Pole Position (computerspel)

Pole Position is een computer- of arcadespel dat een racesimulatie vertegenwoordigt . In 1982 werd het ontwikkeld door Namco , de ontwikkelaarsstudio van Pac-Man . Er waren u. a. Porties voor Atari 2600 , Atari 5200 , Atari XL / XE , C64 en Vectrex .

Pole Position was de eerste realistische racesimulatie met 3D-graphics.

Gameplay

Het enige nummer van het spel is de Fuji Speedway in Japan. Allereerst is er een vrouwenstem: Bereid je voor om je te kwalificeren (in de originele versie in het Japans). Als de speler de kwalificatieronde binnen een bepaalde tijd beheert, betreedt hij de hoofdrace. Er zijn in totaal acht startposities. Het beste is de poolpositie(vooraan). Er zijn twee verschillende versnellingen (laag en hoog). Beginners verwarden deze vaak omdat de eerste versnelling luider klonk. Wordt niet ingeschakeld, z. B. na een ongeval of voor bochten, overschrijdt u vaak de (instelbare) tijd. Er zijn ook plassen olie op de weg, die een beetje langzamer worden. Bij heftige stuurbewegingen piepen banden; met emulaties, dit, evenals explosieruis, maar kon nog niet worden geïmplementeerd vanwege een ontbrekende chip.

De wedstrijd werd in 1983 als ” arcade game van het jaar de naam” [1] en meest succesvolle spel van 1983. [2]

De versies Namco en Atari verschillen hoofdzakelijk in de aard van reclameposters langs de weg. Pole Position was de eerste game met advertenties in de game [3] en de eerste met een echt bestaand circuit.

Technologie

De arcade-versie is beschikbaar als normale versie en als sit-in-versie voor gebruik. De laatste heeft ook een rempedaal.

De hoofdprocessor (CPU) is de Z80 van Zilog. Het stereogeluid wordt gespeeld door een 6-kanaals geluidchip van Namco, die wordt bestuurd door twee Zilog Z8002- processors .

De weginformatie wordt opgeslagen in drie ROM’s . De reclameaffiches worden alleen in één formaat opgeslagen, inzoomen wordt wiskundig berekend. De weg bevindt zich alleen in de onderste helft van het scherm en wordt regel voor regel (horizontaal) gemaakt.

Voorganger

Voorgangers waren aanvankelijk het projectiesysteem F-1 van Atari (1976). In hetzelfde jaar verscheen de game Night Driver , ook van Atari, die op een scherm draaide. Dit was zwart en wit en er waren alleen balken links en rechts als straatgrenzen. Maar het bemiddelde (vooral vanwege bestaande bochten) een echte rijervaring.

Opvolger

  • Pole Position II (1984)
  • Final Lap (1987)
  • TX-1 (Tatsumi, 1984) heeft 3 schermen die zij aan zij een beetje schuin staan. Sit-in-versie (zie ook Buggy Boy )
  • TX-1 V8

De volgende grote ontwikkelingssprong was Out Run ( Sega , 1986).

Pole Position II biedt ook enigszins verbeterde grafische weergaven (achtergrondobjecten, bogen en crashanimaties), evenals vier verschillende routes om uit te kiezen.

In april 2010 werd Pole Position 2010 uitgegeven door de uitgever Kalypso Media , die niet grafisch vergelijkbaar is en bovendien managerelementen bevat. Dit is de opvolger van de game Pole Position van Ascaron uit 1996.

Porteringen

  • Atari 2600 , Atari 5200 en Atari 7800
  • Atari 400/800 / XL / XE
  • Commodore VC 20 en C64
  • DOS
  • Intellivision
  • TI-99 / 4A
  • Vectrex
  • ZX Spectrum
  • als onderdeel van Namco Museum op Gameboy Advance , GameCube , PS2 , X-Box en PC-Windows
  • op de iPod Classic 5G, de iPhone en iPod touch

Voetnoten

  1. Spring omhoog↑ van burnam, Supercade blz. 307
  2. Spring omhoog↑ Automobilemag.com / Game informer magazine
  3. Spring omhoog↑ Matt Fox, The Video Games Guide p.318

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *