Star Wars: Battlefront (2004)

Star Wars: Battlefront is een Star Wars- universum eerste en third person shooter en het eerste deel van de Battlefront- serie . Het is ontwikkeld door Pandemic Studios en uitgegeven door LucasArts . De game is in 2004 uitgebracht voor PS2 , Xbox en Windows . In juli 2005 bracht Aspyr een poort voor Macintosh uit . In november van hetzelfde jaar verscheen een versie voor mobiele telefoons onder de titel Star Wars: Battlefront Mobile . Dezelfde dag verscheen de opvolgerStar Wars: Battlefront II .

Het concept van het spel is vergelijkbaar met de Battlefield- serie . Op verschillende kaarten met bekende locaties uit de Star Wars- films vechten twee facties om commandopostenverspreid over de kaart . Zodra een van de teams al deze berichten heeft veroverd, heeft het gewonnen. De speler neemt de rol van een soldaat over van een van de twee facties in de loop van deze veldslagen.

Star Wars: Battlefront ontving algemene goede recensies, met Metacritic ontvingen alle versies gemiddelden tussen 76 en 82 van de 100 punten. Critici prezen het concept van een Star Wars- shooter en de sterke multiplayer-modus . Als tegenprestatie werden zwakke punten in de singleplayer- modus en een te zwakke kunstmatige intelligentie bekritiseerd.

Spelprincipe

Algemeen

In Star Wars: Battlefront neemt de speler deel aan gevechten die worden gehost in het Star Wars- universum. Hij neemt de rol van een soldaat aan. In het spel zijn de legers van de vier grote facties uit de Star Wars- films, de Galactic Republic , de Confederation of Independent Systems , het Empire and the Rebel Allianceop het slagveld tegen elkaar. In elk gevecht proberen de deelnemende legers het andere leger te vernietigen of spullen af ​​te sluiten door strategische punten te veroveren. Er zijn altijd twee breuken tegen elkaar. Elke pagina heeft een eindige voorraad. Als de aanvoer van een factie wordt opgebruikt door grote verliezen, dan is deze strijd verloren voor deze factie. Op sommige planeten kunnen inheemse soorten deelnemen aan het gevecht. Locals kunnen neutraal zijn, vijandig aan één kant staan ​​of beide kanten bevechten.

Elke pagina heeft vijf troeptypen. Vier van deze typen zijn vergelijkbaar in alle facties, dit zijn eenvoudige infanterie, anti-voertuig infanterie, scherpschutter en technicus. Het vijfde type zijn unieke, zeer gespecialiseerde eenheden. De soorten troepen verschillen van elkaar in termen van hun wapens, hun harnas en hun snelheid.

Het head-up display (afgekorte HUD ) toont een radar die het gebied weergeeft waarin de speler zich momenteel bevindt, een overzicht van zijn beschikbare munitie en zijn gezondheid, evenals een statusindicator die de gevechtsaanvulling van strijders weergeeft. In het midden van de HUD bevindt zich een dradenkruis. In de strijd tussen de speler kan Egoperspektive en third-person perspectief switch. Voor nauwkeuriger richten, kan de speler door een richtkijker kijken. Als de speler een sluipschuttersgeweer gebruikt, heeft hij een richtkijker met zoomfunctie .

In totaal zijn, naast de vier facties, tien planeten, twintig soldaattypes en vijfentwintig voertuigen van het Star Wars-universum gemodelleerd.

Enkele speler

Er zijn in totaal drie spelmodi. Twee campagnes vertellen over het verhaal van de Star Wars-films. In de Galaxy Conquest neemt de speler het commando over een leger en probeert de planeten te veroveren die op een galactische kaart worden weergegeven. Onmiddellijke gevechten zijn afzonderlijke gevechten die plaatsvinden op de kaarten uit de vorige twee modi.

De campagnes bestaan ​​uit losse missies, die weinig afwijken van de bekende gameplay. Er is een campagne voor elke trilogie. De eerste begint met het verhaal van Episode 1, de Slag bij Naboo. De speler begint aan de zijde van de Confederatie, maar verandert in het verdere verloop van de campagne het perspectief en de speler neemt de rol van een soldaat van de Republiek op zich. De individuele missies zijn verbonden door tussenfilmpjes uit de Star Wars-films.

De Galaxy Conquest bevat ook strategische elementen. Het doel van deze modus is om een ​​aantal voorgedefinieerde planeten te veroveren. Aan het begin selecteert de speler uit een lijst met gegeven scenario’s. De scenario’s variëren met betrekking tot de betrokken facties en hun machtsevenwicht. Vervolgens selecteert de speler een factie aan wiens kant hij wil spelen. De gameplay is turn-based. Per beurt kan een aanval worden gedaan.

Elke planeet geeft elke gebruiker een specifieke bonus, zoals: Extra back-uptroepen, gezondheidsbonussen of hero-ondersteuning. Als de ene partij erin slaagt vier planeten op een rij te veroveren, krijgt het toegang tot een factiespecifieke bonus. Dit is veel sterker dan de normale bonussen. Een voorbeeld hiervan is het vermogen van het rijk om een ​​planeet te vernietigen.

In de directe strijd selecteert de speler een kaart, configureert startparameters zoals het aantal vijanden, betrokken facties, enzovoort, en begint dan de strijd. Dit wordt bereikt door ofwel de versterkingen van de vijand af te hakken of door alle commandoposten gedurende 20 seconden vast te leggen en vast te houden.

Multiplayer

De Windows- en Macintosh-versie van Star Wars: Battlefront kan met maximaal 64 spelers worden gespeeld via LAN of op internet via GameSpy . [1] Maximaal 32 spelers kunnen tegen elkaar strijden in de Playstation 2- en Xbox-versies. De Playstation 2-versie werkt met GameSpy-servers, terwijl de Xbox-versie het Xbox Live-netwerk van Microsoft gebruikt. Online spelen met de Xbox is niet langer mogelijk omdat de benodigde servers op 15 april zijn uitgeschakeld. [2]

Geschiedenis van ontwikkeling

Tom Kane sprak met Yoda en admiraal Ackbar

De ontwikkeling van Star Wars: Battlefront begon in 2002. Greg Burrod , hoofdontwikkelaar bij Pandemic, kondigde plannen aan om een ​​online shooter te ontwikkelen met locaties en voertuigen van alle zes Star Wars- films. Ontwikkelaars met een speciale focus op de technische achtergrond van het spel rapporteerden regelmatig op een blog over GameSpy . Modellen en animaties zijn gemaakt met behulp van de Softimage XSI- modelleringssoftware . Om de systeembronnen van klanten te behouden, is Battlefront geoptimaliseerd voor efficiëntie. De meeste modellen maken gebruik van gemeenschappelijke animatie en hebben een structuur die zo eenvoudig mogelijk is gehouden.[3] Kaarten werden ontwikkeld met behulp van de Battlefront- ontwikkelde ZeroEdit- editor. Vervolgens waren deze kaarten geprogrammeerde padendie bij voorkeurde kunstmatige intelligentie gebruiken die de computerspeler bestuurt. [4]

Het geluid was zowel originele geluidseffecten van eerdere Star Wars- releases als nieuwe geluiden die werden gecreëerd tijdens een tweedaags bezoek aan de Skywalker Ranch , een soort ontmoetingsplaats voor auteurs en ontwikkelaars die deelnemen aan het Star Wars- universum, gecreëerd in Californië. Van deze effecten werden ongeveer 1.200 gemaakt. [5] In de spraakopname enkele bekende acteurs waren betrokken, die in het Star Wars deelgenomen films, zoals. B. Temuera Morrison en Tom Kane . [6]

LucasArts heeft een demoversie voor de Xbox uitgebracht die is meegeleverd met een speciale Star Wars- dvd-set. Deze demo bevat een level, de Battle of Endor . [7] De game werd eindelijk uitgebracht op 21 september 2004 voor Windows, de PlayStation 2 en Xbox. Eind 2004 brachten de ontwikkelaars een paar ontwikkelaarstools uit waarmee spelers uitgebreide wijzigingen kunnen aanbrengen . In juli 2005 publiceerde het bedrijf Aspyr de titel Battlefront voor Mac OS . Op 1 november 2005 ontwikkelde het Japanse bedrijf Mikoishi een versie van Battlefront voor mobiele telefoons.[8] Op 7 november 2012 werden deGameSpy-servers die vereist waren voor de Multiplayer-modusvan Battlefront uitgeschakeld nadat LucasArts besloot de titel niet meer te steunen. [9]

Ontvangst

Review in Game Magazines

beoordelingen
uitgave waardering
PS2 Windows Xbox
1UP B + [10] B + [10] B + [10]
GameSpot 7.9 / 10 [11] 7.9 / 10 [14] 8,2 / 10 [19]
GameSpy 4/5 [12] 3.5 / 5 [15] 4/5 [17]
IGN 8.4 / 10 [13] 7.5 / 10 [16] 8.5 / 10 [18]
Metawertungen
GameRankings 82,66% [20] 77,74% [21] 80,15% [22]
Metacritic 82/100 [23] 76/100 [24] 80/100 [25]

Bob Colyaco van GameSpot prijst de ontwikkeling van een Star Wars- schieter. Hij klaagt er echter over dat de titel naast de Star Wars- franchise niet veel nieuws biedt en net als de Windows-versie zich niet van de concurrentie kan onderscheiden. [14]

Ivan Sulic van het Britse online magazine IGN Entertainment onthult drie grote zwakheden van Battlefront , de lage moeilijkheidsgraad, de slecht verbonden campagne en de zwakke kunstmatige intelligentie . Deze drie elementen maken de modus voor één speler over het algemeen saai. Een sterkte van Battlefront maar is de multiplayer-modus. Vanwege het hoge aantal mogelijke spelers en de teamgerichte gameplay is dit erg vermakelijk en gevarieerd. Over het algemeen biedt de game te weinig mogelijkheden op het gebied van kaarten, wapens, troeptypen en speltypen. [13]

Verkoopcijfers

Star Wars: Battlefront verkocht ongeveer 5,5 miljoen eenheden. De meeste eenheden waren goed voor $ 3,61 miljoen op de PlayStation 2-versie. [26]

Webkoppelingen

  • Star Wars: Battlefront bij MobyGames (Engels)
  • Star Wars: Battlefront in de Internet Movie Database (Engels)
  • Star Wars: Battlefront op Jedipedia.net

Individuele proeven

  1. Jump up↑ Interview met de ontwikkelaars van “Star Wars: Battlefront”. In: GameSpot . CBS Corporation , 20 mei 2004, geopend op 15 mei 2002 .
  2. Jump up↑ Luke Plunkett: Shutdown van Xbox Live Servers. Kotaku, 14 april 2010, toegankelijk op 20 juli 2010 .
  3. Spring omhoog↑ Juan Sanches: Developer Diary Part 2. GameSpy, 1 april 2004, toegankelijk op 14 februari 2014 (Engels).
  4. Jump up↑ Dean Betton: Developer Diary Part 4. GameSpy, 3 juni 2004, toegankelijk op 21 februari 2014 .
  5. JumpUp ↑ Nick Peck: Developer Diary Part 5. GameSpy, 6 juli 2004, toegankelijk op 21 februari 2014 .
  6. Jump-up↑ Guide Star Wars: Battlefront
  7. Spring omhoog↑ Cesar Berardini: Demo voor “Battlefront” beschikbaar. teamxbox.com, 20 april 2004, toegankelijk op 21 februari 2014 .
  8. Jump up↑ Levi Buchanan: “Battlefront” voor mobiele telefoons. In: IGN Entertainment . Ziff Davis , 1 november 2005, toegankelijk op 21 februari 2014 (Engels).
  9. Jump up↑ Phil Savage: GameSpy sluit servers af voor Battlefront. PC Gamer, 10 december 2012, toegankelijk op 21 februari 2014 .
  10. ↑ Ga naar:a c Andrew Pfister: Test “Star Wars: Battlefront”. 1UP.com, 29 oktober 2004, geopend op 27 maart 2012 (Engels).
  11. Jump up↑ Bob Colayco: Test “Star Wars: Battlefront”. In: GameSpot . CBS Corporation , 22 september 2004, geopend op 30 oktober 2013 .
  12. Jump up↑ Zal Tuttle: Test “Star Wars: Battlefront”. GameSpy, 20 september 2004, is op 21 februari 2014 geopend .
  13. ↑ Ga naar:a b Ivan Sulic: Test “Star Wars: Battlefront”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis .com, 17 september 2004, geopend op 30 oktober 2013 .
  14. ↑ Ga naar:a b Bob Colayco: Test “Star Wars: Battlefront”. In: GameSpot . CBS Corporation , 22 september 2004, geopend op 30 oktober 2013 .
  15. Spring omhoog↑ Sal Accardo: Test “Star Wars: Battlefront”. GameSpy, 24 september 2004, toegankelijk op 30 oktober 2013 .
  16. Jump up↑ Ivan Sulic: Test “Star Wars: Battlefront”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis .com, 17 september 2004, geopend op 30 oktober 2013 .
  17. Jump up↑ Zal Tuttle: Test “Star Wars: Battlefront”. GameSpy, 20 september 2004, is op 21 februari 2014 geopend .
  18. Jump up↑ Ivan Sulic: Test “Star Wars: Battlefront”. In: IGN Entertainment . Ziff Davis .com, 17 september 2004, geopend op 30 oktober 2013 .
  19. Jump up↑ Bob Colayco: Test “Star Wars: Battlefront”. In: GameSpot . CBS Corporation , 22 september 2004, is op 21 februari 2014 geopend .
  20. Jump-up↑ Verschillende: Meta-classificatie Star Wars: Battlefront (PS2-versie). GameRankings.com, , geraadpleegd op 6 november 2013 .
  21. Jump-up↑ Diversen: Metabeschrijving Star Wars: Battlefront (Windows-versie). GameRankings.com, , geraadpleegd op 6 november 2013 .
  22. Jump-up↑ Verschillende: Meta-classificatie Star Wars: Battlefront (Xbox-versie). GameRankings.com, , geraadpleegd op 30 oktober 2013 .
  23. Jump-up↑ Verschillende: Meta-classificatie Star Wars: Battlefront (PS2-versie). Metacritic.com, , geraadpleegd op 30 oktober 2013 .
  24. Jump-up↑ Diversen: Metabeschrijving Star Wars: Battlefront (Windows-versie). Metacritic.com, , geraadpleegd op 30 oktober 2013 .
  25. Jump-up↑ Verschillende: Meta-classificatie Star Wars: Battlefront (Xbox-versie). Metacritic.com, , geraadpleegd op 30 oktober 2013 .
  26. Spring omhoog↑ Verkoopcijfers “Star Wars: Battlefront”. vgchartz.com, geopend op 21 februari 2014 (Engels).

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *