwoordigen aanvankelijk het dagelijks leven van een soldaat aan het front, wiens ware tragedie en gevaar alleen tot uitdrukking komen door verrassende wendingen. Relatief vaak moet de speler onopvallende nevenactiviteiten uitvoeren, zoals patrouilles of koeriertochten, waarbij het personage van de speler betrokken is bij discussies met andere soldaten. Geboekte gebeurtenissen zorgen voor onvoorziene bochten.

Campagne 1985

De spil van deze campagne zijn de drie eilanden Everon (feitelijk vrij, onbezet eiland), Malden (eiland bezet door NAVO-troepen) en Kolgujev (eiland bezet door Russische troepen). De Sovjet-generaal Guba heeft zichzelf ten doel gesteld om Everon en Malden weer onder zijn controle te krijgen. Als onderdeel van de singleplayer-campagne neemt de speler de rol aan van verschillende NAVO- troepen die de eilanden verdedigen tegen de troepen van de afvallige Sovjet- generaal Guba.

Je begint als een eenvoudige soldaat genaamd David Armstrong op een klein zijeiland Malden, dat werd uitgebreid tot de basis van NAVO-troepen. Het intro laat zien hoe je met zijn kameraden in een hut kunt zitten en naar de radio kunt luisteren terwijl de instructeur binnen springt en iedereen feliciteert met de training. Hier leer je de basiscontrole van het spel (sprint, kruipen, schieten, enz.). Nadat dit is voltooid, volgt een andere videosequentie waarin kolonel Blake (commandant van de NAVO-troepen) hem informeert dat onbekende troepen Everon zouden hebben aangevallen.

De volgende missie neemt je mee naar Blackhawk-helikopter nabij de stad “Morton”, waar je ook je vuurdoop direct ontvangt. Gevolgd door vrij kleine missies waar chauffeurspiloten of patrouilles in het bos moeten voltooien. Het is interessant om te weten dat de NAVO-troepen op dit moment numeriek genadeloos inferieur zijn aan de geschiedenis. De volgende belangrijke missie is het veroveren van een klein dorp genaamd “Montignac”. Deze missie werkt elke keer anders. Soms kun je het dorp veroveren en later terugtrekken, of je moet je terugtrekken voordat het dorp wordt gezien.

Nadien wordt bekendgemaakt dat alle NAVO-troepen Everon verlaten. Helaas slaagt de hoofdpersoon er natuurlijk niet in om op tijd bij het evacuatiepunt te komen. Dus je bent alleen in vijandelijk gebied, en kort daarna je wordt gevangen genomen door de vijandelijke troepen en direct daarna gered door lokale verzetsstrijders, waarvoor u moet een aantal contracten volgende te doen voordat er een NAVO-boot gaat om een ​​te kiezen. Er volgt een lang gevecht om suprematie in Malden. Echter, de NAVO-troepen kunnen de Sovjets daar wegjagen en uiteindelijk Everon gaan heroveren. Malden glijdt voor de eerste keer in de huid van een ander personage, namelijk Robert Hammer, zijn tankcommandant.

Terug op Everon moet je allebei spelen als David Armstrong (die op dat moment al een luitenant was en zijn eigen team leidde) en als Robert Hammer. Daarnaast wordt een ander personage gepresenteerd, namelijk Sam Nicholls, helikopter en later gevechts- en vliegtuigpiloot (wordt later neergeschoten en gevangen genomen op Kolgujev). Na de herovering van Everon vallen de NAVO-troepen Kolgujev aan en kan na wat harde gevechten ook generaal Guba arresteren die – zoals nu is vastgesteld – zonder politieke steun op zichzelf de invasie begon.

Daartussen, glijdt men soms in de rol van James Gastovski, veteraan van afgelopen oorlogen en leider van een speciale eenheid. Met hem moet je depots achter de vijandelijke linies opblazen, tanks saboteren, enzovoort.

Aan het einde van de campagne is er een bonusmissie (“Status Quo”). Als James Gastovski vlieg je met een klein privé-vliegtuig naar de luchthaven van Everon. Daar leen je een auto en moet je je oude kameraden oppakken, namelijk: David Armstrong, die in een kazerne wacht, Robert Hammer, die wacht in de stad Lametin en Sam Nicholls, die aan een meer vist. Als je alles hebt verzameld, rijd je naar de lokale pub en drink je er een biertje.

Extensies

Red Hammer beschrijft de invasie van de eilanden vanuit het perspectief van het Rode Leger (als soldaat Dimitri Lukin), Resistance , echter, is gelegen in de voorkant van het hoofdprogramma in 1982 en vertelt het verhaal van een verzetsgroep (onder leiding van Viktor Troska) dat het eiland Nogova tegen tegemoetkomende verdedigde Sovjettroepen onder leiding van kolonel Guba. De uitbreiding biedt een volledig nieuw eiland en het extra punt om het oorlogsmateriaal van hun eigen troepen in de campagne te moeten beheren.

Spelprincipe

Algemeen

Operation Flashpoint is een tactische shooter die waarde hecht aan de realiteit en vereist dat de speler goed plant. In de loop van de campagne ontvangt de speler gevechtsopdrachten als een voetmilitair , elite soldaat , tankchauffeur , helikopterpiloot of jachtbommenwerperpiloot en officier . De speler bestuurt meestal een pion, maar is ook in sommige missies tegelijk ook troepenleider voor maximaal elf, gecontroleerd door de programma-soldaten aan wie hij tactische instructies kan geven. Het spel kan eventueel van de first-person of person view ook worden beschouwd als commandant hem is beperktBird’s eye view beschikbaar.

De toegenomen nabijheid van de realiteit zorgt er onder andere voor dat het spelpersonage slechts enkele hits kan ontvangen totdat het onbruikbaar wordt. Wonden hebben een negatief effect op het vermogen om te handelen, bijvoorbeeld leiden tot wankele handen en dus onnauwkeurige schoten of dat figuren met gewonde benen alleen kunnen kruipen. Soldaten kunnen ook last hebben van uitputting. Een te snelle race belast de soldaten en heeft ook trillende handen en een hoorbaar verhoogd ademhalingsritme . Ook is het gedrag van het wapen realistischer in vergelijking met andere spellen. Nauwkeurige schietpartijen tijdens de race is veel moeilijker, in plaats daarvan, voor voetsoldaten talrijke verschillende bewegingsmiddelen en gangen om uit te kiezen.

Omdat Operation Flashpoint zich meestal op open terrein bevindt, moeten vijandelijke eenheden vaak honderden meters verwijderd worden. De speler moet daarbij zijn wapen nauwkeurig op het zicht en de nerven afstemmen en dienovereenkomstig vasthouden om hits te behalen. Voor wapens met continue vuurmodus moet de speler rekening houden met de verstrooiing, maar geweren met richtkijkers maken het gemakkelijker om te richten. Bazooka’skunnen alleen worden afgevuurd tijdens het hurken en handgranatenvlieg op een rol met start-up. Bovendien wordt vanwege het buitenscenario veel aandacht besteed aan de dekking in het spel. De speler kan zich achter of in een verscheidenheid aan planten, objecten of gebouwen verbergen en de vijand in een hinderlaag lokken. Op deze manier zijn de gevechten veel realistischer, omdat de richting en de bron van vijandelijk vuur zelden onmiddellijk kunnen worden bepaald.

Een andere belangrijke factor is de communicatie binnen de verenigingen. In de lucht worden vijandige waarnemingen, prestaties en verliezen gerapporteerd, orders uitgegeven en hulp gevraagd. Op deze manier moet de speler in de rol van officier ook alle tactische instructies geven. Deze omvatten specifieke taken zijn omgeving doelstellingen en routepunten, maar ook algemene instructies voor de bestrijding en bewegingsgedrag en formaties.

In het spel is er de mogelijkheid om alle beschikbare voertuigen en vliegtuigen te controleren, bijna elk gebouw is toegankelijk – als de deuren niet op slot. Standaard worden alle gevechtstanks bediend door een driemans bemanning (commandant, schutter, bestuurder). Deze individuen kunnen op elk moment individueel worden gecontroleerd en ook worden bevolen.

De geïntegreerde geheugenfunctie beperkt de speler tot één score per missie. Voor belangrijke gebeurtenissen slaat het spel echter soms ook automatisch geheugen op.

Game World

Het spel simuleert de omgeving van de speler met belangrijke en realistische details. Sterrenhemel , weer en getijden worden realistisch gesimuleerd. In de oorspronkelijke campagne van het spel kom je bijvoorbeeld uit een Russisch kamp als gevangene en heb je geen kompas of kaart bij de hand. Je kunt terecht terechtkomen in de precies gesimuleerde sterrenhemel, die alle sterrenbeelden bevat , inclusief de Polarstern , met behulp waarvan je de weg kunt wijzen naar vriendelijke troepen in het zuiden.

Bovendien wordt een natuurlijke geluidsomgeving gesimuleerd. Aan de kust is het water bies op het veld tjilpende krekels, klokken kondigen de tijd, maar ook de bestrijding van evenementen trouw berekend: Hits over een paar kilometer afstand, een tank shell één, zodat je alleen een lage gerommel aan de horizon te horen, een verre explosie als gevolg van de eindige snelheid van het geluid voor het eerst gezien en gehoord in overeenstemming met een tijd vertraging.

De eilandscenario’s van het spel hebben een aantal grotere en kleinere locaties, die verbonden zijn door wegen van verschillende afmetingen en karakteristieken. Daartussenin zitten kleine details zoals straatnaamborden, palen of hekken. De dorpen zelf bestaan ​​uit gebouwen van verschillende grootte, deels beloopbaar, variërend in grootte van kleine barakken tot grote villa’s of hele kerken.

Het landschap zelf is min of meer bedekt heuvelachtige en met diverse planten, laat die verschillende soorten landschappen make-up. Sun is te vinden op de in-game eilanden flat graslanden, uitgestrekte en onbegaanbaar voor voertuigen bossen, kale bergkammen en rotswanden.

Uitrusting

Koude Oorlog Crisis (1.00) Rode hamer (1.46) Weerstand (1.75 – 1.96)
armen
VS USSR Weerstand (FIA)
M16 A2 AK-74 Zat vz. 58
M16 / M203 AK-74 / GP-25 AK-47 / GP-25
M16 / Grenade essay
M60 machinegeweer PKM PKM
M2 machinegeweer M2 machinegeweer (Oost)
M21 SVD Dragunov CZ 357 jachtgeweer
XM-177 E2 AK-74SU AK-47
MP5 PP-19 Bison SD
M72 RECHT RPG Nh-75 RPG Nh-75
FFV Carl Gustaf AT-4 AT 4
FIM-92 Stinger Strela-2 Strela-2
MM-1 6G30 granaatwerper Kosliče shotgun
HK G36 Heckler Koch G3A4
STEYR AUG FN FAL
XM-177 E2 met reflex zicht
Beretta 92 F Tokarev TT-33 ČZ 75
Glock 17 Sa-61 Scorpion Ingram MAC-10
Glock 17 SD
IMI UZI SD
.357 magnums
M26 handgranaat M26 handgranaat M26 handgranaat
M19 antitankmijn TM46 antitankmijn
rollend materiaal
VS USSR Weerstand (FIA) burgers
Ford MUTT M151 UAZ-469 UAZ-469 Škoda 105
5-ton truck Ural-4320 Praga V3S Škoda 130
M113 BMP-1 BMP-1 (buitentank) tractor
M60 T-72 T-55 Trabant 601
M1 Abrams T-80 T-72 / T-80 (boottank) mini
M163 Vulcan ZSU-23-4 Stadsbus Škoda SM 11
M2 Bradley BMP-2 Wrangler politie jeep
HMMWV BRDM-2 jeep fiets
LST- tankerlandingsvaartuigen
Mk II PBR patrouilleboot
UH-60 Blackhawk Mil Mi-17 Cessna 172
AH-1 Cobra Mil Mi-24
OH-58D Kiowa Warrior
AH-64 Apache V-80
CH-47D Chinook
A-10 Thunderbolt II Sukhoi Su-25
  • De Willys Jeep was in de demoversie van het spel noch de standaard Jeep van de VS en werd in de volledige versie vervangen door de Ford MUTT. De oude Jeep behoorde toen tot de vloot van verzetsstrijders.

Historische onnauwkeurigheden

Wat de reikwijdte van het spel betreft, zijn er enkele historische onnauwkeurigheden in de gebruikte wapens. Hier is een korte lijst:

  • Het gebruikte in Red Hammer G36 werd geïntroduceerd in de jaren 90.
  • De T-80 werd in 1982 in Resistance gebruikt, maar werd pas in 1984 in gebruik genomen.
  • Prototypes zoals de Apache en de Ka-50 verschijnen al in Resistance.
  • De Bizon is pas sinds 1993.

Ontwikkeling

Logo van de Addres Resistance

In 2001 en 2002 verschenen de twee uitbreidingen Red Hammer and Resistance . Verder werd het spel uitgebreid met individuele patches met andere voertuigen en wapens.

Tussen ontwikkelaars Bohemia Interactive en Publisher Codemasters waren er juridische geschillen over de handelsmerkrechten, die bij Codemasters bleven en onder wiens naam het bedrijf later twee opvolgers ontwikkelde, die echter uit de focus van de eerste werden verwijderd (zie hieronder). In plaats daarvan bracht Bohemia een nieuwe serie uit genaamd ArmA: Armed Assault . In 2011 heeft Bohemia Interactive eindelijk de distributierechten voor het spel herwonnen, maar niet de rechten op de merknaam Operation Flashpoint . Voor de tiende verjaardag van het spel werd het uitgebracht door Bohemia onder de nieuwe titel Arma: Cold War Assaultin een herziene versie met versie 1.99 opnieuw gepubliceerd, hebben eigenaren van een vorige versie de nieuwe versie gratis ontvangen. [2]

Ontvangst

Recensies

Het spel kreeg in de Windows-versie van de positieve beoordelingen ( Metacritic : 85 van de 100), [3] de evaluaties van de Xbox-versie waren tegen gemengde (Metacritic: 64 van de 100). [4]

Modding

De editor bevatte ingeschakelde hobbyisten om nieuwe missies, campagnes of multiplayer-kaarten te ontwikkelen . In de loop der jaren zijn verschillende mods ontstaan, zoals de CTI-mod , waarin je een basis moet bouwen en steden moet veroveren. Naast de mogelijkheden die door de editor worden geboden, kan gameplay ook worden beheerd met behulp van een scripttaal om complexe scenario’s (“missies”) te maken.

Voor ArmA: Armed Assault en ArmA 2 fans ontwikkelden een conversie van het OFP-gehalte als gratis modificatie onder de naam Cold War Rearmed en Cold War Rearmed² met de steun van de ontwikkelaars. [5]

Trivia

Sommige van de eilanden die in het spel voorkomen zijn gemodelleerd op echte eilanden, althans in hun geografische contouren. De Kolgujew-silhouetten zijn bijvoorbeeld identiek aan die van het Spaanse eiland Tenerife , het eiland Everon is vergelijkbaar met het Kroatische eiland Krk en het Griekse eiland Lefkada werd gebruikt als een model voor Malden . Het eiland Meganisi , gelegen in het oosten van Lefkada, diende als een model voor het onbewoonde eiland Desert Island. [6]

Opvolger

Operation Flashpoint: Dragon Rising

Operation Flashpoint: Dragon Risingis een spel over een fictief conflict op een van de Sakhalin-eilanden; een conflict dat zich dreigt uit te breiden tot een wereldwijde crisis. De speler neemt de rol aan van een Amerikaanse soldaat, vechtend als onderdeel van geallieerde troepen tegen numeriek superieure Chinese troepen. De game richt zich op een campagne waarmee de speler verschillende rollen in de geallieerden kan spelen. De wapens, uitrusting en militaire tactieken worden gepresenteerd met een buitengewoon detail voor dergelijke spellen. De gameplay varieert tussen intense vuurgevechten en stillere fasen waarin je de juiste tactische beslissingen moet nemen om je missie te bereiken. De volledige campagne werkt samen met maximaal vier spelers en wordt verbeterd door een multiplayer-modus.

De programmeurs van deze versie zijn niet het oorspronkelijke ontwikkelteam van Bohemia Interactive. Dit wordt nu onafhankelijk van Codemasters gerealiseerd in de vorm van ArmA: Armed Assault en het vervolg ArmA 2 , dat op 29 mei 2009 werd uitgebracht.

De online multiplayer-modus via Codemasters van Operation Flashpoint: Dragon Rising is niet meer leverbaar. Via direct IP is het nog steeds speelbaar in multiplayer.

receptie

  • Game Tips : 76% [7]
  • GameStar : 78%
  • Metacritisch : 76 van de 100 [8]

Operation Flashpoint: Red River

In april 2011 verscheen bij Operation Flashpoint: Red River [9] de opvolger van Dragon Rising . Er wordt gezegd dat hij de voorganger Dragon Rising , die slecht werd ontvangen door de Operation Flashpoint- community , vervangt en het realisme en de graphics verhoogt. Nogmaals, als een Amerikaanse soldaat van de Amerikaanse mariniers moet de speler zichzelf verdedigen tegen eenheden van het Chinese volksleger en de opstandelingen, maar deze keer in Tadzjikistan.

Webkoppelingen

  • Website voor Operation Flashpoint 2 ( Memento van 8 mei 2013 in het internetarchief )
  • Operation Flashpoint bij MobyGames (Engels)

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ Release data mobygames.com, toegankelijk op 26 maart 2014 (Engels).
  2. Jump up↑ Operatie Flashpoint wordt Arma: Cold War Assault – Bohemia herwint distributierechten
  3. Spring omhoog↑ Metacritic
  4. Spring omhoog↑ Metacritic
  5. Spring omhoog↑ http://cwr2.arma2.fr/
  6. Jump up↑ Artikel over de echte rolmodellen van de eilanden ( Memento van 25 april 2016 in het internetarchief )
  7. Spring omhoog↑ Test op spieletipps.de
  8. Spring omhoog↑ Metascore- beoordeling op Metacritic.com
  9. Jump up↑ Aankondiging voor de vrijlating van “Red River” op 21 april 2011 (teruggehaald op 7 mei 2011)

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *