Serious Sam

Serious Sam is een computerspel-serie met het hoofdpersonage Sam “Serious” Stone . In de serie gepland door de Kroatische fabrikant Croteam als een trilogie zijn tot nu toe drie games verschenen. Serious Sam II werd uitgebracht in het najaar van 2005. First and Second Encounters worden in deze census als één titel beschouwd, die beide werden verkocht in het middengebied en op de Xbox werden uitgebracht als een samenhangend spel. In november 2009 verscheen Serious Sam HD , de remake van het eerste deel van de serie met nieuwere graphics. Met Serious Sam HD: The Second Encounter is ook een remake van het tweede deel.

Chronologie

  • 2001: Serious Sam: The First Encounter
  • 2002: Serious Sam: The Second Encounter
  • 2002: Serious Sam (voor de Xbox )
  • 2004: Serious Sam: Gold Edition
  • 2004: Serious Sam: Next Encounter (voor de Nintendo GameCube en de Sony Playstation 2 )
  • 2004: Serious Sam Advance (voor de Game Boy Advance )
  • 2005: Serious Sam II (voor de pc ( Linux , Windows ) en de Xbox )
  • 2009: Serious Sam HD: The First Encounter (herdruk van het eerste deel met hedendaagse graphics)
  • 2010: Serious Sam HD: The Second Encounter (herdruk van het tweede deel met hedendaagse graphics)
  • 2011: Serious Sam Double D
  • 2011: Serious Sam: Kamikaze Attack! (voor iPhone , iPad en Android ) [1]
  • 2011: Serious Sam: The Random Encounter
  • 2011: Serious Sam 3: BFE
  • 2012: Serious Sam: The Greek Encounter [2]
  • 2016: Serious Sam VR: The Last Hope (Game ontwikkeld voor virtual reality-bril)
  • 2017: Serious Sam VR: The First Encounter (Reissue van het eerste deel voor virtual reality-bril)
  • 2017: Serious Sam VR: The Second Encounter (Reissue of Part Two for Virtual Reality Glasses)

Actie

Het startpunt van de spelserie is de 21e eeuw, waarin de mensheid een veelvoud aan kolonies in de ruimte bezit, deze worden aangevallen door hordes buitenaardse monsters. De vreemdelingen, die onder bevel staan ​​van de slechterik Mental, veroveren kolonie na kolonie tot uiteindelijk het hele rijk van de mensheid is gekrompen naar de aarde zelf. Om de overleving van de mensheid te waarborgen, wordt de oorlogsheld Sam “Serious” Stone, een levende legende, teruggestuurd naar het verleden door een oud portaal dat in Egypte is gevonden en meer dan 1000 jaar voor Christus in Egypte belandt en ontdekt dat op dat moment Aardse Sirians werden door de Egyptenaren aanbeden als goden. Blijkbaar is het ruimteschip Sirius op dit moment nog steeds ergens in het zonnestelsel.

In The Second Encounter echter Sam crasht met de eindelijk gevonden ruimteschip op aarde in Zuid-Amerika en heeft zowel door de jungle en door Babylon gevechten en middeleeuwse stadjes. Uiteindelijk vindt hij in een gotische kathedraal een ander ruimteschip waarmee hij opnieuw op pad gaat voor Sirius om zijn gedachten te richten.

Het basisdomein van Serious Sam bouwt voort op het idee van pre-astronautica . Men leert in de eerste ontmoeting dat de alien mensen van de Sirius dan in het oude Egypte geland en invloed op de lokale cultuur. In het laatste level van het spel kun je de Piramide van Cheops bereiken en vervolgens op een Siriaans ruimteschip, dat, net als in de film Stargate, de piramides waarschijnlijk een ruimtehaven voor buitenaardse ruimteschepen vormden. De andere delen verdiepen het onderwerp echter niet, maar nemen het slechts als een eerste aanzet tot een (min of meer gracieuze) verklaring voor het ontwerp van de spelwereld. bieden.

Spelprincipe

Serious Sam is aanzienlijk anders in gameontwerp dan andere standaard first person shooters . In tegenstelling tot de trend die wordt veroorzaakt door Half-Life en vergelijkbare games, was Serious Sam niet afhankelijk van een epische plot, levensechte gamewereld en het hoogst mogelijke realisme. De plot is simpel: de speler in de rol van Serious Sam wil voorkomen dat de intergalactische of schurken Mental en zijn handlangers het universum veroveren door naar verschillende werelden te reizen om verschillende tegenstanders daar te stoppen.

De spellen worden gekenmerkt door een kleurrijk niveauontwerp, uitgebreide en goed onderhouden gebieden evenals bizarre tegenstanders. Dit zijn bijvoorbeeld onthoofde kamikaze-bommenwerpers, stierenachtige dieren, harpijenof gigantische schorpioenen met wapens in plaats van armen. De speler heeft een kleurrijke mix van oude (bijv. Jachtgeweer) en futuristische wapens (bijv. Plasmakanon) beschikbaar. Je wordt geconfronteerd met een extreem groot aantal tegenstanders, maar met slechts een minimum aan kunstmatige intelligentie. De gameplay is meestal erg hectisch en bestaat uit het snel doden van puur numeriek superieure, maar domme hordes monsters. Het niveauontwerpvolgt meestal een basisschema: de speler betreedt een relatief beheersbare ruimte, waarna de stopcontacten en ingangen automatisch sluiten en hordes tegenstanders hier worden geteleporteerd. Nadat ze gevallen zijn, gaan de deuren naar het volgende deel open, of het zal een keer in munitie zijn, armor en levensenergie inelegelte grotendeels, gevolgd door verdere vijandelijke golven.

De game bevat een verscheidenheid aan verborgen niveaus en geheime passages (geheimen) die de speler doen glimlachen. Bijvoorbeeld, in een van de niveaus kun je een kamer vinden waar een groep tegenstanders een pokertoets maakt, een andere plaats heeft een pinguïn bevroren in een koelkast en in een uithoek staat een tegenstander gekleed als een boom voor camouflage heeft.

De verhitte massa-gevechten worden gecombineerd met een bizarre, zelfspot. De Serious Sam-spellen bevatten veel toespelingen op andere ego-shooters zoals Quake (citaat: “De aarde kan trillen, maar ik zal niet beven!”), Unreal(citaat: “Ik vind het leuk om grote wapens te verzamelen. onwerkelijk. “) of Duke Nukem, De beschrijvingen van de tegenstanders en de opmerkingen van de protagonist ( “Verdubbel uw pistool, dubbele uw plezier!” Of “Rocket Ranger, klaar om te rocken!”) En haar geïmplanteerd (gender-neutraal in het eerste deel, de vrouwelijke in de andere delen) Computer Systems bieden een kans voor andere grappen, in plaats van (zoals gewoonlijk) om het achtergrondverhaal te verdiepen. De sfeer van het spel en de achtergrondmuziek zijn niet typisch egotypisch, maar eerder zorgeloos. Ze reisden in de eerste twee wedstrijden van Egypte, Babylonië, India en Midden-Amerika met de betreffende bezienswaardigheden en dienovereenkomstig vele niveaus zijn relatief helder en kleurrijk gehouden.Fantasiewereld , en in de opvolger Serious Sam 2 bevat de gamewereld nog meer irreële sprookjeslandschappen.

In de multiplayer-modus kun je de genre -standaardspelmodus Deathmatch en een coöpmodus voor de singleplayer-missies vinden. In de co-op-modus is het mogelijk om het spel zo veel mogelijk aan te passen, bijvoorbeeld, niet alleen de moeilijkheidsgraad kan worden gewijzigd, maar het is ook mogelijk om de monsters een handicap te geven van maximaal 400% van hun normale levensenergie. Hier materialiseren de personages na hun voortijdige dood gewoonlijk weer dicht bij de huidige gevechten.

Grafisch stellen beide onderdelen geen nieuwe normen, maar beide spellen gebruikten de programmeerinterface OpenGL . De prestaties van de grafische engine werden echter als uitstekend beschouwd. Zelfs met een zeer groot aantal geanimeerde tegenstanders, is de spelstroom altijd vloeiend.

Serious Sam HD

Serious Sam HD (HD = High Definition , in de zin van een verbeterde afbeelding) zijn de heruitgaven van het eerste en tweede deel in een zwaar herziene grafische weergave. Het niveauontwerp is ook aangepast en geoptimaliseerd voor de “Serious Engine 3”. Afgezien daarvan zijn Serious Sam HD en Serious Sam: The First Encounter en The Second Encounter identiek qua inhoud, behalve enkele geheimen. De onversneden versie van de eerste HD-remake werd vrijgegeven door de USK vanaf de leeftijd van 18 en werd vrijgegeven op 10 december 2009 in het Duits in Duitsland. [3]

In het computerspel tijdschrift Gamestar ontvangen Serious Sam HD: The First Encounter een score van 60%. Ook werden de graphics bekritiseerd, die ondanks dat Serious Engine 3niet langer up-to-date is.

Serious Sam HD: The Second Encounter werd uitgebracht op 28 april 2010.

Webkoppelingen

  • Serious Sam op MobyGames (Engels)
  • Officiële website voor het tweede deel
  • Website van de ontwikkelaars
  • Officiële website voor het eerste deel in HD (Engels)
  • Seriouszone, centrale ventilator Website

Individuele proeven

  1. Spring omhoog↑ http://itunes.apple.com/us/app/serious-sam-kamikaze-attack!/id457410259?mt=8
  2. Spring omhoog↑ http://www.indiedb.com/games/serious-sam-the-greek-encounter
  3. Spring omhoog↑ http://www.cdv-games.de/games/pc/serious-sam-hd-first-encounter ( Memento van 10 januari 2010 in het internetarchief )

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *