Psychonauts

Psychonauts is een 3D jump’n-run en actie- avonturengame door de Amerikaanse spelontwikkelaar Tim Schafer en zijn studio Double Fine Productions . De computerspel valt op door het bizarre-surrealistische verhaal en de rare humor.

Actie

In het spel neem je de rol aan van de jonge Razputin (Raz) die opgroeide in een circusfamilie en nu uit het circus trekt in het zomerkamp in het Whispering Rocks Camp om training te krijgen in psychonauten. Al snel blijkt echter dat de Psychonauten – een club van verschillende topagenten – het grootste gevaar lopen, omdat het een zeer verraderlijk complot is.

Het spel begint met de training in het vakantiekamp samen met meerdere min of meer paranormale kinderen. Gaandeweg leer je op een avontuurlijke manier in verschillende scenario’s, de vaardigheden van een psychonaut. Een Psychonaut heeft verschillende psychische vermogens ( PSI ), van psychokinese tot helderziendheid tot mentale projectie. Bovendien kunnen psychonauten doordringen in hun eigen gedachtenwereld of in de gedachten van andere personen en wezens.

In een gigantische gamewereld tussen de echte wereld en de ideeënwereld, heeft de speler beslist een gevoel van richting nodig. Maar deze complexiteit is een van de speciale charmes van het spel. Hoe meer vaardigheden Razputin leert, hoe avontuurlijker zijn ervaringen worden in de verwrongen hersenkraken van de mensen en wezens waarin hij zich begeeft. Zijn taken zijn aanvankelijk in het leren van de vaardigheden en vervolgens in het oplossen van de psychologische problemen van anderen. Je moet bijvoorbeeld in het hoofd van een operazanger glippen om haar stemmingswisselingen te verslaan, die worden gerepresenteerd door het fantoom van de opera. Terwijl de hersenen van de andere kinderen geleidelijk worden gestolen en de agenten verdwijnen, herkent Raz de tekenen van een massale samenzwering.

Spelprincipe

Optica

De komische look van het spel is gedetailleerd en geavanceerd, de animaties lopen rond en tonen vele effecten en animatiesequenties. De landschappen zijn gevarieerd en hebben een heel ander karakter. Een speciale hang naar surrealisme loopt door het hele spel.

De soms enigszins wazige texturen getuigen van de oorsprong van de console in het spel.

Geluid en muziek

De soundtrack van Peter McConnell is schuin en gevarieerd als de graphics.

De spraakuitvoer kan niet worden gewijzigd terwijl de game wordt uitgevoerd, zoals bij modernere games (bijv. Dreamfall ), maar u moet tijdens de installatie een taal kiezen. De spraakedities zijn van constante hoge kwaliteit en beschikken over professionele luidsprekers. De Duitse stem van Razputin komt van Sandra Schwittau , die ook de stem gaf aan het stripfiguur Bart Simpson .

Geschiedenis van ontwikkeling

Spelontwerper Tim Schafer staat bekend om titels uit het begin van de jaren negentig, zoals het eerste gedeelte van Monkey Island of Day of the Tentacle en Grim Fandango . Na het vertrek van LucasArts en de oprichting van zijn eigen ontwikkelstudio Double Fine Productions debuteerde Schafer in 2005 met het komische actieavontuur Psychonauts .

Psychonauts verscheen voor het eerst in 2005 voor pc , Xbox en PlayStation 2 en werd goed ontvangen door de vakpers. Commercieel was het echter aanvankelijk niet succesvol, wat uiteindelijk leidde tot het ontslag van de CEO van de uitgever en de terugtrekking van Majesco van de markt voor full-price games. [2] [3] [4] Toch is het spel werd later geport naar andere platforms: 2011 voor MacOS en 2012 voor Linux als onderdeel van de Humble Indie Bundle V door Ryan C. Gordon . [5]

Door deze verdere overdracht en digitale distributie via verschillende providers ( Xbox Live , Steam , gOG.com , Humble Indie Bundle ) is het in de loop van de jaren ook commercieel succesvol geworden met 400.000 verkochte exemplaren. [6] [7] [8] [9]

Opvolger

Op 4 december 2015 lanceerde Double Fine een crowdfundingproject om de ontwikkeling van haar opvolger, Psychonauts 2 , te financieren . [10] Zij maken gebruik van de 4 maanden geleden mede-oprichter van Double Fine platform fig.co . Het donatiedoel werd bereikt na ongeveer een maand, op 7 januari 2016. [11]

Ontvangst

Psychonauts werd zeer geprezen in de beoordelingen en in de vakpers en meestal zeer gewaardeerde, [12] was in eerste instantie, maar een commerciële mislukking. Het is ook meerdere keren bekroond, u. a. met de Game Critics Awards 2002 van de E3 als Best Original Game . [13]

Internationale gemiddelden op GameRankings : [12]

  • PC- versie: 89.6%
  • Xbox- versie: 90,2%
  • PlayStation 2- versie: 86,2%

beoordelingen

  • Test van netzwelt
  • Test door YiYa

Awards:

  • British Academy Video Games Awards 2006 : beste scenario
  • GameSpot Beste en Slechtst van 2005: Beste Stemacteren, Beste Grafische Artistiek, Grappigste Game, Beste Game Gespeelde Niemand, Beste Platformser
  • IGN 2005 Awards: Best Platformer, Best Game No One Gespeeld
  • EuroGamer.net : Overall Game of the Year 2005
  • PSM: Buy or Die Award (nummer 100), 5e plaats Top 10-games 2005, beste personages
  • Electronic Gaming Monthly 2005 Awards: Best Game No One Played
  • Game Developers Choice Awards : beste schrijfvaardigheid
  • PC Gamer Magazine 2005 Awards: Beste spel dat je niet gespeeld hebt, Editor’s Choice Award
  • E3 2002 Game Critics Awards : Best Original Game
  • GameShadow Innovation in Games Awards: genomineerd voor beste spel, innovatieve visuele effecten, beste verhaal

Webkoppelingen

  • Officiële website van Psychonauts
  • Psychonauts bij MobyGames (Engels)

Individuele proeven

  1. Jumping Up↑ Voodooman: Psychonauts patch 01:05 gog retail en andere dd [officieel officieuze vrijlating ] ( Engels ) gog.com. 2 oktober 2011. Toegang tot 17 juni 2012.
  2. Jump up↑ Tom Magrino: EA-CEO praat over game-killing, Legend brutalizing . GameSpot . 16 oktober 2008. Betreden op 9 mei 2017.
  3. Jump up↑ SEC.gov: Majesco Mededelingen Wijzigingen hoofdmanagement . Betreden op 9 mei 2017 .
  4. Jump-up↑ Een experiment mislukt: Majesco leert een harde les over de game-industrie. , In: CNN , 24 januari 2006.
  5. Jump up↑ Andy Chalk: Tim Schafer spreekt bescheiden Indie-bundel over Reddit . In: Escapist . 5 juni 2012. Toegankelijk op 5 juni 2012.
  6. Spring omhoog↑ http://penny-arcade.com/report/editorial-article/tim-schafer-discusses-possible-ideas-for-psychonauts-2-including-the-act-of
  7. Springen↑ Psychonauten op stoom . Store.steampowered.com. 19 april 2005. Opgehaald op 7 oktober 2010.
  8. Spring omhoog↑ by sajber: Psychonauts . gOG.com . Betreden op 7 oktober 2010.
  9. JumpUp ↑ Psychonauts geretourneerd naar Xbox Live door Microsoft . Het internationale huis van Mojo . 24 februari 2012. Betreden op 26 februari 2012.
  10. Spring omhoog↑ Crowdfunding voor Psychonauts 2 op fig.co
  11. Jump up↑ Games crowdfunding: Psychonauts 2 bereikt donatiedoel – Heise.de
  12. ↑ Ga naar:a b Internationale gemiddelde score op Gamerankings.com
  13. Jump-up↑ Winnaars van 2002 (Engels)

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *